شناسهٔ خبر: 69838045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

روزگار سپری‌شده سلبریتی‌ها

در عصر حاضر، سلبریتی‌ها به یکی از کنشگران کلیدی جوامع مدرن تبدیل شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که نمی‌توان نفوذ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آنها را نادیده گرفت و از اقتصاد شکل‌گرفته پیرامون فرهنگ سلبریتی، چشم‌پوشی کرد.

صاحب‌خبر -

اگرچه فرهنگ سلبریتی ابتدا درغرب وبه طورخاص در آمریکا پدید آمده اما در دهه‌های اخیر در کشورما نیز رشد قابل‌توجهی یافته است. به‌طور خاص از دهه ۱۳۹۰ به این‌سو، جامعه ایران شاهد افزایش تعداد و تکثر سلبریتی‌ها بوده و عرصه‌های جدیدتری نظیر سیاست و محیط‌های دانشگاهی نیز درگیر فرآیند «سلبریتیزه‌شدن» شده است.علی‌رغم رشد فرهنگ سلبریتی، به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری درباره این فرهنگ، کاستی‌های بسیاری دارد. اگرچه در طی سال‌های اخیر، نهادهای حاکمیتی مختلف طرح‌ها و سیاست‌هایی را به صورت گزینشی و غیرنظام‌مند درخصوص فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سلبریتی‌ها تدوین و پیاده‌سازی کرده‌اند اما همچنان خلأ قوانین و سیاست‌های دقیق و شفاف در این زمینه، بیش از پیش محسوس است. ناگفته نماند که هر سیاست‌گذاری یا قانون‌گذاری بدون توجه به ابعاد گوناگون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این پدیده و بدون درنظرگرفتن افکار عمومی، با پیامدها و تبعات پیش‌بینی‌نشده‌ای مواجه خواهد بود. پیمایش‌های اندکی باموضوع اختصاصی دیدگاه ونگرش مردم درباره سلبریتی‌ها و فرهنگ سلبریتی در ایران اجرا شده که به نظر می‌رسد همان‌ها هم مرجعی برای سیاست‌گذاری‌ها نبوده است. تازه‌ترین این پژوهش‌ها توسط مرکز افکارسنجی ملت همین دیروز منتشر شده و داده‌های موجود در آن حاوی اطلاعات مهمی است.