به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، عملیات ریلگذاری راهآهن خاش- ایرانشهر به عنوان یکی از قطعات پروژه استراتژیک راهآهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
صادق وزیر راه و شهرسازی در این مراسم اظهار داشت: طرح ملی راه آهن زاهدان چابهار شبکه ریلی کشور را به بندر چابهار درکنار ابهای آزاد وصل میکند که با تامین اعتبارات مورد نیاز تا اواخر سال 1404 تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با اشاره به تحریمهای ظالمانه دشمنان گفت تمامی مراحل اجرا و تامین تجهیزات و ریلگذاری این طرح عظیم به همت متخصصان داخلی در قرارگاه خاتم الانبیا(ص) انجام گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از طرح راه آهن زاهدان- چابهار بعنوان گامی مهم در جابجایی کالا ، مسافر و رونق توسعه و اشتغال در جنوب شرق کشور نام برد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: عملیات ریلگذاری راهآهن چابهار-زاهدان حدفاصل خاش تا چابهار به طول 466 کیلومتر با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب شرق کشور و بهرهمندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور آغاز شد.
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها پیشرفت فیزیکی کل راهآهن خاش-ایرانشهر را 60 درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت عملیات زیرسازی در این محدوده نیز 74 درصد است و امروز شاهد آغاز عملیات ریلگذاری آن هستیم.
وی ریل مورد نیاز برای ساخت این 466 کیلومتر را 70هزار تن بیان کرد و افزود: تمام ریل مورد نیاز این پروژه تولید ملی است و کارخانجات داخل کشور تامین می شود.
خطیبی اظهار داشت: هم اکنون تمامی جبهه های کاری در بخش زیرسازی، روسازی و ساختمان در راه آهن چابهار-زاهدان فعال هستند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها در خصوص وضعیت اجرایی راهآهن چابهار-زاهدان گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل محور 73 درصد، زیرسازی 87 درصد، روسازی 26 درصد و ساختمانها 27 درصد است.
خطیبی وضعیت پیشرفت فیزیکی محدوده ایرانشهر- نیکشهر به طول 174 کیلومتر را 60 درصد اعلام کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده نیکشهر تا چابهار به طول 140 کیلومتر نیز 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی آن نیز به 94 درصد رسیده است.
وی راهآهن چابهار-زاهدان را یکی از اولویت مهم کشور دانست و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیلهای معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آبهای آزاد، دسترسی افغانستان به آبهای آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بینالمللی است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها این خط ریلی را از نظر حجم عملیات اجرایی یک ابر پروژه اعلام کرد و گفت: حدود 70 میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی این پروژه است و در طول مسیر 27کیلومتر پل و 17 کیلومتر تونل احداث میشود و برای ساخت آن 91 هزار تن ریل، 1.19 میلیون تن اصله تراورس و 287 دستگاه سوزن به کار میرود.
انتهای پیام/
∎