روزنامه اعتماد با امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفتوگو کرده است.
به گزارش اعتماد، بخشهای مهم این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
- این اصلاح قیمت حداقل افزایش قیمتی بود که در نظر گرفته شده است و بر اساس مبانی محاسباتی این افزایش قیمت باید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد در نظر گرفته میشد تا تورم کنونی را پوشش دهد و حتی این تغییر قیمت باید در اردیبهشت ماه امسال اعلام میشد و نه در پاییز.
- علت این تاخیرها به فشارهایی برمیگردد که بر دولت قبل وارد شده بود ضمن آنکه دولت جدید هم از افزایش قیمتها طفره میرفت.
- اگر میبینیم که قیمتها را بهروزرسانی کردهاند به این دلیل بوده که نفسی برای خودروسازان باقی نمانده است و کمکم تولید در حال متوقف شدن بود و با این اوصاف دیگر کیفیت خودرو هم بالا نمیرود.
- این اقدام تا حدودی زیاندهی خودروسازان را کاهش میدهد و حتی احتمالا عملیات تولید را هم سودآور خواهد کرد، با این تصمیم ممکن است موقتا زیاندهی به صفر برسد، اما این مساله ارتباطی به جبران زیان ندارد.
- در خوشبینانهترین حالت فعلا زیاندهی عملیاتی به صفر خواهد رسید، اما یکسال بعد که پنج سال مهلت تجدید ارزیابی به پایان میرسد باید تا آخر سال تجدید ارزیابی انجام شود و بخشی از این زیان انباشته رفع خواهد شد.
- بازار کشش بیشتری هم برای افزایش قیمتها ندارد. چند روز پیش در خبری اعلام شد قیمت کارخانهای پانزده خودرو بیشتر از قیمت بازار شده است. شرکتهای (مدیران خودرو و کرمان خودرو و ...) که علت آن هم عدم کشش بازار اعلام شد و شاید قیمت خودرو پس از این تغییر در بازار هم حدود بیست درصد رشد کند و این اجحافی هم که برخی معتقدند به مصرفکننده وارد شده ناشی از عملکرد (ایرانخودرو و سایپا) نبوده و تنها ناشی از تورمی بوده که به کاهش ارزش ریال برمیگردد.