قوانین سختگیرانه کشورهای توسعهیافته برای حرکت صنعت خودرو به سمت محصولات برقی باعث شد که بسیاری از تیونرها و مجموعههای بازسازی خودروهای کلاسیک هم به سمت این پیشرانهها پیش بروند. هر چند برخی از شرکتها مانند منصوری، برابوس، سینگر و… با این حرکت مخالفت میکنند اما برندهایی مانند «اوراتی» (Everatti) هم وجود دارند که از برقیشدن استقبال میکنند.
اوراتی چیست؟
این شرکت بریتانیایی که کار خود را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد، محصولاتش را برای کسانی توسعه میدهد که به طراحی پخته و کلاسیک علاقه دارند اما درعینحال میخواهند از تمام فناوریهای مدرن هم بهرهمند شوند. پروژههای این مجموعه شامل مرسدس SL و لندرور دیفندر هم میشود اما آخرین مخلوق آن، ۹۱۱ نسل ۹۶۴ به شمار میرود.
اوراتی خودروی مالک را بههمراه مبلغ ۲۰ هزار پوند دریافت میکند. سپس تمام اجزای آن را باز کرده و برخی صفحات مهم مانند درها، کاپوت و طاق چرخها را از جنس فیبرکربن بازسازی کرده است. هر چند با وجود استفاده از این ماده سبکوزن انتظار میرود که وزن خودرو کاهش پیدا کند اما اوراتی تلاش خود را کرده که وزن ۹۶۴ خود را به وزن نسخه اصلی نزدیک کند.
مشخصات فنی
بسته باتری ۵۳ کیلووات ساعتی این خودرو به دو قسمت تقسیم شده تا یکی در جلو و دیگری در عقب قرار بگیرد؛ به این صورت توزیع وزن خودرو بهشکل مناسب صورت خواهد گرفت. این باتری که با هر بار شارژر کامل مسافتی ۲۴۰ کیلومتری را طی میکند، نیروی موردنیاز برای حرکت یک موتور برقی ۵۱۰ اسب بخاری را تامین میکند که توان تولید ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. بهاینترتیب هرچند برای مسافتهای طولانی کاربردی نیست اما میتواند از مناطق ویژه بدونآلایندگی در شهرهای انگلستان عبور کند.
تجهیزات
این کوپه برقی از سیستم فنربندی برقی تطبیقپذیر، دیفرانسیل لغزشمحدود و ترمزهای تقویتشده هم سود میبرد. کابین آن همچنان حالوهوای پورشههای کلاسیک را تداعی میکند اما از صندلیهای مجهز به تنظیم برقی ۴ حالتی، نمایشگر مجهز به اپل کارپلی و سیست رهیاب، نمایشگر نشاندهنده دادهها سیستم برقی و پوشش آلکانتارا سود میبرند.
مهندسان اوراتی از سیستم بازیابی نیروی ترمز هم استفاده کردهاند؛ راننده میتواند با قرار دادن آن در حالت سنگین، با یک پدال رانندگی کند. سیستم شارژ برقی این پورشه مدرن-کلاسیک هم از شارژ ۱۰۰ واتی پشتیبانی میکند تا درعرض ۱ ساعت از ۱۰ به ۱۰۰ درصد برسد و رانندگی در دو حالت اقتصادی و اسپرت را برای مالک ممکن کند.
تجربه رانندگی
ابتدا باید از فرمان بگوییم؛ اوراتی ۹۶۴ هدایتپذیری بالایی دارد و هر چند در پیچها تند، راننده را به فشار بیشتر وا میدارد اما دقیق و قابل پیشبینی عمل میکند. عملکرد فرمان در مسیرهای مستقیم هم قابل ستایش است و بهخوبی به ورودی دست راننده پاسخ میدهد. سیستم فنربندی هم با ایجاد قابلیت سفتی بیشتر در میراگرها، تجربهای اسپرت را در اختیار راننده قرار میدهد. شخصیت دوگانه این سیستم، ۹۶۴ اوراتی را به خودرویی مناسب برای گشتوگذار در خیابانها و جادهها تبدیل کرده است.
شتاب پیشرانه برقی، این پورشه بازسازیشده را به سوپراسپرتهای درونسوز مدرن میرساند. چسبندگی بالا آن هم در ورود به پیچها به راننده اعتمادبهنفس میدهد تا کمی سختتر تلاش کند و تمرکز خود را روی سیستم بازیابی ترمز نسبتا بدقلق اوراتی قرار دهد. هر چند تجربه صوتی سواری این خودرو به مدلهای کلاسیک نمیرسد اما مالک میتواند از صدای مصنوعی بهکاررفته در ۹۶۴ استفاده کند؛ متاسفانه این بخش جزو ویژگیهای مثبت به شمار نمیرود.
نتیجه
اوراتی موفق شده خودرویی مناسب را برای گشتوگذار در مسیرهای نهچندان طولانی درست کند؛ سوپراسپرت مدرن-کلاسیکی که میتواند در کنار ارائه ویژگیهای لازم خودروهای امروزی، چهرهای زیبا و بهیادماندنی را به مالک نشان دهد. نکته مثبت این محصول، راندمان خوب و نزدیک به مدلهای کلاسیک ۹۱۱ محسوب میشود؛ نکتهای که غالبا در بازسازی خودروهای کلاسیک از دست میرود. خوشبختانه اوراتی ۹۶۴ سیگنیچر هویت خود را از دست نداده است.
عملکرد فنربندی قابلتقدیر است، خودروی چسبندگی بالایی دارد و راننده را برای کسب هیجان بیشتر، به مشارکت در رانندگی دعوت میکند. تنها مسئلهای مانع به اوج رسیدن این لذت میشود، صدای نهچندان جالب گذر باد از روی شیشهها و گستره مسافت قابلپیمایش بسیار کم آن به شمار میرود که ناخواسته، به بخشی از هویت کوپههای برقی سبکوزن تبدیل شده است. هر چه باشد، این فرانکشتاین زیبا هم یک EV قلمداد میشود و نمیتواند این حقیقت را از کسی پنهان کند. نظر شما درباره اوراتی ۹۶۴ چیست؟ چرا بازار این دسته از خودروها با برقیشدن صنعت خودرو رونق گرفته است؟
منبع: faradeed-215543