به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدهادی ضیاییمهر یادآور شد: براساس تاکیدات مدیرعامل راهآهن مبنی بر انجام تکالیف راهآهن در برنامه هفتم پیشرفت کشور، از جمله اجرای قطارهای برنامهای مبدا-مقصدی و همچنین افزایش سرعت بازرگانی و سیر و سفر قطارهای باری، از اول آذرماه جاری، سرعت قطارهای باری حامل واگنهای خالی که از نظر فنی قابلیت سرعت 80 کیلومتر در ساعت را دارند، از 60 به 80 کیلومتر در ساعت افزایش یافت.
وی افزود: این اقدام با استفاده بهینه از زیرساخت و ناوگان موجود، با برنامهریزی و ارزیابی صورتگرفته اخیر و طی دستورالعمل ابلاغی به مناطق راهآهن، در 8 محور ریلی، بهویژه در مناطق پر فعالیت باری که بیشترین سیر واگنهای خالی در آن محورها صورت میگیرد، انجام شد.
وی یادآور شد: از امروز (پنجشنبه اول آذر 1403) این طرح با اعزام دو قطار باری برنامهای حامل واگن خالی لبه بلند حمل مواد معدنی، از مبدا ایستگاه گندلهسازی اردکان در منطقه یزد به مقصد ایستگاه چادرملو آغاز شد. همین روند در 8 محور ریلی تعیینشده در شبکه ریلی که جزو مناطق پر فعالیت جابجایی بار هستند و همچنین بیشترین سیر واگنهای خالی باری در آن محورها انجام میشود، ادامه خواهد یافت.
به گزارش تسنیم، این در حالی است که سرعت سیر بازرگانی قطارهای باری در کشور حدود 5 کیلومتر است.
میعاد صالحی مدیرعامل سابق راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه سرعت سیر در قطارهای مسافری و باری به ترتیب می تواند تا 140 و 60 کیلومتر بر ساعت باشد، گفته بود: تمام مشکلات ریلی که به سایر دستگاهها بر می گردد از جمله سازمان بنادر، کشتی، انبار و... در این صورت صاحب بار از واگن به عنوان انبار استفاده می کند تا هزینه انبار را کاهش دهد.
وی با بیان اینکه سرعت بازرگانی قطارهای باری 5 کیلومتر در ساعت است، اضافه کرد: با قطار کامل باری، سرعت بازرگانی افزایش می یابد. آیین نامه رفاهی مناطق ریلی را بر همین اساس و افزایش سرعت بازرگانی قطارهای باری تغییر دادهایم.
انتهای پیام/
∎