شناسهٔ خبر: 69849078 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پس لرزه‌های ادعا‌های رسول جلیلی در تلویزیون؛ این دو پلتفرم ایرانی شمشیر را از رو بستند

فرارو- ادعاهای اخیر رسول جلیلی با واکنش دو پلتفرم ایرانی مواجه شده است. رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفته است: «ویز را با نشان خوب جایگزین کردیم. آمازون را با برخی از سرویس‌های داخلی خیلی خوب جایگزین کردیم. جای یوتیوب آپارات را داریم. مردم هم راضی هستند. یعنی هر

صاحب‌خبر -

فرارو- ادعاهای اخیر رسول جلیلی با واکنش دو پلتفرم ایرانی مواجه شده است. رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی در یک برنامه‌ی تلویزیونی گفته است: «ویز را با نشان خوب جایگزین کردیم. آمازون را با برخی از سرویس‌های داخلی خیلی خوب جایگزین کردیم. جای یوتیوب آپارات را داریم. مردم هم راضی هستند. یعنی هر جا توانسته‌ایم سرویس داخلی خوب فراهم کنیم، حس محدودسازی رقیب خارجی اتفاق نمی‌افتد.» 

در همین رابطه اپلیکیشن نشان و وبسایت آپارات با انتشار بیانه‌ای به این موضوع واکنش نشان دادند.

«نشان» اعلام کرده است: آقای جلیلی، سیاست‌های محدودکننده شما و هم‌فکرانتان در فضای مجازی، منجر به تحمیل هزینه‌های چند هزار میلیارد تومانی به کاربران ایرانی شده است. امروز ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران اینترنت در ایران مجبور به استفاده از فیلترشکن‌هایی هستند که امنیت بخش قابل‌توجهی از آنها مشخص نیست. این سیاست باعث افت شدید امنیت موبایل‌های کاربران، حملات گسترده زیرساختی به کسب‌وکار‌های آنلاین و هدر رفت زمان میلیون‌ها نفر برای دسترسی به پلتفرم‌های کاربردی و موردعلاقه‌شان شده است. پیشنهاد می‌کنیم به‌جای انتساب دستاورد‌های شرکت‌های خصوصی به سیاست‌های محدودکننده، دلایل واقعی این محدودیت‌ها و ارتباط منافع شخصی با شرکت‌های مجری محدودسازی، شفاف‌سازی شود.

آنچه در چند سال اخیر و بر اساس تفکر شما و هم‌فکرانتان رخ داده، تلاش تیم ما و اعتماد کاربران را خدشه‌دار کرده است. ما همواره تأکید کرده‌ایم که در رقابت سالم و آزاد با پلتفرم‌های بین‌المللی، امکان رشد سریع‌تر و بهتر نشان فراهم است.

ادعای شما مبنی بر اینکه فیلترینگ به رشد خدمات داخلی منجر شده، نشان‌دهنده نگاه نادرست شما به مفهوم و ارزش «رقابت» است. این سیاست‌ها به‌جای ایجاد فرصت، زمینه‌ساز کاهش اعتماد به خدمات داخلی شده است. روی دیگر این سکه که شما علاقه‌ای به مشاهده آن ندارید این است که پلتفرم‌های ایرانی توانایی حضور در بازار‌های بین‌المللی را نداشته و سال‌هاست یک سقف شیشه‌ای در مقابل رشد منطقه‌ای و بین‌المللی آنها قرار گرفته است؛ کافیست روند رشد و ارزش‌گذاری دیجی‌کالا و ترندیول ترکیه را طی ده سال گذشته نظاره و مقایسه کنید.

مالک آپارات: فیلترینگ را بردارید

  •  

او در ادامه نوشت: مجموعه ما خیلی سال پیش از این، پیش‌بینی این شرایط رو داشته و در حوزه‌های مختلف دیگری مانند آموزش مبتنی بر تکنولوژی ،سینمای خانگی و … فعالیت خودش رو گسترش داده و از آپارات هم چند پروژه موثر و قابل رقابت مثل آپارات اسپورت و آپارات موزیک و… بیرون کشیده. امروز دیگه مردم خودشون انتخاب می‌کنن از چه سرویس و درگاهی استفاده کنن؛ البته اگه دسترسی و رقابت آزاد و عادلانه باشه. تقاص دردسرها و پرونده‌های باز ما رو هم یوتیوب از ساترا و صداوسیما می‌گیره ایشالا! »