شناسهٔ خبر: 69898371 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بنزین هواپیما لیتری 7 هزار تومان شود، بلیت چقدر گران می‌شود؟

گرانفروشی بلیت هواپیماها، چارترفروشی، فعالیت غیرقانونی سایت‌های فروش و نایاب شدن بلیت‌ها در عرضه دقیقه نودی با چند برابر قیمت. این‌ها واقعیت‌های بازار حمل و نقل هوایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز،‌ روزنامه هم میهن نوشت: گاه برای خرید بلیت باید از چندین ماه قبل اقدام کرد و یا دست به دامن آشنایان و وابستگان به این صنعت شد تا بلیتی بیابند. خرید بلیت اما پایان کار نیست. اگر بخت یار نباشد ممکن است در پیک سفرهای مناسبتی، پروازها لغو شود و هواپیماها به خدمات‌رسانی در مسیرهای دیگر بپردازند.

شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند هزینه‌هایشان با قیمت بلیت همخوانی ندارد. سازمان هواپیمایی هم تعرفه‌ها را هر سال به روز می‌کند اما شرکت‌ها به این تعرفه‌ها قانع نیستند و عمدتاً بلیت‌ها را به چارترکنندگان می‌فروشند و آنها نیز نرخ‌های مورد نظر خود را تعیین می‌کنند و آنقدر با بازار بازی می‌کنند و کمبود غیرواقعی به نمایش می‌گذارند تا خریدار، حاضر شود قیمت چندبرابری را پرداخت کند. این شرایطی که شرح آن رفت مربوط به دورانی است که دولت سوخت هواپیماها را با قیمت یارانه‌ای تامین می‌کرد. 

اما دولت چهاردهم در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده تا نرخ بنزین هواپیما ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده پالایشگاه محاسبه شود و این یعنی صنعت هواپیمایی ایران در سال آینده دچار شوک و افزایش قیمت خواهد شد. با توجه به محاسبه دولت، قیمت هر لیتر سوخت هواپیما از ۶۰۰ تومان فعلی به ۷۰۰۰ تومان افزایش پیدا خواهد کرد و این یعنی قیمت بنزین هواپیما در هر لیتر افزایش ۱۱ برابری خواهد داشت. حالا در صورتی که مجلس این بند از قانون را تصویب کند باید دید با نرخ جدید سوخت، ایرلاین‌ها با قیمت بلیت و نحوه عرضه خدمات چه خواهند کرد.

تا اینجای کار دولت یارانه‌ای حدود یک میلیارد دلاری در این زمینه پرداخت می‌کرده است،.

درخواست آزادسازی یکجانبه

شرکت‌های هواپیمایی همیشه درخواست آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را داشتند اما می‌خواهند همچنان از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند. به قدری سوخت برای ایرلاین‌ها ارزان است که در ردیف هزینه‌های آنها جایی ندارد چراکه اغلب پول سوخت یارانه‌ای را هم با تأخیر به شرکت ملی پخش پرداخت می‌کنند. طبق اخباری که پیشتر در این حوزه منتشر شده، بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پخش چند هزار میلیارد تومان عنوان شده بود.

گرانی ۲۵۰ هزار تومانی هر ساعت/صندلی

با این حال دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد که افزایش سوخت تاثیر آنچنانی نخواهد داشت. مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با «هم‌میهن» در پاسخ به این پرسش که چطور می‌شود بنزین هواپیما گران شود اما تاثیری در گرانی بلیت نداشته باشد، گفت: «سهم سوخت فقط یک درصد است، البته بستگی دارد چقدر بخواهند نرخ سوخت را افزایش دهند. اگر قیمت بنزین هواپیما ۷ هزار تومان شود، احتمالاً هر ساعت/صندلی حدود ۲۵۰ هزار تومان گران خواهد شد.»

او درباره اینکه مجلس با این گرانی موافقت خواهد کرد یا خیر، عنوان کرد: «این بستگی به نظر نمایندگان دارد و از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما ما امیدوار هستیم درصدی که افزایش پیدا می‌کند به صنعت هواپیمایی برگردد و برای نوسازی و بهسازی ناوگان هواپیمایی هزینه شود.»

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که آیا با گرانی بنزین هواپیما موافق هستید؟ گفت: «به‌هرحال با توجه به اینکه از برنامه پنجم توسعه به بعد این تکلیف بر دوش دولت است که این کار را انجام دهد و ما هم مخالفتی با آن نداریم. خداروشکر تولید بنزین در کشور زیاد است و مشکلی از نظر تامین آن نداریم و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی ایجاد شود. از نظر قیمت هم، چون به صورت آزاد است و عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد، مشکلی ایجاد نخواهد شد و همان‌طور که گفتم تاثیر آن نهایت ممکن است ۲۵۰ هزار تومان هر ساعت/صندلی گران شود.»