به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرعامل ماشین سازی اراک در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ماشینسازی اراک ۱۱۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت نفتی کشور اضافه میکند، گفت: این ظرفیتسازی با ساخت تجهیزات میدان نفتی بیبی حکیمه در جنوب کشور محقق میشود که اکنون ۲۲ درصد پیشرفت دارد.
سرائی افزود: میدان نفتی بیبی حکیمه در جنوب کشور یکی مهمترین طرحهای ماشینسازی اراک است که تجهیز و رفع نواقص واحدهای نمکزدایی و بهرهبرداری از میادین بیبی حکیمه یک و دو، احداث پیش گرمکن، برج هیدروژن سولفوره زدا و تجهیزات جانبی مربوطه در واحد نرگسی این طرح بر عهده ماشینسازی است.
جمهوری اسلامی ایران در جمع پنج کشور سازنده تجهیزات متانول
او با اشاره به تولید ۲۴ تجهیز فرآیند متانول در پتروشیمی دنا و سیراف که با ساخت و نصب این تجهیزات ایران به پنج کشور سازنده تجهیزات متانول تبدیل شد؛ عنوان کرد: ساخت سه برج به وزن دو هزار و ۷۰۰ تن و ارتفاع ۱۳۵ متر به عنوان بلندترین برج خاورمیانه در شرکت پتروشیمی پتروکیمیا و ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی و ملحقات و بالابر در خواف از مهمترین طرحهای شرکت ماشینسازی اراک در نقاط مختلف کشور است.
تولید تجهیزات فناور محور و سنگین در ماشین سازی اراک
مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک تولید تجهیزات فناور محور و تجهیزات سنگین برای اولین بار در کشور را از افتخارات این صنعت مادر دانست و ادامه داد: طرح مخازن کروی پتروشیمی هرمز، ساخت و نصب هشت دستگاه مخزن کروی به قطر ۱۵، ۲۱ و ۲۵ متر و وزن ۳۶۵، هزار و ۷۰ و هزار و ۳۵۰ تن در مجتمع پتروشیمی مهر پتروکیمیا، ساخت و نصب شش مخزن کروی در پتروشیمی هیربا پلیمر سهند و طراحی، خرید، ساخت، اجرا و راهاندازی یک دستگاه مخزن کروی ذخیرهساز در مجتمع پتروشیمی بندر امام از دیگر قراردادهای اجرا شده در فرآیند اجرای این واحد تولیدی است.
ساخت دومین پل طویل کشور توسط ماشین سازی
سرائی ساخت پل بزرگ زیرقوسی سد گلورد را از مهمترین طرحهای شرکت ماشینسازی اراک عنوان کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح بیش از ۹۳ درصد است و تنها چند متر تا تکمیل عرشه ۲۸۱ متری این پل باقی مانده است و با نصب آخرین قطعه، این طرح عظیم به اتمام خواهد رسید.
او گفت: پل گلورد، بعد از پل کارون ۴ به عنوان دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور شناخته میشود و با طول ۳۰۰ و عرض ۱۲ متر، نه تنها به عنوان طویلترین پل شمار کشور محسوب میشود، بلکه در زمرۀ پنج پل طویل و مرتفع کشور نیز قرار دارد؛ این پل با هدف تسهیل دسترسی روستاهای بالادست سد گلورد طراحی شده و با بهرهبرداری از آن، آبگیری کامل این سد شروع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک عنوان کرد: یکی از خصوصیات بارز این طرح، انجام تمامی مراحل از طراحی تا ساخت و اجرا توسط متخصصان و مهندسان مجرب ماشینسازی اراک است که حاکی از توانمندی و دانش فنی بالای این شرکت در عرصه ساخت و سازهای عمرانی و زیرساختی کشور است.
سرائی افزود: ماشینسازی اراک با این طرح، بار دیگر تواناییهای خود را در ساخت سازههای پیچیده و بزرگ به نمایش گذاشته و قدمی دیگر در راستای توسعه زیرساختهای کشور برداشت.
فعالیت ماشین سازی در خارج از استان مرکزی
او با اشاره به اینکه هم اکنون دو هزار و ۱۰۰ نیروی انسانی در شرکت ماشینسازی اراک فعالیت میکنند، گفت: تعداد زیادی از این کارگران در طرحهای پلسازی و یا نصب و راهاندازی و تجهیزات ساخته شده شرکت در خارج از استان از جمله خوزستان، ماهشهر، عسلویه، بندر امام، مازندران، گیلان و اصفهان مشغول به کار هستند.
مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک گفت: ۱۱۲ نفر از کارکنان این واحد تولیدی در یک سال گذشته از خدمت بازنشسته شدند که ۸۰ درصد از سنوات ۴۴۰ میلیارد ریالی آنها پرداخت و مابقی نیز تا انتهای سال پرداخت میشود.
سرائی در ادامه از کمبود نیروی کار متخصص برای آینده صنعت کشور و استان مرکزی اظهار نگرانی کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به راهاندازی هنرستانهای جوار صنعت برای تربیت نیروی کار ماهر به صورت جدی برنامهریزی کند.
نوسازی تجهیزات ماشینسازی اراک
مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک گفت: عملیات بازسازی و نوسازی تجهیزات این واحد تولیدی مادرتخصصی و دانش بنیان امسال شروع میشود.
سرائی افزود: هزینه مرحله اول این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال تخمین زده میشود که در صورت تأمین این اعتبار از محل منابع شرکت و یا حمایتهای دولتی طرح نوسازی شروع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد ریال قرارداد در بخشهای مختلف ساخت تجهیزات، ماشین و مونتاژ، پل و سازههای فلزی، دیگ بخار و متالوژی در این شرکت منعقد شده که حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال از قراردادها تحویل و بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال آن همچنان در شرکت فعال هستند.