شناسهٔ خبر: 69860333 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مؤلف و قصه‌پژوه ایلامی:

قصه‌گویی یک هنر اصیل ایرانی است

ایلام- مؤلف و قصه‌پژوه ایلامی گفت: قصه‌گویی یک هنر اصیل ایرانی است.

صاحب‌خبر -

ملوک هاشمی، مؤلف و قصه‌پژوه ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام با اشاره به برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری گفت: قصه‌گویی یک هنر تاثیرگذار جذاب و تربیتی است و تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه و گسترش این هنر اصیل، ستودنی و قابل تقدیر است.

مؤلف کتاب «تأثیر قصه و قصه‌گویی بر هوش نوجوانان» با اشاره به توجه قصه‌گویان به موضوعات جذاب و تازه توصیه کرد: ضرورت دارد که قصه‌گویان برای انتخاب موضوع قصه‌گویی، دقت و حساسیت زیاد داشته باشند و از انتخاب موضوعات تکراری پرهیز کنند تا شاهد اثربخشی بیشتر قصه‌گویی بر شنوندگان و مخاطبان باشند.

هاشمی با اشاره به تاثیرات فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای و نقش و جایگاه هنر قصه‌گویی در این راستا گفت: قصه‌گویی می‌تواند در خلاقیت، رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان نقش و تاثیر بسیار داشته باشد و یک ابزار مهم و معتبر تربیتی در مقابل بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی باشد.

این مدرس دوره‌های آموزش قصه‌گویی تاکید کرد: قصه‌گویی توانایی‌های کودک را در زمینه‌های عاطفی، اجتماعی، حرکتی، کلامی و خلاقیت افزایش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا درکی از تجارب خود در دنیا به دست آورد. او را سرگرم و به کارهای مشارکتی درباره زندگی و ارزشهای آن تشویق می‌کند.

وی ادامه داد: قصه‌گویی چون با آئین و فطرت و باورها و اعتقادات ما در ابعاد اسلامی و ایرانی گره خورده و به عنوان یک میراث معنوی جاودان ماندگار شده، دارای اهمیت بسیار است.

معاون فرهنگی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام ادامه داد: قصه‌‎گویی یکی از قدیمی ترین و موثرترین روش‌های تعلیم و تربیت کودکان است. قصه‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های زبانی، خلاقیت، حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی خود را توسعه دهند. قصه‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا تخیل خود را پرورش دهند و دنیای جدیدی را تصور کنند. کودکان هنگام گوش دادن به قصه‌ها، شخصیت‌ها، مکان‌ها و اتفاقات داستان را در ذهن خود تصور می‌کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا توانایی خود را در تفکر خلاقانه و حل مسئله بهبود بخشند.

وی ادامه داد: قصه‌گویی از ابعاد روانی، هنری، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، پژوهشی، رشد عقلی و عاطفی، مباحث آموزشی و خلاقیت های فردی، تقویت رشد ذهنی و عاطفی و اجتماعی، انتقال مفاهیم علمی و آموزشی و تربیتی بر مخاطب تاثیر دارد و می تواند نقشی آموزشی ایفا کند.

هاشمی در پایان با اشاره به تاثیر قصه‌گویی در کتابخوان کردن کودکان گفت: یکی از کارکردهای مهم قصه‌گویی، علاقه‌مندکردن کودک به کتاب است، به‌خصوص زمانی که قصهای را شنیده باشد و بعد آن را در کتابی پیدا کند. ذهن کودک با شنیدن قصه نظم پیدا میکند، حافظه‌اش پرورش مییابد و مفاهیم را بهتر درک خواهد کرد.