به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، مولوی عبدالحمید پس از یک دوره نسبتا طولانی کنارهگیری از تعاملات علنی با نهادهای دولتی، اینک دوباره تبدیل به سخنران مجالس رسمی محافل دولتی شده است.
بحث و گفتگو درباره این مسیر سیاسی جدیدی که در سیستان و بلوچستان شروع شده و اینکه چه میزان در اطراف آن تدبیر و دوراندیشی در نظر گرفته شده، بسیار مهم است.
دولت پزشکیان در سیاست داخلی، پروژه مرکزی «وفاق» را مدتی است که دنبال میکند. دولت او برای اجرای این پروژه همانند همه دولتهای قبلی که فرصت پیدا کردهاند که ایده مرکزی خود را اجرایی کنند، آزاد هست و حتی برخی ملاحظات که اتفاقاً به لحاظ حاکمیتی بعضاً بسیار مهم هم هستند، کنار گذاشته شده و او نیز تصورات خود از «وفاق» را در حال اجرا هست. انتخاب یک استاندار بلوچ و اهلسنت برای سیستان و بلوچستان، یا استاندار عرب برای خوزستان و همچنین انتخاب یک استاندار کُرد و اهلسنت برای کردستان، بخشی از نشانههای است که او پروژه سیاسی وفاق را با گامهای بلند آغاز کرده است.
اینکه رفتار سیاسی مولوی عبدالحمید تغییر کرده، یا دولت تغییر رفتار داشته و یا حتی شفافتر اینکه کدام طرف کوتاه آمده و یا حتی در پشتصحنه واقعاً تعاملی حقیقی و دوطرفه در حال اتفاق هست، گرچه به لحاظ سیاسی جذاب و تامل برانگیز باشد ولی آنچه بیشتر میتوان به آن استدلال و اطمینان کرد این است که انتخاب استاندار بلوچ و اهلسنت برای سیستان و بلوچستان و تغافل درباره برخی رفتارهای تنشآفرین دو سال گذشته در طرف حاکمیتی ماجرا بهوضوح دیده میشود و اینک مولوی عبدالحمید است که فراتر از سخنرانی باید با اقدامات عملی نشان بدهد که به این اقدامات پاسخ واقعی و عملی نشان خواهد داد و صد البته ثابت کند که یکبار دیگر با یک تعامل و اعتماد شکستخورده دیگر روبهرو نیستیم.
بنابراین دور از هیاهوهای رسانهای و جناحی، چند شاخص مهم ذیل معیاری برای سنجش عملی میزان تعامل و رفتار واقعی مولوی عبدالحمید خواهد بود.
الف: تمکین به نتایج عادلانه قضایی پرونده هشت مهر زاهدان و درنظرگرفتن اقدامات دلجویانه درباره قربانیان این پرونده و عدم ادامه تنشآفرینی درباره این حادثه تلخ در افکار عمومی
ب: اقدامات عملی برای کمک به خشکاندن ریشههای سیاسی و مذهبی تروریسم تکفیری در جنوب شرق
ج: داشتن حد یقف عادلانه و واقعگرایانه درباره میزان و اندازه مطالبات قومی، مذهبی و سیاسی و دادن پاسخها همتراز و اقدامات متناسب با هر گامی که در این زمینه برداشته شده و یا خواهد شد
د: تنشزدایی در بیان مواضع علنی و بهخصوص در خطبههای نمازجمعه
ه: بیان اقدامات و خدمات انجام شده و یا در حال انجام نهادهای دولتی و حاکمیتی در سیستان و بلوچستان بهجای تکرار سیاهنماییها
بدیهی است که نهاد دولت و حاکمیت نیز همانند دهههای گذشته وظایف سنگینی برای کسب رضایتمندیهای اقتصادی، معیشتی، فرهنگی، قومیتی و سیاسی اهالی جنوب شرق دارد و باید بیش از گذشته و با توان بیشتر به مردم سیستان و بلوچستان خدمت کند و به همه نیازها و مطالبات آنها پاسخ درخور بدهد.
بحث و گفتگو درباره این مسیر سیاسی جدیدی که در سیستان و بلوچستان شروع شده و اینکه چه میزان در اطراف آن تدبیر و دوراندیشی در نظر گرفته شده، بسیار مهم است.
دولت پزشکیان در سیاست داخلی، پروژه مرکزی «وفاق» را مدتی است که دنبال میکند. دولت او برای اجرای این پروژه همانند همه دولتهای قبلی که فرصت پیدا کردهاند که ایده مرکزی خود را اجرایی کنند، آزاد هست و حتی برخی ملاحظات که اتفاقاً به لحاظ حاکمیتی بعضاً بسیار مهم هم هستند، کنار گذاشته شده و او نیز تصورات خود از «وفاق» را در حال اجرا هست. انتخاب یک استاندار بلوچ و اهلسنت برای سیستان و بلوچستان، یا استاندار عرب برای خوزستان و همچنین انتخاب یک استاندار کُرد و اهلسنت برای کردستان، بخشی از نشانههای است که او پروژه سیاسی وفاق را با گامهای بلند آغاز کرده است.
اینکه رفتار سیاسی مولوی عبدالحمید تغییر کرده، یا دولت تغییر رفتار داشته و یا حتی شفافتر اینکه کدام طرف کوتاه آمده و یا حتی در پشتصحنه واقعاً تعاملی حقیقی و دوطرفه در حال اتفاق هست، گرچه به لحاظ سیاسی جذاب و تامل برانگیز باشد ولی آنچه بیشتر میتوان به آن استدلال و اطمینان کرد این است که انتخاب استاندار بلوچ و اهلسنت برای سیستان و بلوچستان و تغافل درباره برخی رفتارهای تنشآفرین دو سال گذشته در طرف حاکمیتی ماجرا بهوضوح دیده میشود و اینک مولوی عبدالحمید است که فراتر از سخنرانی باید با اقدامات عملی نشان بدهد که به این اقدامات پاسخ واقعی و عملی نشان خواهد داد و صد البته ثابت کند که یکبار دیگر با یک تعامل و اعتماد شکستخورده دیگر روبهرو نیستیم.
بنابراین دور از هیاهوهای رسانهای و جناحی، چند شاخص مهم ذیل معیاری برای سنجش عملی میزان تعامل و رفتار واقعی مولوی عبدالحمید خواهد بود.
الف: تمکین به نتایج عادلانه قضایی پرونده هشت مهر زاهدان و درنظرگرفتن اقدامات دلجویانه درباره قربانیان این پرونده و عدم ادامه تنشآفرینی درباره این حادثه تلخ در افکار عمومی
ب: اقدامات عملی برای کمک به خشکاندن ریشههای سیاسی و مذهبی تروریسم تکفیری در جنوب شرق
ج: داشتن حد یقف عادلانه و واقعگرایانه درباره میزان و اندازه مطالبات قومی، مذهبی و سیاسی و دادن پاسخها همتراز و اقدامات متناسب با هر گامی که در این زمینه برداشته شده و یا خواهد شد
د: تنشزدایی در بیان مواضع علنی و بهخصوص در خطبههای نمازجمعه
ه: بیان اقدامات و خدمات انجام شده و یا در حال انجام نهادهای دولتی و حاکمیتی در سیستان و بلوچستان بهجای تکرار سیاهنماییها
بدیهی است که نهاد دولت و حاکمیت نیز همانند دهههای گذشته وظایف سنگینی برای کسب رضایتمندیهای اقتصادی، معیشتی، فرهنگی، قومیتی و سیاسی اهالی جنوب شرق دارد و باید بیش از گذشته و با توان بیشتر به مردم سیستان و بلوچستان خدمت کند و به همه نیازها و مطالبات آنها پاسخ درخور بدهد.