جهان صنعت نیوز – جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن، از اهمیت راهبردی راهآهن تهران-مشهد بهعنوان پرترددترین مسیر ریلی مسافری و بخشی از کریدور بینالمللی شرق-غرب خبر داد. وی اعلام کرد که برقیسازی این مسیر با ترکیب منابع مالی مختلف از جمله تهاتر نفت، فاینانس خارجی و سرمایهگذاری بخش خصوصی عملیاتی خواهد شد. این پروژه با هدف افزایش سرعت و ظرفیت حمل بار و مسافر در اولویت برنامههای راهآهن قرار گرفته است.
راهآهن تهران-مشهد، پرترددترین مسیر ریلی مسافری کشور و بخشی از کریدور بینالمللی شرق-غرب، به دلیل اهمیت راهبردی خود در اولویت توسعه قرار دارد. جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن، اعلام کرد که پروژه برقیسازی این مسیر، که قرارداد آن در گذشته منعقد شده بود، اکنون با روشهای جدید و ترکیبی در حال عملیاتی شدن است.
وی با تأکید بر اهمیت افزایش سرعت سیر و ظرفیت حمل بار این مسیر، اظهار داشت: «برای تأمین اعتبار پروژه برقیسازی، از منابع مختلف از جمله تهاتر نفت، فاینانس خارجی و سرمایهگذاری بخش خصوصی بهره خواهیم گرفت.»
ذاکری افزود که بخشی از اعتبار موردنیاز این پروژه از محل تهاتر نفت تأمین شده و بخش دیگر نیز از طریق مشارکت بخش خصوصی تأمین خواهد شد.
به گفته وی، راهآهن تهران-مشهد بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای کریدور ریلی بینالمللی شرق-غرب، نقش کلیدی در اتصال شبکه ریلی کشور به مسیرهای بینالمللی دارد. ارتقای این مسیر میتواند سهم ایران در حملونقل بینالمللی را افزایش داده و به توسعه تجارت ریلی کمک کند.
∎