پیوست: نشان در بیانیهای به صحبتهای رسول جلیلی که توسعه پلتفرمهایی چون نشان را نتیجه سیاست فیلترینگ دانسته انتقاد کرده و در بیانیه خود آورده است: اخیرا رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی، در یک برنامه تلویزیونی عملکرد برخی پلتفرمهای ایرانی از جمله «نقشه و مسیریاب نشان» را نتیجه سیاستهای محدودسازی اینترنت و فیلترینگ رقبای خارجی دانسته و آن را یکی از دستاوردهای این سیاستها معرفی کرده و ادعا کردهاند که مردم از این محدودیتها رضایت دارند. در راستای شفافسازی و پاسخ به این اظهارات، لازم میدانیم نکاتی را مطرح کنیم.
در این بیانیه تاکید شده است: ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران اینترنت در ایران مجبور به استفاده از فیلترشکنهایی هستند که امنیت بخش قابلتوجهی از آنها مشخص نیست. این سیاست باعث افت شدید امنیت موبایلهای کاربران، حملات گسترده زیرساختی به کسبوکارهای آنلاین و هدر رفت زمان میلیونها نفر برای دسترسی به پلتفرمهای کاربردی و موردعلاقهشان شده است.
در ادامه بیانیه نشان پیشنهاد کردهاست: بهجای انتساب دستاوردهای شرکتهای خصوصی به سیاستهای محدودکننده، دلایل واقعی این محدودیتها و ارتباط منافع شخصی با شرکتهای مجری محدودسازی، شفافسازی شود.
در ادامه بیانیه نشان پیشنهاداتی هم ارائه کرده و اعلام کرده است: پیشنهاد میکنیم بهجای انتساب دستاوردهای شرکتهای خصوصی به سیاستهای محدودکننده، دلایل واقعی این محدودیتها و ارتباط منافع شخصی با شرکتهای مجری محدودسازی، شفافسازی شود.
نقشه و مسیریاب نشان از ابتدا یک شرکت خصوصی بوده و پیش از اعمال فیلترینگ ویز نیز با میلیونها کاربر فعال در حال سرویسدهی بود. چنانکه امروز در رقابت آزاد با گوگلمپس مسیر رشد خود را دنبال میکند. آنچه در چند سال اخیر و بر اساس تفکر شما و همفکرانتان رخ داده، تلاش تیم ما و اعتماد کاربران را خدشهدار کرده است. ما همواره تأکید کردهایم که در رقابت سالم و آزاد با پلتفرمهای بینالمللی، امکان رشد سریعتر و بهتر نشان فراهم است.
ادعای شما مبنی بر اینکه فیلترینگ به رشد خدمات داخلی منجر شده، نشاندهنده نگاه نادرست شما به مفهوم و ارزش «رقابت» است. این سیاستها بهجای ایجاد فرصت، زمینهساز کاهش اعتماد به خدمات داخلی شده است. روی دیگر این سکه که شما علاقهای به مشاهده آن ندارید این است که پلتفرمهای ایرانی توانایی حضور در بازارهای بینالمللی را نداشته و سالهاست یک سقف شیشهای در مقابل رشد منطقهای و بینالمللی آنها قرار گرفته است؛ کافیست روند رشد و ارزشگذاری دیجیکالا و ترندیول ترکیه را طی ده سال گذشته نظاره و مقایسه کنید.
در پایان این بیانیه آمده است: باور داریم رقابت سالم و آزاد بهترین راه برای ارتقای خدمات دیجیتال است. نشان همواره تلاش کرده است با ارائه خدمات باکیفیت و نوآورانه بر اساس نیاز کاربران ایرانی، به انتخاب اول آنها تبدیل شود، بدون اینکه در تصمیمات مربوط به محدودیت رقبا نقشی داشته باشد.