به گزارش ایکنا، نشست رسانهای نمایش «تمام مادران ما» امروز سوم آذر در سالن استاد صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این جلسه کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: سازمان تبلیغات و حوزه هنری از یک خانواده هستند. ۴۵ روز پیش خانم طالبی طرح این نمایش را با ما مطرح کرد. در ادامه این نمایشنامه توسط آقای موتورچی نوشته شده و گروههای مختلف تئاتری در 12 استان در ایام فاطمیه آن را روی صحنه میبرند. قم، اصفهان، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، تهران، البرز، قزوین، زنجان، خراسان رضوی، کرمان، خراسان جنوبی و گلستان استانهایی هستند که این نمایشنامه را روی صحنه میبرند.
وی افزود: هر استان گروه نمایشی خود را خواهد داشت. یعنی کارگردان و بازیگران هر استان نمایشنامه «تمام مادران ما» را اجرا خواهند کرد. این شکل اجرا کمک میکند تا تنوع نگاه پیرامون این نمایشنامه بیشتر باشد. در این کار به نقش مادران در تاریخ هم پرداخته میشود. سرآغاز قصه حضرت زهرا (س) است اما در طول تاریخ دیگر مادران نیز مورد نظر هستند. آخرین مادری که در این نمایشنامه مورد نظر هستند همسر شهید جهاندیده است. در تئاتر «تمام مادران ما» نگاههای جدید دینی را شاهد هستیم زیرا تلاش کردیم با دوری از کلیشه، مخاطبان فراوانی را جذب اثرمان کنیم.
این کارگردان با بیان اینکه در این نمایش، تئاتری با درام ارسطویی میبینیم، گفت: در این نمایش روضه و روضهخوانی وجود ندارد و تنها درام است که قصه را بیان میکند. تئاتر مذهبی مخاطب خاص خود را دارد مخاطبانی که تعدادشان هم کم نیست این امر تنها مختص به نمایش دینی نیست بلکه تئاتر حرفهای و نمایشنامههایی چون «هملت» نیز مخاطب خود را دارا هستند.
در ادامه جلسه سارا طالبی، مدیر مرکز راهبردی و هماهنگی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی بیان کرد: این مرکز با هدف هماهنگی بین فعالیتهای فرهنگی به ویژه آثاری که در حوزه جهاد تبیین تولید میشود، کار میکند. برای بالا بردن فعالیتهای فرهنگی در حوزه انقلاب و آموزههای دینی باید کیفیت روایت را بالا برد تا بتوانیم در شرایط حساس امروزی سخنمان را به شکلی تأثیرگذار به مخاطب منتقل کنیم.
جایگاه موضوعات مقاومت در هنر
وی افزود: مقاومت موضوعی است که در جهان امروز جایگاهی ویژه پیداکرده و همه نسبت به آن دغدغه دارند. نمود این امر را در غزه و لبنان شاهد هستیم. در این میان سازمانها و نهادهای دولتی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری باید تلاش کنند با حمایت از تولیداتی که در پی ترویج فرهنگ مقاومت هستند این معنا را راه اشاعه دهند. در نمایش «تمام مادران ما» زنان الگو از گذشته تا امروز، مورد نظر هستند البته زنان امروزی رفتارشان را به نوعی از حضرت زهرا (س) وام گرفتهاند. برای نمونه شهیده «هبه» (شهید زن فلسطینی)، خانم دباغ و همسر شهید جهاندیده از این دست بانوان هستند که رفتارشان، الهام گرفته از حضرت زهرا (س) است.
طالبی ادامه داد: در حوزه محصولات نمایشی، پیرامون مقاومت، کمیت و کیفیت لازم لحاظ نشده است درحالیکه این مضمون میتواند زندگی را جلا دهد. این نکته (توجه به مقاومت) در قرآن نیز مورد تأکید قرار گرفته است. در نمایش «تمام مادران ما» برایمان خیلی مهم بود که زندگی حضرت زهرا (س) را به امروز گره بزنیم چون میخواستیم کاربرد امروزی داشته باشیم و نسل جوان را با الگوهای اسلامی و ایرانی آشنا کنیم.
وی ادامه داد: مسئله دیگر این فیلم مادری کردن است. مادر بودن مهمترین و عزیزترین عشق روی زمین است و همه ما به نوعی به آن پیوند خوردهایم. در این نمایش مادرانی را خواهیم دید که در کنار نقش مادری خود، گاهی پرستاری میکنند و گاهی دیگر اسلحه به دست گرفته و میجنگند. تاریخ ایران اسلامی بهوفور چنین مادرانی دارد. همچنین در این کار میخواهیم بگوییم اگر حضرت زهرا (س) امروز حضور داشتند نسبت به مسائل امروزی چگونه عمل میکردند. امیدوارم در کارمان مقاومت را به گونهای بیان کنیم که همه مادران بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
جایگاه مسجد در اشاعه هنر دینی
این مدیر فرهنگی تصریح کرد: یکی از حوزههایی که نسبت به آن غفلت صورت میگیرد بحث مسجد است. ما میتوانیم از ظرفیت این مکان معنوی در کارهای نمایشی بهره خوبی بریم اگر بتوانیم مسجد را محل عرضه کارهای هنری کنیم مطمئن باشید دستاوردهای آن بسیار وسیع خواهد بود. در نمایش «تمام مادران ما» همچنین روی بحث مجاهد پروری نیز تأکید فراوانی صورت گرفته است.
وی در انتهای سخنانش تأکید کرد: تلاش کردیم این تصور باطل را که مقاومت به معنای مرگ است را در این نمایش از بین بریم. در تئاتر ما ،مقاومت در حقیقت به معنای امید است؛ امیدی که در آن زندگی بهتر را میتوان مشاهده کرد. این نمایش بیش از ۲۰۰ اجرا در استانهایی که نامشان ذکر شد، خواهد داشت.
در بخش دیگری از مراسم سید مصطفی موتورچی، بیان کرد: در نمایش «تمام مادران ما» من تنها یک وجه از مادران را نمیبینیم حتی وقتی به حضرت زهرا (س) نظر میشود تلاش شده، جنبههای مختلف زندگی ایشان مورد توجه قرار گیرد. مادر در این نمایش گاهی مواقع میتواند مادری خانهدار باشد و زمانی دیگر اسلحه در دست گرفته و بجنگد.
وی ادامه داد: وقتی در نمایش به خطبه حضرت زهرا (س) پیرامون فدک اشاره میشود در ادامه همان خطبه ما «ام وهب» را در عاشورا شاهدیم و سپس همان کلام خطبه فدک را از زبان همسر شهید جهاندیده میشنویم. این نگرش نشان میدهد مادران شهدای ایران اسلامی، روشی زهرایی را برای تربیت فرزندانشان در پیش گرفتهاند.
این فیلمساز بیان کرد: این نمایش، مادرانی چون خانم دباغ را هم موردتوجه قرار داده است. این مادر در زمان ستمشاهی شکنجه دژخیمان رژیم شاه را تحمل کرد و او همچنین به عنوان اولین فرمانده زن سپاه در غرب کشور اتفاقات خوبی را رقم زد. همچنین در این نمایش به حمله دژخیمان به خانه حضرت زهرا (س) اشاره میشود و در ادامه این تجاوز به حمله ددمنشانه رژیم اشغالگر قدس پیوند میخورد.
رضوان محمدی، مسئول امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین نیز در این برنامه بیان کرد: خوشحالم به واسطه نگاه هنری خانم طالبی به موضوعات دینی در امر نمایش توجه شده است یکی از روشهایی که میتوان جوان را اقناع کرد و به سمت موضوعات دینی سوق داد هنر است این نمایش تلاش دارد با زبان هنر زن طراز مسلمان را تصویر کند.
انتهای پیام