شناسهٔ خبر: 69906125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«بایسته های تبلیغ»؛ برخورد ما با مخاطب باید «انسانی کریمانه متواضعانه» باشد/ در ایام فاطمیه فضائل و عظمت حضرت زهرا (س) بیان شود/ تخریب و بزرگنمایی آسیب ها در درازمدت منجر به از بین رفتن اعتماد مردم به حاکمیت می شود؛ یک مبلغ بین الملل در گفت وگو با شفقنا

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک مبلغ بین الملل گفت: ارتباط و برخورد ما با مخاطب باید «انسانی کریمانه متواضعانه» باشد و اصلا فکر نکنند که ما می خواهیم آنها را مسلمان کنیم بلکه اینگونه فکر کنند که با یک مسلمان دارند زیست می کنند.

حجت الاسلام محسن مهدیان مهر که سابقه حضور تبلیغی در سائوپائولو و کوریتیبا را در کارنامه دارد، در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: بنظر می رسد در تربیت مبلغ بین الملل باید به ابعاد مختلف توجه داشت؛ به عنوان مثال، درحال حاضر روی مسئله « زبان آموزی» تاکید می شود درحالیکه «مهارت های ارتباط با مخاطب»، «هوش فرهنگی مبلغ» و «داشتن سابقه کار در همان حیطه در کشور متبوع» نیاز است.

تربیت مبلغ باید براساس نیاز جامعه هدف مقصد صورت بگیرد

وی افزود: اگر مبلغی به خارج از کشور بخواهد سفر کند، لازم است که فرهنگ محیط آنجا را کاملا درک کند و اقتضائات آنجا را بشناسد. همچنین لازم است براساس نیازهای جامعه هدف مقصد، مبلغ را تربیت کنیم؛ به عنوان مثال، در کشوری ممکن است نیاز به سرمایه گذاری روی کودک و نوجوان باشد، اینجا باید طلبه ای اعزام شود که کار تخصصی در حوزه کودک و نوجوان انجام داده باشد.

این مبلغ بین الملل عنوان کرد: بنظر می رسد با کارهایی که در واحد تبلیغ بین الملل مرکز مدیریت حوزه های علمیه صورت گرفته است، اتفاقات خوبی در حال وقوع است اما در زمینه سرفصلها علیرغم اینکه خوب هستند اما بخشی از سرفصل ها باید تخصصی و ناظر به منطقه ای باشد که فرد می خواهد اعزام شود.

وی تاکید کرد: سرفصل هایی که برای مبلغان اعزامی به اروپا تعریف می شود باید با سرفصل های درسی مبلغان اعزامی به آمریکا تفاوت داشته باشد، چون در مواجهه با مردم اروپا شاهد «گارد» هستیم و در خیلی موارد ممکن است آزادی عمل را به مبلغ ندهند درحالیکه در کشورهای آمریکای لاتین، فضا خیلی بازتر است. لذا باید توجه به این تفاوت های موقعیت جغرافیایی و فرهنگی مناطق مختلف صورت بگیرد.

«مخاطب شناسی» و «جذاب سازی ارتباط موثر با مخاطب» در دروس مربوط به تربیت مبلغ دیده شود

وی پیشنهاد کرد: سرفصل های «مخاطب شناسی»، «جذاب سازی ارتباط موثر با مخاطب» در دروس مربوط به تربیت مبلغ باید دیده شود. نحوه مواجهه با تیپ های مختلف شخصیتی، چالش های منطقه مخاطب از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: «سلامت روحی»، «سلامت اعتقادی» و «سلامت خانوادگی» طلبه در تربیت مبلغ باید مورد توجه قرار گیرد. اگر طلبه ای به تبلیغ رود و تحت تاثیر جاذبه های منطقه تبلیغی قرار بگیرد، از تبلیغ خود باز می ماند.

نویسنده کتاب «رخنه فرهنگی ( جهاد مبین نخبگان در مقابله با جریان نفوذ از منظر امامین انقلاب)» ادامه داد: به تجربه مشاهده شده است که مبلغان به زور خانواده های خود را همراه می برند و آن فرزند نوجوان طلبه تحت تاثیر این فضای غیراسلامی قرار می گیرد. اینجاست که ما باید حواسمان باشد این سلامت فکری، روحی و اخلاقی مبلغ یک اصل اساسی است تا تحت تاثیر فضای منطقه تبلیغی قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه انگیزه مبلغ را باید جهت داد تا در این انگیزه الهی ثابت قدم بماند، به تجربه تبلیغی خود اشاره کرد و افزود: کسی که برای تبلیغ بین الملل اعزام می شود اگر این فکر را نکند که آن منطقه را پایگاهی برای ظهور امام زمان کند، خسران محض است.

اصول مهم اخلاقی در مبلغ که باید مدنظر قرار گیرد

وی «تواضع» را اولین اصل اخلاقی در مبلغ دانست و گفت: مبلغ وقتی اعزام می شود، باتوجه به مسئولیت سنگینی که دارد ممکن است راهبر و پیشوای مسلمانان آن منطقه شود لذا رفتارش با دیگران باید نمایانگر«تواضع» باشد.

وی «حیا و عفت» را دومین اصل اخلاقی در مبلغ دانست و افزود: «ارتباط بیشتر با خدا و اهل بیت (ع)» سومین اصل اخلاقی است از این جهت که هرچه به منطقه ای برویم که آسیب بیشتر است، بایستی بیشتر به خدا و حضرات معصومین (ع) مانوس شویم.

برخورد «انسانی کریمانه متواضعانه» با مخاطب داشته باشیم

مهدیان با بیان اینکه هر منطقه ای در روی زمین دارای فرهنگ مخصوص به خود است، گفت: باید با فرهنگ مردم منطقه تبلیغی زندگی کرد. بنده که در کشور برزیل بودم، فردی آمده بود و نسبت به اسلام اشتیاق نشان داد، بنده هم بر حسب وظیفه و مسئولیتی که داشتم، کتاب هایی را به ایشان برای مطالعه دادم. روزهای اول، خانواده او ابراز نگرانی می کردند و لذا چندروزی به آنجا می آمدند و او را زیرنظر داشتند. با ارتباط خوبی که با مردم آنجا برقرار کردیم، بعد از 4 الی 5 ماه، خانواده آن جوان آمدند و در کلاس های تبلیغی ما شرکت کردند و حتی ما را به منزل خود دعوت کردند. اتفاقی که افتاد این بود که وقتی کتابی از شهیده بنت الهدی در موضوع حجاب به والدین ایشان هدیه دادم، گریه کرد و گفت که باید از شما عذرخواهی کنم. پرسیدم موضوع چیست؟ گفت: من روز اولی که به مسجد آمدم، اخباری را به من داده بودند و گمان می کردم شما مسلمانان تروریست هستید اما الان من و خانواده ام اذعان داریم که شما فوق العاده هستید.

وی تاکید کرد: ارتباط و برخورد ما با مخاطب باید «انسانی کریمانه متواضعانه» باشد و اصلا فکر نکنند که ما می خواهیم آنها را مسلمان کنیم بلکه اینگونه فکر کنند که با یک مسلمان دارند زیست می کنند. فرهنگ مسلمانی و رفتارهای انسانی را همینکه از ما ببینند قطعا جذب اسلام می شوند.

وی برگزاری دوره های «تربیت خطیب» را تا حدودی تامین کننده نیاز ما در حوزه تبلیغ دانست و افزود: این دوره ها باید متناظر به نقشی باشد که آن مبلغ باید ایفا کند.

وی درباره تجربه تبلیغی خود در کشور برزیل گفت: شاید بیش از 100 برنامه برای مدارس کاتولیک داشتم. یکی از خاطرات زیبایی که دارم مربوط به دانش آموزان استثنایی بود که ساعاتی را با آنها نشستم و خندیدم و یکروز هم من را به مدرسه شان دعوت کردند و لذا بسته های غذایی تهیه کردیم و به آنها دادیم و این ارتباط تا الان هم که ایران هستم ادامه دارد.

فضایل و عظمت حضرت زهرا (س) در ایام فاطمیه بیان شود نه مسائل اختلافی

وی با توجه به درپیش بودن ایام فاطمیه گفت: در منطقه تبلیغی که بنده بودم هم شیعیان حضور داشتند و هم اهل سنت. یک روحانی دیگری از لبنان هم در آنجا حضور داشت. ایشان معتقد بود که درباره حضرت فاطمه (س) نباید صحبت کرد و یک آقای دیگری هم بود که معتقد بود باید مطالب درباره حضرت زهرا (س) را بیان کرد، ولی بنده بین این دو نظر جمع کردم و در خطبه های نماز جمعه آنجا درباره تاریخ صحبت نکردم بلکه حقانیت حضرت زهرا (س) را از طریق منزلت و جایگاهش در اسلام و نزد پیامبر (ص) برای آنها گفتم.

مهدیان تاکید کرد: مبلغان باید به بیان فضیلت ها و مناقب و عظمت حضرت فاطمه زهرا (س) بپردازند و مسائل تاریخی و اختلافی را بیان نکنند.

وی یکی از خطوط فکری انقلاب اسلامی را «حفظ وحدت» دانست و گفت: اگر جایی سخنان ما مخل وحدت باشد و به فضای انقلاب آسیب برساند، مباحث حزبی و اختلافات دیگر جایگاهی ندارد. رهبر انقلاب اسلامی همیشه فضای امیدواری و حمایت از جریان حاکمیت را داشته و هرموقع هم که انتقادی داشته، انتقاد سازنده و با ارائه راهکار بوده است. اینکه ما بیائیم تخریب کرده و آسیب ها را بزرگنمایی کنیم، در درازمدت اعتماد ملی مردم نسبت به حاکمیت را از بین می برد.

وی درپایان تاکید کرد: مبلغی که در فضای بین الملل می خواهد کار کند، باید فرد جامع الشرایطی از نظر علمی، ارتباطی و اخلاقی و نیز اعتقاد به اصل باورهای انقلاب باشد و مهمتر اینکه تبلیغ برای او اصل نباشد بلکه آنچه مهم باشد «هدایت مردم» باشد و تحت تاثیر جاذبه های تبلیغ و وابستگی های تبلیغ قرار نگیرد.