شناسهٔ خبر: 69855573 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

کبیری: رقبای کیش فرای مرزها هستند؛ نگاه مان باید بین‌المللی شود

مدیرعامل جدید منطقه آزاد کیش در مراسم معارفه خود، ضمن بیان اینکه به بهبود کیفیت زندگی کیشوندان و حفاظت از زیست‌بوم بی‌مانند این جزیره، متعهدیم، گفت: نباید فراموش کنیم که رقبای کیش در ایران نیستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، محمدکبیری، مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش پنج شنبه اول آذر، در مراسم معارفه خود که با حضور همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مسئولان ملی و منطقه ای در سالن خلیج فارس این جزیره برگزار شد، گفت: نباید فراموش کنیم که رقبای کیش در ایران نیستند. از دید من، با برنامه و طرحی جامع، باید به سمت ایجاد یک منطقه‌ی آزاد نسل هفتمی برویم. اما در چه بستری؟ 

وی افزود: «توسعه، در خاکِ صلح و ثبات جوانه می‌زند»؛ باید برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، برند کیش با توسعه برپایه‌ی ثبات عجین شود. ما نیاز داریم در این مسیر، با توسعه‌ی «دیپلماسی اقتصادی» و «همکاری‌های تجاری متوازن با همسایگان»، کیش را به یک پیشران اقتصادی مبدل کنیم. 

کبیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: در توسعه‌ی زیرساخت‌های کیش، سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل هوایی و دریایی، انرژی و اینترنت ضروری است. درست است که کارهای زیرساختی هزینه‌بر و زمانبر است اما باید برای آن اقدام کرد. حرکت در مسیر توسعه‌ی پایدار، همانند مسابقه دوی امدادی است و باید هر مدیر بخشی از آن را بپیماید.

مدیرعامل کیش درباره تسهیل فرآیندهای کسب و کار این جزیره گفت: قوانین مناطق آزاد برای تسهیل کسب‌وکار طراحی شده‌اند اما باید افسوس خورد که ما داشته‌هایمان را از دست داده‌ایم. به قوانینِ مترقیِ مناطق آزاد مثل قانون «چگونگی اداره‌ی مناطق آزاد» و «ماده۶۵ قانون احکام دائمی توسعه کشور» سیلی از مقررات اضافی تحمیل شده است تا جایی که باید پرسید: تفاوت منطقه‌ی آزاد با سرزمین اصلی چیست؟

کبیری باربیان اینکه باید برای جزیره کیش تنوع درآمدی ایجاد کرد،  گفت: در کیش ابزارهای جدید تامین مالی نظیر شرکت‌های سهامی عام پروژه، صندوق‌های تامین مالی خصوصی و نظایر آن استفاده نشده است.  در نظر داریم سرمایه‌های جدید را به سمت «اقتصاد خلاق، فناوری‌های نو و هوش مصنوعی‌» هدایت کنیم.

وی درباره برنامه‌های خود برای گردشگری کیش گفت: در بخش گردشگری، که مزیتِ جاودانِ کیشِ زیبای ماست، هدف، توجه ویژه به نسل سوم صنعت گردشگری؛ یعنی «گردشگری خلاق» خواهد بود که مورد تاکید سازمان جهانی گردشگری است. در این صنعت، کیش در کوتاه‌مدت باید به سمت گردشگری رویدادمحور و در میان‌مدت به سمت گردشگری ورزشی و سلامت حرکت کند. 

کبیری در انتهای صحبتهای خود تاکید کرد: ما هرگز فراموش نمی‌کنیم که توسعه‌ی واقعی، با انسان معنا پیدا می‌کند. ما در این مسیر، به بهبود کیفیت زندگی کیشوندان و حفاظت از زیست‌بوم بی‌مانند این جزیره، متعهدیم. نمی‌توان توسعه خواست و فرهنگ و هنر را رها کرد، آموزش و پرورش و سلامت استاندارد را تامین نکرد و یا حافظ محیط زیست و جانِ مرجانیِ کیش نبود.