این منتالیست در هر قسمت، با مشارکت چهرههای حاضر در برنامه شعبدهها و بازیهای کارتی را انجام میدهد، پژمان بازغی، وحید شمسایی، ملیکا زارعی و لیلا اوتادی نیز از میهمانان ثابت برنامه هستند که به مجری در جذابتر شدن اجراها کمک میکنند. این برنامه به سبک زندگی ایرانی- اسلامی توجه دارد و فضای عمارت میان حال و هوای نشاط، تعجب، ترس، دلهره، اضطراب و خنده در رفتوآمد است. «عمارت» به تهیهکنندگی امیر جوادزاده هر هفته در روزهای شنبه، یکشنبه و سهشنبه ساعت ۲۲:۳۰ پخش میشود.
«عمارت» یک برنامه بیسابقه است
امیر جوادزاده، تهیهکننده برنامه عمارت درباره نحوه شکلگیری این برنامه گفت: هدف اصلی برنامه عمارت این بود که با استفاده از فضاهای هیجانانگیز و جذاب، یک فضای سرگرمی و آموزشی برای مردم ایجاد کنیم. در ابتدا، برنامه به صورت آیتمهای کوتاه در ایام نوروز، یلدا و دیگر مناسبتها پخش میشد. به دلیل استقبال خوب از این آیتمها تصمیم گرفتیم آن را به یک برنامه مستقل تبدیل کنیم.او در ادامه بیان کرد: هدف کلی ما این بود که به مخاطب بگوییم فعالیتهای خاص و جالبی که در دیگر نقاط دنیا انجام میشود، توسط جوانان ایرانی نیز قابل اجراست و هیچ کدام از این کارها عجیب و غیر قابل دستیابی نیست. در واقع خواستیم بگوییم هیچ چیز غریب و اسرارآمیزی در شعبدهبازی نیست و آنچه مهم است تسلط بر تکنیکها و فنون است. درست مانند دیگر حرفهها، انجام این کارها نیاز به تخصص و تمرین دارد و همه میتوانند آن را یاد بگیرند و اجرا کنند.
تهیهکننده برنامه عمارت در پاسخ به این پرسش که آیا این برنامه کپی از نمونه خارجی است یا خیر، عنوان کرد: برنامه ما نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از ایران نیز بیسابقه بود. در برخی برنامهها، شعبدهبازی به عنوان یک بخش نمایش داده میشود، اما عمارت با سایر برنامهها تفاوت دارد. در مدلهای تلنتشو مانند «گاتتلنت» و «عصر جدید» گاهی از شعبدهبازی به عنوان یکی از آیتمها استفاده میشود، اما در این برنامه، محور اصلی ارتباط میان میهمانها و گرداننده است. این برنامه سعی دارد علاوه بر سرگرمی به نوعی چالشهای ذهنی و فکری برای مخاطب ایجاد کند.
حضور بازیگران مطرح چاشنی کار ماست
جوادزاده «عمارت» را یک برنامه دورهمی با حضور تأثیرگذار میهمانان دانست و افزود: برخلاف برنامههای دیگر، اینجا تنها یک موسیقی و شعبدهبازی ساده وجود ندارد، بلکه تمام فضا در اختیار ارتباطات انسانی و تعاملات است.
این تهیهکننده جوان درباره چالشهای ساخت برنامه شعبدهبازی با حضور مخاطب گفت: ایجاد چنین فضایی بسیار چالشبرانگیز بود. تیم تولید ماهها در این باره بحث و برنامهریزی کردند که چگونه فضایی با حضور میهمانها بسازیم که بتوانند به شکل فعال در آن مشارکت کنند و گرداننده به راحتی با آنها ارتباط برقرار کند. هدف ما این بود حضور هر یک از افراد حاضر در استودیو تأثیرگذار باشد و به پیشبرد برنامه کمک کند. به همین دلیل در طراحی این برنامه به دنبال ایدهای بودیم که هم از نظر سرگرمی جذاب باشد و هم بتواند ارتباطی عمیق با مخاطبان برقرار کند.
وی درباره علت حضور چهار بازیگر مطرح به عنوان میهمان برنامه بیان کرد: پژمان بازغی، لیلا اوتادی، وحید شمسایی و ملیکا زارعی در برنامه حضور دارند؛ ما برای اینکه بهتر بتوانیم با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم، چهار نوع شخصیت را در نظر گرفتیم: یک نفر (پژمان بازغی) به عنوان کسی که کاملاً اعتماد دارد و هر آنچه گفته میشود را میپذیرد، یک نفر (وحید شمسایی) که همیشه در حال شک و تردید است و هر اتفاقی را رد میکند، یک نفر (ملیکا زارعی) که از هر تغییر ناگهانی ترسیده و وحشت میکند و یک نفر (لیلا اوتادی) که همواره کنجکاو است و میخواهد دلیل و چرایی هر اتفاق را بفهمد. هدف این بود که این شخصیتها نمایندگان مخاطبان واقعی باشند و تجربهای مشابه آنها از برنامه ارائه دهیم.
تمام ابزارهای شعبده برنامه، تولید داخل است
جوادزاده درباره طراحی و ساخت وسایل شعبدهبازی گفت: تمام وسایل و تکنیکهایی که در این برنامه استفاده میشود، تولید خود ماست. در بسیاری از موارد، وسایلی که در این برنامه به کار گرفته شده، در داخل کشور طراحی و ساخته شدهاند. هیچ کدام از این تجهیزات از خارج وارد نشده و همه کارها به صورت داخلی انجام شده است.
تهیهکننده «عمارت» معتقد است در انتخاب گرداننده برنامه دقت زیادی به خرج داده و در همین رابطه بیان کرد: برای هر قسمت موضوع خاصی از جمله رمز گاوصندوق، پرواز، فوتبال و... طراحی و انتخاب شده است. طراحی این کانسپتها نزدیک به ۶ ماه طول کشید و در این مدت با گردانندگان برنامه و تیم تولید در مورد نحوه اجرای آنها بحث و تبادل نظر داشتیم. به همین منظور مجریای مد نظر ما بود که علاوه بر تسلط به موضوعات مختلف، در تعامل با میهمانها و مخاطبان نیز توانایی بالایی داشته باشد. با توجه به تجربه قبلی که با سعید فتحی روشن داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که ایشان میتواند گزینه مناسبی برای گرداندن این برنامه باشد.
منافع مخاطب را بر خودمان ترجیح دادیم
جوادزاده تغییر نام برنامه، اصلاح محتوا و انتخاب میهمانها را جزئی از چالشهای ساخت برنامه در تلویزیون دانست و افزود: ما همواره سعی کردیم تمامی ممیزیهای سازمان صدا و سیما را رعایت کنیم و برنامه در چارچوبهای مورد نظر سازمان پیش برود.
او درباره چرایی تولید این برنامه در تلویزیون با وجود استقبال مخاطبان از برنامههای پلتفرمها بیان کرد: تولید این برنامه در تلویزیون کار بسیار دشواری بود به خصوص در شرایط کنونی که فضای تلویزیون در حال تغییر است. بسیاری از برنامهها به سمت پلتفرمهای خصوصی حرکت میکنند و این تصمیم که برنامهای با این ویژگیها در تلویزیون پخش شود، یک ریسک بزرگ بود.
تهیهکننده عمارت افزود: اگر فقط به فکر منافع مادی خودمان بودیم، باید به سمت تولید در پلتفرم میرفتیم اما ما ترجیح دادیم عمارت به صورت گسترده برای همه مردم در دسترس باشد، نه فقط برای کسانی که از پلتفرمهای خاص استفاده میکنند. از طرفی هدفمان این بود فضاهای تکراری قبلی تلویزیون شکسته شود و مخاطبان فرم جدیدی از برنامهسازی را ببینند.
رخوت را از تلویزیون بگیریم
امیر جوادزاده راهکار تحول و رشد برنامهسازی در صداوسیما را نوآوری در طراحی و فرم برنامهها دانست و گفت: برنامهسازان تلویزیون دچار چرخه تکرار شدهاند. اگر به دنبال تغییر و تحول در رسانه ملی باشیم، باید در طراحی فرم و محتوای برنامهها نوآوری ایجاد کنیم. مردم همیشه از برنامههای خوب که محتوای جذابی داشته، استقبال کردند.
وی در پایان بیان کرد: اگر میخواهیم از رخوت و حضور کمرنگ مخاطب رها شویم باید به طرح و ایده نو و همچنین حضور فعال نیروهای تازهنفس فکر کنیم.
خبرنگار: لیلا نوعی