شناسهٔ خبر: 69843650 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

محمودیان در نشست خبری عنوان کرد؛

قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین| مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸ به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز می رسد

مدیر اتحادیه کشوری ساخت‌های جایگزین گفت: طبق آخرین آمار میزان قاچاق بنزین روزانه ۱۰ میلیون لیتر و گازوئیل ۸ میلیون لیتر در روز است که از این بابت کشور سالانه ۶ میلیارد دلار دچار چالش می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، علی محمودیان، مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته امروز در نشست خبری همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوری‌های انرژی و حمل و نقل پاک گفت: یکی از مهمترین چالش‌های امروز چالش انرژی است و این بحران بیشتر از یک بحران اقتصادی به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بررسی بحران فعلی انرژی نشان می‌دهد با وجود اینکه تولید بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر است اما مصرف به ۱۳۵ میلیون لیتر رسیده که بیانگر شکاف ۲۰ میلیون لیتری است و اگر این روند ادامه داشته باشد تا سال ۱۴۰۸ مصرف به ۲۵۰ میلیون لیتر می‌رسد.

به گفته وی، هدر رفتی که در گازوئیل وجود دارد بیش از ۱۰ درصد است که سالانه ۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

محمودیان خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش‌ها ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۸ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می‌شود که از نظر ارزشی در مجموع ۶ میلیارد دلار می‌شود که ناشی از جذابیت قیمت انرژی در کشورهای همسایه است.

وی همچنین تصریح کرد: سالانه ۶۰ درصد منابع انرژی به دلیل پرداخت یارانه هدر می‌رود.

عضو اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین خاطرنشان کرد: وابستگی به سوخت‌های فسیلی و سهم ناچیز تجدیدپذیرها در کشور فاصله عظیمی با استاندارد جهانی دارد به طوری که این شاخص در ایران ۳ درصد و در جهان ۲۶ درصد است.

محمودیان افزود: سهم فعلی سی ان جی در خودروهای سبک ۱۸ درصد است در حالی که که می‌تواند تا ۳۵ درصد تأمین سوخت را برعهده داشته باشد؛ در صورت عملیاتی شدن این مهم، سالانه ۴ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص ال پی جی نیز تا ابتدای سال ۱۴۰۲ روزانه ۷ میلیون لیتر صرفه جویی می‌شد اما با افزایش ۱۰ برابری از چرخه مصرف خارج شد که پیشنهاد می‌شود به دلیل ناترازی موجود مجدداً وارد سبد سوخت شود.

لزوم تغییر ترکیب سبد سوخت

در ادامه این نشست شهرام اتفاق مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین گفت: بدترین گزینه در میان گزینه‌های مربوط به صرفه جویی در مصرف بنزین، افزایش قیمت سوخت است زیرا برحسب تجربه افزایش منابع حاصل از آن مربوط به امور زیر بنایی نمی‌شود.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت بر نرخ تورم افزوده می‌شود و این در حالیست که در کشور شاهد نهادهای بودجه خواری هستیم که ابتدا این نهادها باید مورد بررسی قرار گیرند.

اتفاق خاطرنشان کرد: افزایش قیمت انرژی به عنوان یک گزینه مطرح است و تمرکز بر تنوع سبد سوخت داریم.

به گفته این مقام صنفی، باید اقدامی صورت گیرد که اثرگذاری عمیق و جدی داشته باشد. تغییر ترکیب سبد سوخت و تغییر تخصیص منابع یکی از راهکارهای مناسبی است که بر زندگی مردم هم فشاری وارد نمی‌کند.