به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی مدعی شد:در حالی که قیمت دلار نیمایی الان به بالای ۵۱ هزار تومان رسیده، اما مبنای محاسبه قیمت بلیتها دلار ۴۲ هزار تومانی است.
مقصود اسعدی سامانی در واکنش به اظهارات رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی مبنی برسود 50 درصدی ایرلاینها، افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل تبانی ایرلاینها و وجود مافیای فساد در تعمیر هواپیما اظهار کرد: این ادعا که شرکتهای هواپیمایی از فروش بلیط سود 50 درصدی میبرند، کاملاً نادرست بوده و فاقد هرگونه مبنای کارشناسی است.
وی ادامه داد: شرایط بازار به گونهای است که بسیاری از شرکتها در حال حاضر بلیطها را حتی با قیمتهایی پایینتر از نرخهای سقفی تعیین شده میفروشند. به عبارت دیگر، در بسیاری از مسیرها، مانند تهران-مشهد یا تهران-کیش، قیمت بلیتها تا حد قابل توجهی کاهش یافته است و این نشاندهنده فشار شدید بر شرکتهای هواپیمایی است که حتی در شرایط زیانده یا بدون سود در حال فعالیت هستند.
وی افزود: کاهش قیمتها در مسیرهای پرتردد به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه رخ داده است. شرکتهای هواپیمایی برای جذب مسافر مجبور به کاهش قیمتها هستند. در برخی مسیرها قیمت فروش بلیت پروازها یک دوم و بعضا یک سوم سقف نرخی تعیین شده از سوی شرکتهای هواپیمایی است.
وی بیان کرد: دلار نیمایی الان به بالای 51 هزار تومان رسیده، اما مبنای محاسبه قیمت بلیتها دلار 42 هزار تومانی است. بر خلاف ادعای مطرح شده درباره سود 50 درصدی شرکتهای هواپیمایی باید تاکید کنم در شرایط کنونی فروش بلیت با هزینههای آن سر به سر بوده و برای برخی از هواپیما ها حتى پایینتر از قیمت تمام شده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در رابطه با ادعای مربوط به وجود فساد در بخش تعمیر هواپیما گفت: این اتهامات به هیچ وجه صحت ندارد. تمام فرآیندهای تعمیرات هواپیما و تخصیص ارز تحت نظارت دقیق سازمان هواپیمایی کشوری و سایر نهادهای مسئول است. تخصیص ارز برای واردات قطعات هواپیما تنها پس از تأیید کارشناسی و بررسیهای دقیق انجام میشود. این فرآیندها کاملاً شفاف و تحت کنترل نهادهای ذیصلاح هستند و هیچگونه سوءاستفاده یا فساد مشاهده یا گزارش نشده است.
∎