بهگزارش قدس آنلاین، مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت درباره کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد در سال آینده، اظهار کرد: هنوز جزئیات این تصمیم مجلس اعلام نشده و دقیق مشخص نیست این تعرفه برای چه خودروهایی قرار است اعمال شود.
وی افزود: واقعیت این است که هم اکنون برای واردات خودرو چند تعرفه داریم و فقط یک تعرفه معین نیست؛ به عنوان نمونه تعرفه خودروهای برقی و هیربدی ۱۵ درصد بود. همچنین تعرفه خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی و بالای ۲۵۰۰ سی سی با هم متفاوت است.
ضیغمی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی ۵۵ درصد است که از ۶۰ درصد مد نظر مجلس کمتر است؛ با این تصمیم مجلس تکلیف این خودروها چه میشود؟
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت تصریح کرد: نکته این است که علاوه بر تعرفه کلی که برای واردات خودرو داریم تعرفههای پنهانی هم از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مجزا برای خودروهای پرمصرف و غیره وجود دارد که مجموع تعرفههای واردات خودرو را به نزدیک ۸۰ تا ۱۰۰ درصد میرساند؛ یعنی به عنوان نمونه در کلام میگوییم که تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی ۵۵ درصد است اما با اضافه کردن این تعرفههای پنهان، تعرفه واقعی که باید برای واردات پرداخت کرد به نزدیک ۹۰ درصد میرسد.
ضیغمی تصریح کرد: بنابراین اگر سال بعد همانطور که پیش بینی شده نرخ ورودی خودرو به جای ای تی اس ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ نیمای ۵۰ هزار تومانی شود ضریب دو برابری تعرفه خواهیم داشت.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت تاکید کرد: از این رو باید از نمایندگان مطالبه داشته باشیم که یک وقت به هوای کاهش تعرفه، قیمت نهایی خودرو را دو برابر افزایش ندهند.
وی گفت: بنابراین در مجموع باید گفت که هنوز جزئیات تصمیم مجلس مشخص نیست و باید به صورت دقیق از سوی نمایندگان اعلام شود.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار کرد: نظر شخصی من این است که اگر قرار به اصلاح تعرفه باشد، بهتر است تعرفه همه خودروها ۱۰ درصد کاهش یابد و به صورت دقیق و به تفکیک خودروها اعلام شود.
وی گفت: پیشنهاد من این است که اگر میخواهیم خودروی اقتصادی را ارزان کنیم باید تعرفه خودروهای هیبرید را پایین نگه داریم و از آن طرف تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی را کاهش داد.
منبع: بازار
وی افزود: واقعیت این است که هم اکنون برای واردات خودرو چند تعرفه داریم و فقط یک تعرفه معین نیست؛ به عنوان نمونه تعرفه خودروهای برقی و هیربدی ۱۵ درصد بود. همچنین تعرفه خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی و بالای ۲۵۰۰ سی سی با هم متفاوت است.
ضیغمی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی ۵۵ درصد است که از ۶۰ درصد مد نظر مجلس کمتر است؛ با این تصمیم مجلس تکلیف این خودروها چه میشود؟
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت تصریح کرد: نکته این است که علاوه بر تعرفه کلی که برای واردات خودرو داریم تعرفههای پنهانی هم از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مجزا برای خودروهای پرمصرف و غیره وجود دارد که مجموع تعرفههای واردات خودرو را به نزدیک ۸۰ تا ۱۰۰ درصد میرساند؛ یعنی به عنوان نمونه در کلام میگوییم که تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی ۵۵ درصد است اما با اضافه کردن این تعرفههای پنهان، تعرفه واقعی که باید برای واردات پرداخت کرد به نزدیک ۹۰ درصد میرسد.
ضیغمی تصریح کرد: بنابراین اگر سال بعد همانطور که پیش بینی شده نرخ ورودی خودرو به جای ای تی اس ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ نیمای ۵۰ هزار تومانی شود ضریب دو برابری تعرفه خواهیم داشت.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت تاکید کرد: از این رو باید از نمایندگان مطالبه داشته باشیم که یک وقت به هوای کاهش تعرفه، قیمت نهایی خودرو را دو برابر افزایش ندهند.
وی گفت: بنابراین در مجموع باید گفت که هنوز جزئیات تصمیم مجلس مشخص نیست و باید به صورت دقیق از سوی نمایندگان اعلام شود.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار کرد: نظر شخصی من این است که اگر قرار به اصلاح تعرفه باشد، بهتر است تعرفه همه خودروها ۱۰ درصد کاهش یابد و به صورت دقیق و به تفکیک خودروها اعلام شود.
وی گفت: پیشنهاد من این است که اگر میخواهیم خودروی اقتصادی را ارزان کنیم باید تعرفه خودروهای هیبرید را پایین نگه داریم و از آن طرف تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی را کاهش داد.
منبع: بازار