با توجه به آغاز هفته بسیج، خبرگزاری ایکنا به بررسی فعالیتهای اقشار گوناگون بسیج پرداخته است که طی هفته گذشته گفتوگوهایی را با حجتالاسلام امیرحسین شاهانی، مسئول نمایندگی ولی فقیه بسیج اقشار کشور و سرهنگ پاسدار احمد سعیدی، رئیس سازمان بسیج عشایری کشور داشته است.
همچنین گفتوگو درباره چالشهای تربیتی دوره کودکی و نوجوانی ادامه دارد و خبرگزاری ایکنا به صورت جدی به این مباحث میپردازد تا با راهکارهای کارشناسانه، مسیر والدگری را برای والدین تسهیل کند.
در ادامه مروری بر گزیده این رویدادها و گفتوگوها داریم.
آغاز ثبت نام عمره دانشجویی با حضور دختران مجرد
نشست خبری حجتالاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و حجتالاسلام مطهریپور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور با هدف تشریح از سرگیری عمره دانشگاهیان و ثبت نام بیستمین دوره اعزام دانشجویان به عمره مفرده دوشنبه ۲۸ آبان ماه برگزار شد.
حجتالاسلام رستمی در این نشست گفت: در آخرین دوره اعزام عمره دانشجویان ۵۰۰ هزار دانشگاهی ثبت نام و ۱۵ هزار نفر اعزام شدند که سهمیه ثبتنام دانشگاهیان به دلیل استقبال مردم و کم بودن سهمیه عمره، کاهش یافته است و برای کاروانهای دانشجویی، ضمن برنامههای عمومی برنامه فرهنگی ویژه دانشجویان در نظر گرفته شده است. هزینه عمره نیز تماماً توسط خود دانشجویان پرداخت میشود، اما تلاش میشود تسهیلات و تخفیفاتی به دانشجویان اعطا شود.
حجتالاسلام مطهریپور، رئیس ستاد عمره گفت: طول سفر ۱۰ روز خواهد بود؛ پنج روز در مدینه و پنج روز در مکه و تلاش میشود بیشترین بهره از حرم حضرت رسول(ص) و ائمه بقیع(ع) و خانه خدا صورت گیرد. قرعهکشی عمره بلافاصله پس از اتمام ثبت نام صورت میگیرد و سهمیه چهار هزار نفری برای ما در نظر گرفته شده، اما امکان افزایش سهمیه تا پنج هزار نفر نیز وجود دارد و دختران و پسران مجرد، دانشجویان متأهل و اساتید میتوانند ثبتنام کنند. اعزامها نیز از اول تا پایان بهمن ماه صورت میگیرد. ۳۶ کاروان از پنج ایستگاه پروازی انجام میشود. هزینه عمره نیز برای عموم مردم ۴۳ تا ۴۵ میلیون است که با هماهنگی صورت گرفته ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینهها به صورت وام توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد پرداخت خواهد شد.
ابلاغیه رئیس جمهور درباره تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی
مسعود پزشکیان، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «اصلاح تبصره ذیل مصوبه ماده واحده تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی» که در جلسه ۹۰۷ مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بهتصویب رسیده است، را به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ کرد.
«ماده واحده - تبصره ذیل ماده واحده تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی (مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) به شرح ذیل اصلاح میشود:
تبصره - معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری موظف است ظرف مدت ۳ ماه از زمان ابلاغ اصلاحیه مصوبه، اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی را با همکاری سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ تدوین و به تصویب هیات وزیران برساند».
زندگانی حضرت زهرا (س) از ولادت تا شهادت
کوتاهترین و در عینحال مهمترین، اثرگذارترین و درخشانترین برهه زندگانی حضرت فاطمه(س)، دوره پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) است که بیان سیر حوادث و ترتیب زمانی آنها، زمینهها، چگونگی و چرایی وقوع آنها نیازمند پژوهش دقیق تاریخی است. مجموعه این مباحث از سوی حجتالاسلام محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره) و از اساتید و پژوهشگران بنام تاریخ اسلام و اهلبیت(ع) به همت مؤسسه پرسمان با عنوان «درآمدی بر تاریخ تحلیلی زندگانی حضرت فاطمه سلاماللهعلیها» تولید شده است که برای نخستین بار در ایام فاطمیه به صورت روزانه از خبرگزاری ایکنا منتشر میشود.
طی هفته گذشته سه بخش از این مباحث با تیترهای «نقش حضرت زهرا(س) در معرفی مسیر حق بعد از وفات پیامبر(ص)»، «معرفی منابع اصیل و کهن زندگی حضرت زهرا(س)» و «ریشه آسمانی و خلقت نوری حضرت زهرا(س)» منتشر شد که در بخش سوم آمده است: درباره خلقت نوری حضرت زهرا(س)، روایات متعددی از شیعه و اهل سنت وجود دارد که اهل سنت نمیتوانند تردیدی در اینکه وجود فاطمه(س)، وجودی بهشتی بوده است، داشته باشند و روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد.
«بسیج؛ با مردم، برای مردم» شعار هفته بسیج
نشست خبری بزرگداشت و تشریح برنامههای هفته بسیج، ۲۷ آبان با حضور سردار حسین معروفی، معاون هماهنگکننده سازمان بسیج مستضعفین و رئیس ستاد هفته بسیج کشور برگزار شد.
سردار معروفی در این نشست گفت: در هفته بسیج امسال ۶۰ هزار ستاد مردمی بزرگداشت هفته بسیج از سوی ۶۰ هزار پایگاه مقاومت و مسجد تشکیل خواهد شد. تجلیل از فرماندهان پایگاههای مقاومت بسیج از سوی مسئولان شهری و شهرستانی، تجلیل از بسیجیان در وزارتخانهها و ادارات کل استانها، زیارت خانواده شهیدان و پیشکسوتان بسیج از سوی مسئولان محلی و ... از جمله برنامههای سازمان بسیج در این ایام است. اختتامیه نمایشگاه ملی عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی و آیین تجدید میثاق هیئترئیسه بسیج با آرمانهای امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی پیش از هفته بسیج برگزار میشود. برنامههای بسیج نشان از حضور همهجانبه این نیروی مردمی در عرصههای مختلف انقلاب اسلامی دارد.
وی افزود: هفته بسیج امسال با شعار «بسیج، با مردم، برای مردم» برگزار میشود و چتر بسیج بر همه جامعه گسترده شده است. امسال هفته بسیج بهعنوان یک عملیات بزرگ فرهنگی تعریف شده است.
بیزاری حضرت فاطمه(س) از دنیایی که زنان ساختند
حجتالاسلام علیرضا قبادی، جامعهشناس و کارشناس دین، به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) سلسله یادداشتهایی در اختیار ایکنا قرار داده است که در بخشی از آن آمده است: تحلیل گفتمانی حاضر بر روی سه پایه استوار است. پایه نخست، مضمون خطبه یا کلام حضرت فاطمه (س) است، ضلع دیگر آن محتوای آیه مورد استناد و مقصود آیه در بافتار اصلی در قرآن کریم و ضلع پایانی آن پیوند و انسجام آیات استنادی با متن خطبه حضرت فاطمه (س) است. البته برای درک و تحلیل جامعتر استنادات و چرایی لحن گلایهآمیز و انتقادی خطبه، آگاهی از شرایط سیاسی، فرهنگی و تحولات دوران پس از وفات پیامبر خدا (ص) نیز ضرورت دارد. هر چند فقره اخیر از قلمرو تحلیل استناد خارج است، اما فهم جامع خطبه را تسهیل میکند.
متن یادداشت را اینجا ببینید.
بسیج با جهاد تبیین به امیدآفرینی در جامعه بپردازد
منطق بسیج مقاومسازی حداکثری کشور در مقابل تهدیدها و خطرها است؛ منطق بسیج این است. امام خمینی(ره) با دوراندیشی تشخیص داد که برای آسیبناپذیر شدن کشور و ملت و انقلاب، نیاز مبرمی وجود دارد به یک نیروی گسترده عظیم مردمی، چون انقلاب مال مردم است، کشور مال مردم است؛ بهتر از هر عامل دیگری و هر عنصر دیگری، این مردمند که میتوانند از کشورشان و از انقلابشان دفاع کنند، مشروط بر اینکه راه در مقابل آنها گذاشته بشود؛ این راه را امام مشخص کرد: بسیج. این منطق بسیج است. (مقام معظم رهبری)
امروز ۴۵ سال از فعالیت بسیج در کشورمان میگذرد و دایره فعالیتها و خدمترسانی نیروهای بسیجی تنوع و تعدد بیشتری به خود گرفته است. ایکنا همزمان با هفته بسیج در رابطه با فرهنگ بسیج به گفتوگو با حجتالاسلام امیرحسین شاهانی، مسئول نمایندگی ولی فقیه بسیج اقشار کشور پرداخته است.
حجتالاسلام شاهانی گفت: با تأکید بر اینکه بسیجیان و تفکر بسیجی باید در جهت مخالف معاندان و مستکبران عالم حرکت کرده و در راستای امیدآفرینی در جامعه تلاش کنند، گفت: امروز رسانههای دشمن در تلاش هستند که در شرایط کنونی جهان، ناامیدی و یأس را به جامعه پمپاژ و تزریق کنند ولی بسیجیان و تفکر بسیجی باید در جهت مخالف ایشان حرکت کرده و در راستای امیدآفرینی تلاش کنند. بسیج باید با برگزاری اردوهای پیشرفت و برنامههای تبیینی مختلف، جوانان و نوجوانان جامعه را در جریان پیشرفتها و دستاوردهای عظیم کشور که از سوی جوانان و دانشمندان این مرز و بوم به دست آمده، قرار دهند؛ لذا بسیج در این زمینه باید به صورت ویژه و در راستای جهاد تبیین وارد میدان شده و زمینه را برای امیدآفرینی بیشتر در جامعه فراهم کند.
سرهنگ پاسدار احمد سعیدی، رئیس سازمان بسیج عشایری کشور نیز در گفتوگوی دیگری با تیتر «بسیج در سیاه چادر عشایر؛ از حفظ فرهنگ تا گرهگشایی از مشکلات» معتقد است: هر جا که توانستیم فرهنگ بسیجی را به میدان آورده و از فرهنگ بسیجی استفاده کنیم، موانع را برطرف کردهایم و هر سیاهچادر عشایر، نقش یک پاسگاه و پایگاه دفاعی، امنیتی را ایفا میکند.
وی افزود: در حوزه محرومیتزدایی امروز حدود ۱۹۵۰ گروه جهادی تخصصی و عمومی در مجموعه بسیج عشایری فعال هستند که به عشایر کشور در زمینه کارهای عمومی مانند ساخت آبشخور، حمام ضد کنه دام عشایر، ساخت خانه عالم، احداث خانه محروم و مدارس، احداث حموم و سرویس بهداشتی برای افراد بیبضاعت کمک میکنند.
۱۸ آذرماه؛ برگزاری اولین همایش حکمرانی ملی در نظام تعلیم و تربیت
نشست خبری ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع اولین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت، ۲۷ آبانماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
ریاست همایش با حجتالاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و رضامرادصحرایی نیز دبیری این همایش را برعهده دارد. همچینن، سیدجلال موسوی، دبیر علمی همایش است و در حال حاضر شورای سیاستگذاری همایش با حضور اعضای ستاد تعلیم و تربیت تشکیل شده است.
سیدجلال موسوی، معاون ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل اینکه نهادی بالادستی در کشور است، میتواند خلأهای حوزه تعلیم و تربیت کشور را به خوبی پر کند. امروز باید قبول کنیم که تربیت فقط در مدرسه و دانشگاه شکل نمیگیرد و باید تأثیرات اجتماعی مختلف نظیر فضای مجازی، بازیهای مختلف و ... را در این زمینه مدنظر قرار دهیم.
سیدمقداد حسینی، معاون تعلیم و تربیت غیر رسمی ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: اولین همایش روز ۱۸ آذرماه برگزار میشود و بنا بر این است تا در آن از نخبگان، صاحبنظران، وزرای ادوار مختلف به ویژه وزرای سابق آموزش و پرورش و وزرای سابق آموزش عالی و ارشاد استفاده کنیم.
مبنای زیست خانواده مدرن؛ منطق گفتوگو و درک تفاوتها
نوجوانی را میتوان پرچالشترین دوره زندگی هر فرد در نظر گرفت؛ زیرا دورهای از گذار زیست انسانی از کودکی به جوانی است یعنی فرد هنوز هم کودک است و هم نیست و هم جوان است و هم نیست. این جمع نقیضین که در کلام هم گران میآید در زندگی بسی گرانتر است و به همین علت این دوره پرچالش است. گذار سلامت از این دوران نیازمند شناخت است؛ هرچه والدین، نظام تعلیم و تربیت و جامعه شناخت خود را از دوره نوجوانی ارتقا دهد گذار از این دوران به ترتیب ابتدا برای خود نوجوان سپس خانواده و جامعه آسانتر خواهد بود و شاهد چالشها، اختلالات و معضلات کمتری خواهیم بود.
ایکنا برای پرداختن به موضوع «شناخت چالشهای جامعهشناختی نوجوانان» با عقیل عزتی گرگری، دارای دکترای جامعهشناسی و مدیرعامل و مؤسس مؤسسه ستاک که در حوزه آموزش به کودکان کار فعالیت میکند، گفتوگو کرده است.
وی معتقد است؛ منطق ظاهری عصر امروز را پذیرفتهایم یعنی اینکه دیگر امروزه ما در تشت لباس نمیشوریم، در حملونقل از وسایل سنتی استفاده نمیکنیم و نمونههایی از ایندست؛ بنابراین یعنی منطق ظاهری عصر مدرن را پذیرفتهایم ولی با این حال در شیوههای ارتباط با نسل جدید از همان منطق سنتی تبعیت میکنیم در صورتی که منطق تبعیت در زیست خانواده مدرن جایگاهی ندارد و جایگاه خود را به منطق گفتوگو و تفاوت داده است. گفتوگو نیز اینگونه نیست که ما صحبت کنیم و نوجوان را قانع کنیم تا در آن مسیری که ما میخواهیم گام بردارد؛ به تعبیر مولوی باید به گفت و شنید روی آورد یعنی حرفهای خود را بزنیم و حرفهای فرزندمان را بشنویم شاید نتیجه این گفت و شنید این باشد که حرف و استدلال نوجوان را بپذیریم. شرط اول گفت و شنید این است که بپذیریم که حق مطلق نیستیم و طرف مقابل نیز ممکن است استدلالهای درستی داشته باشد. گفتوگو چه در خانواده و چه در جامعه خیلی در سطح درستی شکل نگرفته است و تا زمانیکه به گفتوگو و پیششرط آن که شنیدن استدلالهای طرف مقابل است روی نیاوریم مشکلات عمده و اصلی ما حل نخواهد شد.
مسئولیت والدین در قبال رشد عقلانی - هیجانی فرزند
خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت خود مبنی بر آگاهیبخشی، مجموعه بستههای مشاورهای را منتشر میکند که درباره «چالشهای کودکی و نوجوانی» برای مخاطب والدین است و مژگان هوشیار، روانشناس حوزه کودک و نوجوان در این مجموعه هر بار به موضوعی خاص میپردازد تا با راهکارهای کارشناسانه، مسیر والدگری را برای والدین تسهیل کند.
وی طی هفته گذشته به «ویژگیهای نیازها» پرداخته و معتقد است؛ پنج نیاز هیجانی داریم که عبارت است از نیاز به امنیت؛ خودگردانی، هویت و کفایت؛ آزادی در بیان نیازها و هیجانهای سالم؛ خودانگیختگی و تفریح؛ محدودیتهای واقعبینانه و خویشتنداری؛ این پنج نیاز دارای ویژگیهایی هستند. این نیازها جهانشمول هستند. به این معنا که تمامی انسانها در تمامی نقاط دنیا به این پنج مورد نیاز دارند؛ بنابراین این ویژگی درک ما را از یکدیگر و دیگر مردمان جهان بالا میبرد. همگی ما انسانها در داشتن نیاز هیجانی یکسان هستیم و لزوم آنها در تمامی گستره زندگی احساس میشود. همانگونه که یک کودک خردسال به احساس و توان خودگردانی نیاز دارد، یک سالمند هم نیاز دارد.
افزایش نظارت بر مراکز بهزیستی با دو سامانه الکترونیک
به گفته مسئولان سازمان بهزیستی کشور، این سازمان بخش زیادی از مسئولیتهای خود را برونسپاری کرده است. یعنی در حال حاضر تعداد زیادی از مراکز نگهداری از معلولان، سالمندان، بیماران روانی، دختران در معرض آسیب و یا آسیب دیده و کودکان بیسرپرست یا کودکان بدسرپرست در مراکز غیر دولتی نگهداری میشوند و بهزیستی در دو بخش ارائه مجوز به سازمانهای مردم نهاد و متقاضیان تأسیس این مراکز و نظارت بر آنها فعالیت میکند.
سیدجواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که چگونه نظارت خود بر مراکز را افزایش میدهید، گفت: ساختار سازمان بهزیستی از زمان تأسیس تاکنون هرچه به جلو آمدهایم ضعیفتر شده در حالی که مأموریتهای این سازمان افزایش یافته است. بهزیستی ۲۵ هزار تشکل، مؤسسه و مرکز دارد که از این سازمان مجوز دریافت کردهاند؛ خود این ۲۵ هزار مؤسسه در نظارت بر امور مربوط به شبکه خودشان میتوانند فعال باشند مثلاً شبکه هماهنگی شبهه خانواده داریم که میتواند بر مراکز شبهه خانواده نظارت کند یا شبکه مراکز مثبت زندگی بر مراکز مثبت زندگی، شبکه مرکزی همیار سلامت بر همیاران سلامت و ... نظارت کنند که طی یک ماه آینده سازوکار این روند تهیه خواهد شد.
وی تصریح کرد: امروز تردد امواج به جای تردد افراد نشسته است و هر قدر ما خدمات و نظارتهایمان را الکترونیکیتر کنیم، موفقتر خواهیم بود؛ بر همین اساس مقرر شد دو سامانه «نظارت بر مؤسسات» و دیگری سامانه «جامع کودک» تهیه شود تا نظارت الکترونیک موجب نظارت بهتر شود.
باورهای غلط تغذیهای
کتاب «پاسخهای علمی درست به باورهای تغذیهای نادرست» شامل ۱۸۵ باور غلط مردم ایران در خصوص تغذیه است که به همت دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت منتشر شده است. برای تدوین این کتاب هزار و ۵۰۰ کارشناس تغذیه در ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی باورهای اشتباهی که در خصوص تغذیه و مواد غذایی بین مردم رواج دارد را مطرح کردهاند. این باورها توسط تیمی ۲۰ نفره از متخصصان بررسی و پاسخهای علمی به آنها رائه شده است.
طی هفته گذشته چند باور غلط تغذیهای به مخاطبان ایکنا معرفی شد که با تیترهای «خطرات تغذیه نشدن نوزاد با شیر مادر»، «چرا به کودک شیرخوار نباید غذای سفره داد»، «کبد ضعیف نوزادان و بلای درمانهای خانگی»، «تفاوت باورهای عمومی و دادههای علمی در مورد تغذیه کودک»، «تأثیرات علمی ثابتشده صبحانه بر هوش و رشد کودکان»، «آیا خوراکیها بر تکلم کودک تأثیرگذارند» منتشر شد.
۵ اصل قرآنی در پیامرسانی مؤثر
برنامه ساعت ۲۴ و یک دقیقه رادیو گفتوگو با حضور علیرضا داوودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی و جلیل بیتمشعلی، مدیرعامل خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) در رابطه با موضوع چگونگی کنترل مفاهیم پایه در حوزههای منازعه گفتمانی، مفاهمه گفتمانی و مجادلات گفتمانی در ساحات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی در جامعه طی دو قسمت به روی آنتن رفت. طی هفتههای گذشته، قسمت نخست آن منتشر شد و قسمت دوم نیز هفته گذشته در خروجی خبرگزاری ایکنا قرار گرفت.
جلیل بیتمشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) وابسته به جهاددانشگاهی طی سخنانی به موضوع نقش رسانهها در ساحتهای مختلف اجتماعی اشاره و اظهار کرد: رسانه بیپیام، فاقد هویت بوده و هویت رسانه به پیامی است که قصد انتقال آن را دارد، گفت: افزایش میزان تأثیرگذاری رسانه بستگی تام و تمام به پیامی دارد که درصدد القای آن به افکار عمومی است. قرآن کریم در این زمینه چند مثال آورده است. قرآن از پرندهای به نام هدهد نام میبرد که با مسئولیت اجتماعی خود، اسباب تغییر اجتماعی و دینی یک جامعه را مهیا کرد.
علیرضا داوودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی نیز گفت: سلسلهای از موضوعات وجود دارد که جهل خاص را معرفی کرده و انسان را از ورود بدان منع کرده است. بنابراین، گفتمان جهل خاص، گفتوگوی جاهلانه کاملاً با اصرارورزی بر ادامه این مسیر را رخ میدهد. جامعهای که دچار جهل میشود، تفاوتی نمیکند که جامعه فرعونی باشد یا جامعهای دیگر. زمانی که ساحران اباطیل خود را به زمین ریختند، حضرت موسی (ع) نیز عصای خود را به زمین انداخت. جالب آنجاست که ساحران ایمان آوردند، اما فرعون ایمان نیاورد. در حقیقت، فرمبندی در اینجا به مرحلهای میرسد که گفتوگوی منافقانه مزورانه جایگزین مفهومی با عنوان گفتوگوی عالمانه و صادقانه میشود.
مسئولیت اجتماعی پزشکان و دردهایی که از دانشجویان درمان میشود
صندوق قرضالحسنه دانشجویان ایران به منظور انجام خدمات عامالمنفعه و نشر و تعلیم و ترویج فرهنگ اسلامی به هرنوع و هر کیفیت و کمک به تأمین نیازها و بهبود زندگی دانشجویان، دانشگاهیان و جهادگران دانشگاهی و اعطای وامهای بدون بهره (قرضالحسنه) از طریق دریافت وجوه ذخیره شده توسط خیران، اعضای صندوق، جهاددانشگاهی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که بهصورت قرضالحسنه یا بلاعوض در اختیار صندوق قرار خواهند داد، اقدام میکند.
ماندانا پوریان، استادیار گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با ویژگیهای صندوق قرضالحسنه دانشجویان جهاددانشگاهی که نسبت به اعطای تسهیلات قرضالحسنه به دانشجویان اقدام میکند، گفت: دانشجویان به ویژه در رشته پزشکی و تخصص پزشکی نیازمند حمایت لازم و نه در حد اندک هستند تا بتوانند نیازهای خود را تا زمان دستیابی به درآمد کافی تأمین کنند. البته برخی از نیازهای دانشجویان شاید از واجبات نباشد، اما نیازهای حداقلی ایشان باید تأمین شود که وجود صندوقهای قرضالحسنه مانند صندوق قرضالحسنه دانشجویان که منبعی پایدار و در گردش است، یعنی به صورت دائمی بوده و وامهایی که به دانشجویان اعطا میکند به صورت گردشی دوباره از سوی دانشجویان به صندوق بازمی گردد، منبعی بسیار مطمئن برای دانشجویان نیازمند است.
معصومه گیتی، استاد تمام رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران که سالهاست در حوزه سرطان کار میکند نیز بیان کرد: آشنایی من با صندوق قرضالحسنه دانشجویان از آنجا بود که مدیریت این صندوق با پشتکار و پیگیری زیادی که داشتند، به معرفی این صندوق برای بخشهای مختلف میپرداختند. حضور در امر خیر نوعی احساس رضایت و ارضای نوعدوستی برای من دارد، از آنجایی که سالهای زیادی بود که به جز این صندوق در مؤسسات دیگر نیز مشغول کار خیریه بودم، داوطلب شدم که بخشی از حقوق خود را به صورت مستمر به این امر اختصاص دهم.
زرینتاج کیهانیدوست، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان نیز طی سخنانی به نحوه آشنایی خود با صندوق قرضالحسنه دانشجویان اشاره و اظهار کرد: برخی از دانشجویانی که در حال تحصیل هستند با مشکلات مالی فراوان مواجه هستند تا بتوانند از پس مخارج تحصیل و زندگی خود برآیند. معمولاً مسکن، غذا، کتاب و ... مسائلی است که همواره دغدغه دانشجویان بوده است.
متن کامل گفتوگو را اینجا بخوانید.
جایگاه جهاددانشگاهی در حکمرانی علم و فناوری بررسی شد
در چارچوب اولین همایش الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری که به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دبیرخانه این شورا برگزار میشود، نشست تخصصی «جایگاه جهاددانشگاهی در حکمرانی علم و فناوری با تأکید بر ظرفیتهای اساسنامه» یکشنبه ۲۷ آبانماه در سالن جلسات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی برگزار شد.
در این نشست سعید پورعلی، محمدرضا پورعابدی و حمیدرضا صادقمحمدی به عنوان عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی، حمید امیناسماعیلی، حمیدرضا فرهمند، محسن قرنفلی و عضو بازنشسته هیئت علمی جهاددانشگاهی و خسرو قبادی به عنوان دبیر علمی نشست حضور یافتند و به دیدگاههای خود درباره حکمرانی علم و فناوری و جایگاهی که جهاددانشگاهی باید در این راستا داشته باشد، به بحث و گفتوگو پرداختند.
دادههای متعدد را به بهانه آگاهی، نبینیم و نشنویم
ششمین نشست حکمرانی با موضوع «سواد رسانهای؛ پیشران حکمرانی فرهنگی در رسانههای نوین» از سوی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت دانشکده دین و رسانه دوشنبه ۲۸ آبان ماه با حضور حسن بشیر، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کمال اکبری، دانشیار دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.
بشیر در این نشست با اشاره به سواد رسانهای و چگونگی حکمرانی رسانهای گفت: برخی اطلاع از اخبار جهان و رویدادها را دلیلی بر حضور خود در شبکههای اجتماعی میدانند و خود را در معرض همه اطلاعات و رویدادها قرار میدهند که در گذر زمان تأثیرات زیادی در افکار و عقاید آنها خواهد گذاشت. از این رو هر دادهای را نباید به عنوان اطلاعیابی دید و شنید.
کمال اکبری، دانشیار دانشگاه صدا و سیما نیز در ادامه این نشست به سه اصل مهم در حکمرانی فرهنگی اشاره کرد و گفت: سه ضلع نهاد حکمرانی فرهنگی، نهادهای فرهنگساز و ضد فرهنگ حائز اهمیت است. حکمرانی فرهنگی در درون این قصه رخ میدهد و نهاد حکمرانی در حوزه فرهنگ به لحاظ قانونی به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است. اگر نهادی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که به لحاظ قانونی اختیاراتی دارد، باید بخشی از سواد رسانهای در آنجا تمشیت شود.
مصلای تهران؛ میزبان جشنواره انار و میوههای قرآنی
جشنواره انار و میوههای قرآنی از ۲۳ آبانماه تا دوم آذر سال جاری در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا شده است. محصولات این جشنواره با تخفیف و بدون واسطه به شهروندان عرضه میشود.
هدف از برگزاری این جشنواره، عرضه مستقیم انار، محصولات جانبی و دیگر کالاها بدون واسطه به شهروندان است. همچنین، در این جشنواره، سوغات شهرستانهای مختلف نیز از شیرینی و شیره و ارده و لواشک تا محصولات دیگر در معرض دید شهروندان تهرانی قرار دارد. همچنین، فروش غذاهای محلی و چای و دمنوشهای گیاهی نیز از دیگر بخشهای این جشنواره است. در این جشنواره علاقهمندان میتوانند میوههای قرآنی و سوغات میوه شهرستانهای مختلف را تهیه کنند.
بهرهمندی از زبان دین و اخلاق برای سخن از محیط زیست با مردم
اولین نشست خبری شینا انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز سهشنبه ۲۹ آبانماه در محل این سازمان برگزار و از پوستر بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست رونمایی شد.
در این نشست خبری، انصاری با تأکید بر اینکه محور کار ما عمل به سیاستهای بالادستی و قوانین است، گفت: اجرای قانون هوای پاک از اولویتهای ما بوده که حذف مازوت سوزی از سه نیروگاه در همین راستا محقق شد. همچنین آموزش و فرهنگسازی را در اولویت اقدام داریم و ارزشگذاری اکوسیستمی در ۱۹ استان در دست اقدام است. موضوع حفاظت مشارکتی، استفاده از فناوریهای نوین در حفاظت از محیط زیست، ارتقای توان دفاعی و حفاظتی یگان حفاظت محیط زیست، مدیریت کربن، تدوین نقشه راه، تأمین حقابه تالابها و شرایط دریاچه ارومیه نیز در دستور کار است.
هادی کیادلیری، معاون آموزش و مشارکتهای مردمی این سازمان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در خصوص فعالیت کارگروه فقه محیط زیست، گفت: معتقد هستیم با چهار زبان علم، اقتصاد، اخلاق و دین باید در مورد حفاظت محیط زیست با مردم حرف بزنیم. گفتمانهایی در این زمینه خواهیم داشت و مباحث دینی و اخلاقی مرتبط با محیط زیست یکی از اهرمهای ماست که در اسلام بر آن تأکید شده اگر چه رفتارهای ما نشان دهنده توجه به این مهم نیست.
موزه ملی کار افتتاح شد
آئین گشایش «موزه ملی کار» ۲۹ آبانماه با حضور احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونان وزرای تعاون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی برگزار شد.
محمدتقی علیحسینی، مدیر موزه ملی کار طی سخنانی در این مراسم گفت: این موزه از اواخر سال ۹۹ کلید خورد و ثبت اولیه آن آغاز شد و از آن زمان کار بازسازی و آمادهسازی و طراحی، تهیه محتوا و جمعآوری اسناد و لوازم انجام شد. با توجه به تنوع مشاغل، این موزه میتواند نقش موزه مادر را داشته باشد. اگر بتوانیم نقش محوری و مادری آن را حفظ کنیم میتوانیم توسعه آن را نیز محقق کنیم. از این رو امیدواریم بتوانیم حامیانی پیدا کنیم تا این مسیر را پیش برده و کار را توسعه دهیم.
احمد میدری، وزیر کار نیز در ادامه مراسم گفت: موزه مکانی است که میراث فرهنگی یک کشور تجمیع میشود و با بصیرت، انسان را به روشنی و آگاهی دعوت میکند. واژه ملی نیز، نشانگر روح جمعی است. در این موزه، کار ایرانیان و شیوه زندگی آنها به تصویر کشیده شده است و شکل ابزارهای کار، ما را به تحولات عمیق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دعوت میکند.
شهربازی معارفی با عنوان «سرزمین شادانا» افتتاح شد
آئین افتتاح اولین شهربازی معارفی شهر تهران، ۲۶ آبانماه در محل مجموعه فرهنگی ایوان ری برگزار شد. سیدمحمد ناظم رضوی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در این مراسم اظهار کرد: مجموعهای که امروز افتتاح میشود شامل بازیهای معارفی در چهار سالن در چهار هزار متر مربع است. این مجموعه از مجموعههای کمنظیر با رویکرد فرهنگمحور است که برای اولین بار در تهران افتتاح میشود. رضوی با اشاره به اینکه کودکان و نونهالان در سنین ۵ تا ۱۵ سال میتوانند از قابلیتهای این مجموعه استفاده کنند، گفت: راهاندازی این پروژه از سال۱۴۰۲ کلید خورد و امروز به توفیق الهی به بهرهبرداری میرسد. با توجه به بررسی فضاهایی که برای بازی کودکان در تهران انجام شد و نیز تحلیل ماهیت این گونه فضاها، نیاز بود تا در شهر تهران و طبق رویکرد جدید و فرهنگ مبنای مدیریت شهری، خلأهایی که درحوزه خدمات و تعاریف بازیها در تهران وجود دارد، پوشش داده شود.
محمدامین توکلیزاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز به بحث شادی و نشاط در مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: یکی از ابزارهای خوبی که در شهر شاد وجود دارد، بحث تمپارک و پارکهای شادی است که در این زمینه تاکنون برنامههای زیادی همچون اقیانوس پارک در مجموعه گردشگری عباسآباد، سرزمین افسانهها و سرزمین تمدنها در برج میلاد و سرزمین شادیها در شهرری اجرا شده است.
سه بازی رومیزی با رویکرد اسلامی رونمایی شد
دوره آموزشی «طراحی بازی رومیزی با رویکرد اسلامی» به همت مرکز آموزشهای تخصصی کوتاهمدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد. با راهنمایی اساتید حاضر در این دوره و ایدهپردازی و خلاقیت شرکتکنندگان، سه بازی خلاقانه با داستانهای اسلامی طراحی و طی چندین مرحله آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند تا کیفیت و جذابیت آنها ارتقا داده شود و در نهایت سهشنبه ۲۸ آبان ماه، با حضور طراحان این سه بازی رومیزی، ارائه نهایی این بازیها و رونمایی از آنها در سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
سعید رستهمقدم، مدیر مرکز آموزشهای تخصصی کوتاهمدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، با اشاره به برگزار این دوره آموزشی گفت: کارگاهی سه روزه در نمایشگاه قرآن برای طراحی بازیهای رومیزی برگزار کردیم که استقبال خوبی از آن صورت گرفت و پس از این استقبال «دوره آموزشی طراحی بازیهای رومیزی با نگاه ویژه به معارف اسلامی، اخلاقی و فرهنگی» را اردیبهشت سال جاری برگزار کردیم.
علی ادریسزاده، مدرس دوره طراحی بازیهای رومیزی نیز گفت: مبنای این دوره طراحی بازی با نگاه اخلاقی و ایرانی و اسلامی بود که افراد با سنین و سطحهای مختلف در کارگاه شرکت کردند یعنی ما از دانشآموز تا استاد دانشگاه در کلاسهای طراحی بازی داشتیم؛ به همین دلیل اصول طراحی بازی، مکانیزم طراحی، انواع بازی و ... را آموزش دادیم و سعی شد با ذکر مثال به شرکتکنندگان طراحی را یاد بدهیم. همچنین سعی شد آموزش آکادمیک و تئوری بازیها بر اساس نیاز مخاطبان ارائه شود. این بازیها چند بار تست شدهاند و بازیهای خوبی از نظر موضوعی و طراحی هستند.
سودابه غنیلو، طراح بازی سفر اربعین نیز گفت: در این بازی بازیکنان زائران اربعین هستند که میخواهند خود را به کربلا برسانند. این بازی در قالب کارت طراحی شده است و منصف بودن، قوی بودن، ایثار داشتن و ... امتیاز دارد. دو راه برای سفر اربعین و دو منبع مادی و معنوی برای این سفر طراحی شده است و پرچمهای سبز و قرمز به عنوان جایزه کسب میشود و زمانی بازی تمام میشود که یا به کربلا برسیم و یا کارتها تمام شود. در حال تهیه سناریو برای بازی دوم هستیم که در آن سفر اربعین در زمان صدام که این سفر ممنوع بود صورت میگیرد و بازیکنان در سفر به هم کمک میکنند تا این سفر را انجام دهند.
زهرا کامیاب، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی نیز ضمن تشریح اصولی که بر مبنای آن طرحهای خلاقانه در این مرکز پذیرش و مورد حمایت قرار میگیرند، گفت: خلاقیت و نوآوری، بحث تخصصی و توجه به ملاکهای ایرانی اسلامی بودن طرح امتیازاتی است که موجب پذیرش طرح در مرکز رشد میشود. البته طراحان باید خلأهای بازار را بررسی کرده باشند و بازیهایی طراحی کنند که خلأها و نیاز بازار را برطرف کنند.
انتهای پیام