گروه گوناگون: ۲۱ سال پس از بازنشستگی هواپیمای مافوق صوت «کنکورد»، حالا یک هواپیمای آزمایشی رکورد جدیدی را در حرکت با سرعت بالا به ثبت رسانده است.
بنابر اعلام شرکت «بوم سوپرسونیک»، که در زمینه امکانپذیر کردن پروازهای تجاری مافوق صوت فعالیت میکند، هواپیمای «ایکسبی-۱» (XB-1) در یک پرواز آزمایشی در تاریخ ۵ نوامبر برای اولین بار به سرعت ۱۰۱۲ کیلومتر بر ساعت رسید که معادل ۰.۸۲ سرعت صوت است.
این مأموریت ۵۵ دقیقهای که هفتمین پرواز آزمایشی این هواپیما بود، همچنین به سقف پروازی جدید ۲۳ هزار پایی (معادل ۷,۰۱۵ متر) دست یافت.
به گفته بوم سوپرسونیک، یازده روز بعد ایکسبی-۱ هشتمین پرواز آزمایشی خود را انجام داد که ۵۴ دقیقه به طول انجامید و توانست در آن بدون کمک سیستم موسوم به «تقویت پایداری» به همان سرعت برسد.
سیستم خودکار «تقویت پایداری» معمولاً برای حفظ ثبات هواپیما در طول پروازها استفاده میشود و مشابه سیستمهای تثبیت الکترونیکی مورد استفاده در جنگندههای مدرن است.شرکت «بوم سوپرسونیک» قصد داشت نشان دهد که ایکس-بی ۱ به طور کامل به این سیستم وابسته نیست و میتواند در سرعتهای بالا به صورت غیراتوماتیک و دستی نیز به طور ایمن پرواز کند.
این هواپیما طی هشت سال توسعه یافته و اولین پرواز آزمایشی خود را در مارس ۲۰۲۴ انجام داد که تنها ۱۲ دقیقه طول کشید.از جمله موفقیتهای اخیر این هواپیما آزمایشهای «فلاتر» با سرعت بالا است که نشان میدهد ساختار هواپیما در برابر ارتعاشات مخرب ناشی از جریان هوا در سرعتهای بالا مقاوم است.
پدیده فلاتر به اثر نیروهای آیرودینامیک بر سازه هواپیما گفته میشود که باعث لرزه و ارتعاش در بالهای هواپیما شده و حالتی شبیه به «بال بال زدن» را در این نواحی ایجاد میکند.
شرکت سازنده قصد دارد پس از تکمیل ۱۰ پرواز زیر صوت، تا اوایل سال ۲۰۲۵ آزمایشهای مافوق صوت را آغاز کند.
بوم سوپرسونیک در بیانیهای گفت: «ایکسبی۱ همچنان در سرعتها و ارتفاعات بیشتر عمل میکند و به تدریج محدوده پروازی خود را گسترش میدهد تا تیم و هواپیما برای شکستن دیوار صوتی در ۱ ماخ آماده شوند.»ایکسبی-۱ یک هواپیمای نمایشی است که برای اثبات فناوری این شرکت به منظور استفاده در عملیات تجاری آینده طراحی شده است.
این پروازهای آزمایشی ترکیبهای فیبر کربنی داخلی برای بدنه هواپیما و ورودیهای موتور سفارشی آن را، که به توربوجتهای سنتی کمک میکند تا کارآمدتر شده و به سرعتهای مافوق صوت برسند، مورد آزمایش قرار میدهند.
آزمایشهای ایکسبی-۱ مستقیماً به ساخت هواپیماهای «بوم اورچر» (Boom Overture) منتهی میشوند. آنها هواپیماهایی مسافربری با سرعت مافوق صوت خواهند بود که میتوانند با سرعت ۱.۷ ماخ (معادل ۲۰۹۹ کیلومتر بر ساعت) حرکت کنند.این سرعت تقریباً برابر با کنکورد است و به مسافران اجازه میدهد فاصله لندن تا نیویورک را در حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه طی کنند.پروازهای این هواپیما برای سال ۲۰۲۹ برنامهریزی شدهاند.
∎
بنابر اعلام شرکت «بوم سوپرسونیک»، که در زمینه امکانپذیر کردن پروازهای تجاری مافوق صوت فعالیت میکند، هواپیمای «ایکسبی-۱» (XB-1) در یک پرواز آزمایشی در تاریخ ۵ نوامبر برای اولین بار به سرعت ۱۰۱۲ کیلومتر بر ساعت رسید که معادل ۰.۸۲ سرعت صوت است.
این مأموریت ۵۵ دقیقهای که هفتمین پرواز آزمایشی این هواپیما بود، همچنین به سقف پروازی جدید ۲۳ هزار پایی (معادل ۷,۰۱۵ متر) دست یافت.
به گفته بوم سوپرسونیک، یازده روز بعد ایکسبی-۱ هشتمین پرواز آزمایشی خود را انجام داد که ۵۴ دقیقه به طول انجامید و توانست در آن بدون کمک سیستم موسوم به «تقویت پایداری» به همان سرعت برسد.
سیستم خودکار «تقویت پایداری» معمولاً برای حفظ ثبات هواپیما در طول پروازها استفاده میشود و مشابه سیستمهای تثبیت الکترونیکی مورد استفاده در جنگندههای مدرن است.شرکت «بوم سوپرسونیک» قصد داشت نشان دهد که ایکس-بی ۱ به طور کامل به این سیستم وابسته نیست و میتواند در سرعتهای بالا به صورت غیراتوماتیک و دستی نیز به طور ایمن پرواز کند.
این هواپیما طی هشت سال توسعه یافته و اولین پرواز آزمایشی خود را در مارس ۲۰۲۴ انجام داد که تنها ۱۲ دقیقه طول کشید.از جمله موفقیتهای اخیر این هواپیما آزمایشهای «فلاتر» با سرعت بالا است که نشان میدهد ساختار هواپیما در برابر ارتعاشات مخرب ناشی از جریان هوا در سرعتهای بالا مقاوم است.
پدیده فلاتر به اثر نیروهای آیرودینامیک بر سازه هواپیما گفته میشود که باعث لرزه و ارتعاش در بالهای هواپیما شده و حالتی شبیه به «بال بال زدن» را در این نواحی ایجاد میکند.
شرکت سازنده قصد دارد پس از تکمیل ۱۰ پرواز زیر صوت، تا اوایل سال ۲۰۲۵ آزمایشهای مافوق صوت را آغاز کند.
بوم سوپرسونیک در بیانیهای گفت: «ایکسبی۱ همچنان در سرعتها و ارتفاعات بیشتر عمل میکند و به تدریج محدوده پروازی خود را گسترش میدهد تا تیم و هواپیما برای شکستن دیوار صوتی در ۱ ماخ آماده شوند.»ایکسبی-۱ یک هواپیمای نمایشی است که برای اثبات فناوری این شرکت به منظور استفاده در عملیات تجاری آینده طراحی شده است.
این پروازهای آزمایشی ترکیبهای فیبر کربنی داخلی برای بدنه هواپیما و ورودیهای موتور سفارشی آن را، که به توربوجتهای سنتی کمک میکند تا کارآمدتر شده و به سرعتهای مافوق صوت برسند، مورد آزمایش قرار میدهند.
آزمایشهای ایکسبی-۱ مستقیماً به ساخت هواپیماهای «بوم اورچر» (Boom Overture) منتهی میشوند. آنها هواپیماهایی مسافربری با سرعت مافوق صوت خواهند بود که میتوانند با سرعت ۱.۷ ماخ (معادل ۲۰۹۹ کیلومتر بر ساعت) حرکت کنند.این سرعت تقریباً برابر با کنکورد است و به مسافران اجازه میدهد فاصله لندن تا نیویورک را در حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه طی کنند.پروازهای این هواپیما برای سال ۲۰۲۹ برنامهریزی شدهاند.