به گزارش خبرآنلاین به نقل از یورونیوز، این اثر هنری مفهومی با عنوان «کمدین» اثر مائوریتزیو کاتلان، هنرمند ایتالیایی برای نخستین بار در نمایشگاه «آرت بازل» میامی در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و چنان جمعیت زیادی را جذب کرد که برای حفظ ایمنی عمومی و حفاظت از سایر آثار به نمایش درآمده مجبور شدند آن را بردارند.
در حراج ساتبیز این اثر با نرخ پایه ۸۰۰ هزار دلار به فروش گذاشته شد و ظرف پنج دقیقه به قیمت ۵.۲ میلیون دلار رسید. با احتساب هزینههای اضافی خریدار، قیمت نهایی موز ۶.۲ میلیون دلار چکش خورد.
فروش این موز زرد که با نوار چسب نقرهای به دیوار سفید چسبانده شده در حالی از ۶ میلیون دلار فراتر رفت که برآورد اولیه حراجی ساتبیز برای آن ۱.۵ میلیون دلار بود.
این موز توسط خریداران حاضر در سالن، تلفنی و آنلاین به مزایده گذاشته شد و نام جاستین سان، کارآفرین ارزهای دیجیتال، به عنوان خریدار این اثر هنری مدرن اعلام شده است.
آقای سان، مجموعهدار چینی و بنیانگذار ارز دیجیتال «ترون»، از طریق تماس تلفنی برنده این حراج شد. او هزینه را با ارز دیجیتال پرداخت کرد.
وی در بیانیهای گفت: «این فقط یک اثر هنری نیست. این اثر نشاندهنده پدیدهای فرهنگی است که دنیای هنر، میمها و جامعه ارزهای دیجیتال را به هم متصل میکند. من معتقدم این اثر در آینده الهامبخش بحث و تفکر بیشتری خواهد بود و به بخشی از تاریخ تبدیل خواهد شد.»
آقای سان گفت که قصد دارد این موز را بخورد، همانطور که دستکم دو تماشاگر در دیگر گالریها این کار را کردهاند.
به گفته مسئولان، جایگزین کردن موز پس از فاسد شدن آن بر عهده خریدار خواهد بود.
مائوریتزیو کاتلان، خالق این اثر، به خاطر سایر آثار جسورانه خود از جمله یک توالت طلایی و مجسمهای از پاپ در حال حمل یک شهابسنگ شناخته شده است.
دیوید گالپرین، رئیس ساتبیز در نیویورک در مورد این حراج میگوید: «آنچه که هنگام خرید کمدین صاحب میشوید، خود موز نیست بلکه گواهی اصالت است که به صاحب آن اجازه و اختیار میدهد تا این موز و نوار چسب را بر روی دیوار خود بهعنوان یک اثر هنری اصلی از موریتسیو کاتلان بازتولید کند.»
او میافزاید: «آنچه که کاتلان انجام میدهد این است که با گشودن دریچهای به روی هنر معاصر، این سوال را مطرح میکند که ما چگونه پدیدهای را به عنوان اثر هنری تعریف میکنیم و به آثار هنری ارزش میدهیم؟»
کارشناسان آثار هنری در ویدئویی که توسط ساتبیز پخش شد گفتهاند که این اثر هم خندهدار، هم پوچ و هم نمادی از افراط در بازار هنر است.
آنها این اثر را با اثر بنکسی «دختر و بادکنک» مقایسه کردند که در سال ۲۰۱۸ در حراج ساتبیز در لندن پس از قطعی شدن فروش بهصورت خودکار رشتهرشته شد.
∎