شناسهٔ خبر: 69884618 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

یادداشت؛

نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی عاملی برای توسعه

سمنان- «نمایشگاه صنایع‌ دستی، عاملی برای توسعه است موضوعی که در استان سمنان کمتر به آن پرداخته می‌شود» این بخشی از یادداشت هانی رستگاران کارشناس و میراث فرهنگی و فعال رسانه برای خبرگزاری بازار است.

صاحب‌خبر -

هانی رستگاران، بازار؛ نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تهران، امسال به‌طور ویژه و با حضور فعالان و تولیدکنندگان صنایع‌ دستی اواخر آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد این نمایشگاه باهدف ایجاد بستری مناسب برای معرفی محصولات و برندهای جدید که در بازار حضور دارند یا در شرف ورود به آن هستند، برگزار می‌شود. چنین رویدادهایی فرصتی برای رقابت و جذب مشتری در فضایی هنری و پویا فراهم می‌کند.

نمایشگاه امسال با تمرکز بر تخصص و گستردگی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته، مکانی برای ارائه محصولات با تکنیک‌ها و کیفیت‌های متنوع کاری فراهم کرد. هنرمندان به همراه آثار خود از سراسر ایران در این رویداد حضور داشتند تا به نمایش، تجاری‌سازی و شناساندن هنر خود بپردازند. این سی‌وهفتمین دوره از نمایشگاه با جلب رضایت اکثر بازدیدکنندگان، نشان از موفقیت خود داشت.

توجه به نمایشگاه‌ها

آنچه در این دوره از نمایشگاه جلب‌توجه کرد، تأثیر این رویداد در توسعه صادرات، بهبود معیشت و اقتصاد محلی بود. غرفه‌های مختلف، هنرمندانی را میزبانی کردند که به خلق آثار هنری بی‌نظیر و آموزش هنر خود به علاقه‌مندان مشغول بودند. از رشته‌های برجسته‌ای در این زمینه می‌توان به سفالگری لالجین همدان، میناکاری، قلم‌زنی و خاتم‌کاری اصفهان و گلیم‌بافی در استان‌های مختلف اشاره کرد.

مریم جلالی دهکردی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، به نقاط ضعف دوره‌های گذشته اشاره کرد و اعلام داشت تغییر رویکردها و بهره‌گیری از نگاه جمع محور و دخالت تشکل‌ها، سازمان‌ها و بنیادهای بزرگ اقتصادی، شرایط مناسبی برای فروش عمده و عقد قراردادهای صادراتی فراهم کرد. برخلاف دوره‌های گذشته، اکنون یک محصول نماد چندین کارگاه است که توسط مجموعه‌ای تجاری وارد بازار شده و از طریق شیوه‌های نوین تبلیغاتی به دست مشتریان می‌رسد.

آمار شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه از اقصی نقاط استان و میزان ریالی عقد قرارداد با متقاضیان و خریداران می‌تواند معیار خوبی برای تشخیص موفقیت استان در نمایشگاه باشد

نمایشگاه امسال فضایی برای انتقال دانش، تجربیات و ایده‌ها بین استان‌های مختلف کشور فراهم کرد. این فضای هم‌افزایی و دریافت کمک‌های مشاوره‌ای و تسهیلاتی از نهادهای حمایتی می‌تواند شبکه‌ای قوی از تولید و فروش صنایع‌دستی ایجاد کند که قابل برند سازی و صادرات باشد. این تجربه مشابه ترکیبی است که کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا پیموده‌اند و اکنون محصولات سنتی خود را به‌صورت تجاری به جهان صادر می‌کنند.

فرصتی مغتنم

فرصت مهمی که می‌بایست در حوزه فرش نیز پیگیری شود، تجاری‌سازی و حضور مؤثر در نمایشگاه‌های بین‌المللی است تا بتوانیم بازارهای جدیدی را برای این بخش پویا و رو به توسعه ایجاد کنیم. حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، در این نمایشگاه نشان از اهمیت این موضوع نزد مسئولان دارد. جلالی دهکردی نیز بر اهمیت تقویت نقش صنایع‌دستی در میان مقامات و مردم تأکید کرد.

حضور گسترده دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های دولتی و غیردولتی نیز در این نمایشگاه نشان‌دهنده توجه به ظرفیت درآمدزایی و اقتصادی صنایع‌دستی است. برنامه‌ریزی برای حمایت از این حوزه و ایجاد بسترهای لازم برای صادرات محصولات و کاهش عوارض گمرکی، ازجمله اقداماتی است که دولت می‌تواند با قوانین و ضوابط مناسب به انجام برساند.

توجه به رسانه و تبلیغات به‌منظور تغییر سبک زندگی و افزایش استفاده از محصولات سنتی در زندگی روزمره، نیز از ضرورت‌های آینده است. حفاظت و توسعه این صنایع نه‌تنها به شناخت و ارزش‌گذاری تاریخ و فرهنگ غنی ایران می‌انجامد، بلکه به پایداری فرهنگی و اقتصادی جوامع محلی نیز کمک می‌کند.

استان سمنان و شرایط نمایشگاه‌ها

اینکه چه میزان استان سمنان توانسته از ظرفیت این نمایشگاه ملی بهره برده، پرسشی است که باید توسط مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان به عموم فعالان و جامعه هدف گزارش شود، اما آمار شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه از اقصی نقاط استان و میزان ریالی عقد قرارداد با متقاضیان و خریداران می‌تواند معیار خوبی برای تشخیص موفقیت استان در نمایشگاه باشد.

فضایی که برای طراحی و اجرای آن قطع به‌یقین هزینه‌های قابل‌توجهی صورت گرفته و خروجی بازده انتفاعی غرفه‌های فعال در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه، بی‌شک می‌تواند معیار سنجش مطلوبی به برای صرفه فایده حضور استان در نمایشگاه‌های آتی باشد.