به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عمق محرومیت برجای مانده از حکومت پهلوی با وجود خدمات ماندگار و غیرقابل مقایسه با رژیم سابق در 4 دهه اخیر هنوز در برخی شاخصهای توسعه از جمله حمل و نقل اعم از زمینی، هوایی و ریلی رنج میبرد تا جایی که هنوز راه ارتباطی بسیاری از روستاهای این استان خاکی بوده و با اولین بارش با مشکل تردد روبهرو میشوند.
توسعه و بهبود حمل و نقل در رفع محرومیتها و سرعت دادن به قطار پیشرفت بر کسی پوشیده نیست زیرا این مهم به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی یک منطقه نقش آفرینی دارد و اگر این حوزه لنگ باشد دیگر فرایند توسعه لنگ خواهد ماند و سرمایه گذاران رمقی برای سرمایه گذاری نخواهند داشت زیرا بدون حمل و نقل مناسب هزینه تمام شده و حمل محصولات تولیدی افزایش خواهد یافت و در سود مفید هر شرکتی تأثیرگذاری مستقیم خواهد داشت.
ناگفته نماند به دلیل کوهستانی بودن و خاص بودن توپوگرافی استان کهگیلویه و بویراحمد، هزینه هر کیلومتر راهسازی در این دیار بیش از 3 برابر سایر استانها بوده و در برخی مواقع به 7 برابر میرسد که همین گرانی هزینه تمام شده پروژههای راهسازی، دلیلی بر کند بودن توسعه حمل و نقل خاصه در حوزه زمینی است.
اتصال یاسوج به راه آهن اقلید به دلیل کمبود اعتبار به کما رفته، دو فرودگاه یاسوج و گچساران به دو پرواز در هفته به تهران و بالعکس رضایت دادهاند و پروژههای چهارخطه کردن راههای ارتباطی از جمله بابامیدان- یاسوج- سمیرم روند لاک پشتی دارند و روند اجرایی پروژههای احداث راههای ارتباطی روستایی نیز چنگی به دل نمیزند.
بعد از افتتاح آزاد راه شیراز به اصفهان در مهرماه 1402 توسط رئیس جمهور شهید، مردم کهگیلویه و بویراحمد خواهان اتصال مرکز استان به این آزاد راه شدهاند و تعریف این پروژه به جد در دستور کار مسئولان و متولیان امر قرار گرفته که البته تحقق این مطالبه مردم نیازمند همت مسئولان کشوری خاصه مجموعه سازمان برنامه و بودجه و وزارت و راه و شهرسازی است.
اعتبار نداریم!
یدالله رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بودجه امسال این استان را 3 هزار و 700 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای اتصال استان به آزادراه 51 کیلومتر باید راهسازی اجرایی شود که برای تامین یک سوم این پروژه اعتبارات 3 سال استان را باید هزینه کرد.
وی توسعه شبکه راههای اصلی، فرعی و راههای روستایی را اولویت دانست و گفت: یکی از برنامهها توسعه شبکه راهها اعم از راههای اصلی فرعی و راه روستایی است تا مردم بتوانند از مزایای شبکه راهها برای سهولت در دسترسی به مناطق مختلف و تأمین معیشت و اشتغال استفاده کنند.
به گزارش تسنیم، پروژه احداث جاده یاسوج به اقلید به طول 37 کیلومتر در دولت قبل وارد فاز اجرا شد که در صورت تسریع در روند اجرایی این پروژه بخشی از مشکل اتصال یاسوج به آزادراه شیراز - اصفهان حل خواهد شد و در زمان کمتری شاهد تکمیل و بهره برداری از پروژه خواهیم بود.
مطالعات پروژه یاسوج - اقلید به طور کامل انجام شده و بخشی از آن از جمله پروژه تقاطع غیرهمسطح مهریان اجرایی شده و هماکنون بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که البته برای تکمیل و بهرهبرداری 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
انتهای پیام/
∎