شناسهٔ خبر: 69842461 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر کار: مهارت فقط کلید اشتغال نیست مهم‌ترین مؤلفه آن است

معاون وزیر کار گفت: مهارت فقط کلید اشتغال نیست، بلکه مهم‌ترین مؤلفه آن است و کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزش‌های فنی، نیازمند توسعه مهارت‌ها برای راه‌اندازی کسب و کار هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محمدی، سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانمندسازی آحاد مختلف جامعه در این سازمان را کار بسیار مقدس و ارزشمند عنوان کرد و گفت: ارائه آموزه‌ای مهارتی به منظور توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد اشتغال، بسیار حائز اهمیت است، اما در این مسیر باید با ایجاد نگرش انتقادی به گذشته و نگرش انطباقی با کشورهای پیشرفته، زنجیره مهارت آموزی، صلاحیت حرفه‌ای و اشتغال را طراحی کرد.

وی با بیان اینکه آموزش به ویژه کسب آموزش‌های مهارتی، اکسیری برای رهایی از فقر و وصل شدن به تار و پود اقتصادی کشور است، افزود: پیش از انقلاب اسلامی، دسترسی به آموزش برای اقشار مختلف جامعه کار، بسیار دشواری بود و پس از انقلاب این معضل ریشه کن شد، اما جهت دستیابی به اشتغال مورد نیاز کسب و کار، نیازمند بازنگری سودمند و تأثیر مسیر آموزش و اصلاح فرآیندهای اجرا و عمل هستیم.

وی با اشاره به رایگان بودن آموزش‌های مهارتی در بخش دولتی به ویژه برای اقشار آسیب پذیر، ادامه داد: مهارت تنها کلید اشتغال نیست، بلکه مهم‌ترین مؤلفه آن است و کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزش‌های فنی، نیازمند توسعه مهارت‌های نرم، تسهیلات و … برای راه اندازی کسب و کار و یا وارد شدن به یک زنجیره صلاحیت هستند و حتی گاهی شاغلان به دلیل عدم مهارت در بنگاه‌های اقتصادی، دچار ناپایداری اشتغال می‌شوند که ارائه آموزش‌های مهارتی، ایجاد و پایداری اشتغال از برنامه‌های پیشروی سازمان است.

سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر اتصال کارآموزان به بنگاه‌های اقتصادی در راستای اشتغال، بیان کرد: برای ایجاد و پایداری اشتغال، اتصالات نظام‌های مختلف، اکوسیستمی و زیست بومی فکر و عمل کردن در جهت اجتناب از موازی‌کاری و اتلاف هزینه‌های چند برابری از مواردی است که باید جدی تر پیگیری شود.

وی داشتن داده و اطلاعات مناسب برای اخذ تصمیمات درست را ضروری دانست و تصریح کرد: نظام حکمرانی داده‌ها در مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مجموعه زیست بوم آموزش فنی و حرفه‌ای با رویکرد سکو محوری برای اتصالات این نظام‌ها و مشارکت اقتصادی بنگاه‌های بزرگ، کوچک، دانش‌بنیان، مجموعه‌های خود اشتغالی و… در بکارگیری کارآموزان ماهر تکمیل می‌شود.

محمدی اظهار کرد: در طرح ایران مهارت سعی بر این شده است تا با توسعه محتوا در حوزه مهارت از طریق توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت آموزش‌های دوگانه در قالب مراکز جوار و بین‌کارگاهی، مراکز مشترک هیأت امنایی، دولتی، غیردولتی، هنرستان‌ها و … و توسعه آن در رسانه‌های اجتماعی و ملی بتوانیم زنجیره بزرگی را برای آموزش‌های نظری و عملی فراهم کنیم.

وی از فراهم‌سازی زیرساخت‌های طرح ایران مهارت در راستای تقویت مهارت‌های فنی و فناوری دانش آموزان، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و … به منظور آمادگی بیشتر برای ورود به بازار کار در سال جدید میلادی خبر داد.

معاون وزیر با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، عضو سازمان بین‌المللی ILO است که سازمان‌های بزرگ بین‌المللی و سازمان ملل هم در آن همکاری داشته و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزود: طی سال‌های گذشته، همکاری‌های جدی در این زمینه تعریف شده، این سازمان با توجه به تأثیر جدی ارتباط و رسانه در اجرای فرآیندها و با پیگیری‌های بسیار، موفق به ایجاد فرصت جدید با همکاری سازمان‌های بین‌المللی در توسعه زیرساخت‌های تولید محتوای مهارتی در کشور شده است.