شناسهٔ خبر: 69899887 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس:

ساماندهی بازار خودرو در گرو واردات آزاد و رقابت است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ضرورت رقابتی‌تر شدن بازار خودرو و جلوگیری از قیمت گذاری دستوری پرداخت و در این باره بیان کرد: در حال حاضر بازار خودروهای کشور یک بازار انحصاری است و تا زمانی که انحصار در این بازار رفع نشود، نمی‌توان بهبود بازار را عملیاتی کرد چرا که وجود فضای انحصاری خود سبب ایجاد رانت می‌گردد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ضرورت رقابتی‌تر شدن بازار خودرو و جلوگیری از قیمت گذاری دستوری پرداخت و در این باره بیان کرد: در حال حاضر بازار خودروهای کشور یک بازار انحصاری است و تا زمانی که انحصار در این بازار رفع نشود، نمی‌توان بهبود بازار را عملیاتی کرد چرا که وجود فضای انحصاری خود سبب ایجاد رانت می‌گردد. وی افزود: وجود فضای انحصاری در بازار خودرو موجب شده تا بازار رقابتی شکل نگیرد.

شایان ذکر است تا بگوییم که خودروسازان از یارانه انرژی بهره می‌گیرند و یارانه انرژی یارانه‌ای است که از سمت مردم پرداخت می‌شود. بنابراین در انجام محاسبات و ملاحظات می‌بایست به این نکته توجه ویژه داشت. حجت‌الاسلام سلیمی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باعث نابسامانی در بازار خودرو شده است دریافت مبلغ خودرو در گام نخست و سپس تحویل توامان باتغییر خودرو به متقاضی می‌باشد.

در هیچ کجای دنیا چنین نیست که خودروسازان مبلغ خودرو را دریافت کرده و سپس بعد از مدت طولانی خودرو را به متقاضی تحویل دهند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: خودروسازان از بانک‌های کشور تسهیلات دریافت می‌کنند و بر این اساس می‌توان عنوان داشت که به خودروسازان کشور توجه ویژه می‌شود و چنانچه قرار است افزایش قیمت صورت گیرد می‌بایست به این مباحث نیز توجه شود. او متذکر شد: به طور حتم لازمه تولید خودرو دریافت قطعه از قطعه سازان است. متأسفانه در بسیاری از موارد خودروسازان بهای قطعه‌های دریافت شده از قطعه سازان را با تأخیر پرداخت می‌کنند و چنین روندی نادرست است. 

در حقیقت این روند بهره‌گیری از یک مسیر یارانه‌ای غیر اعلام شده، خاموش و مخفی است. وی یادآور شد: در شرایط تورمی حال حاضر قطعه سازان هزینه خود را با تأخیر ۱ الی ۲ ساله دریافت می‌کنند و این روند موجب گلایه‌های به حقشان شده است. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: در بخش تولید خودرو موضوع شفافیت می‌بایست با قدرت دنبال شود تا مبرهن گردد میزان سود می‌بایست به چه شکلی باشد.

اعتقادمان این است که اگر تمامی هزینه‌ها به‌صورت شفاف بیان و محاسبه شود، معادله به شکل دیگری رقم خواهد. او بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات بازار خودرو مباحث مدیریتی می‌باشد. متأسفانه در حال حاضر نیروی مازاد در این فضا مشغول به کار است و به طور حتم مردم نباید بهای هزینه نیروی مازاد را پرداخت کنند. وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر جلوگیری از واردات دستوری و آزادسازی واردات خودرو بیان کرد: به منظور ساماندهی بازار خودرو ضرورت دارد تا واردات خودرو آزاد باشد و رقابت به معنای واقعی عملیاتی شود.