شناسهٔ خبر: 69836257 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تغییر سازوکار فروش خودرو چقدر جدی است؟

فروش خودرو در بورس کالا بیشتر از اینکه بتواند تغییری جدی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند نوعی تغییر در سازوکار فروش خودرو است. طی سال‌های گذشته نیز که فروش خودرو در بورس کالا تجربه شد قرار بود شرایط به نفع تولیدکننده و مصرف کننده تمام شود، اما در نهایت مصرف کنندگان مجددا متضرر و سود ناشی از این تغییر فروش به جیب دلالان رفت. درچند مدت اخیر مجددا موضوع فروش خودرو در بورس کالا مطرح شده است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگویی از موافقت رئیس جمهور با این شیوه از فروش خودرو خبر داده است. اما آیا وزارت صنعت به عنوان متولی عرضه خودرو زیر بار این مساله می‌رود؟

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: به نظر می‌رسد که افزایش اخیر قیمت دوخودروساز دولتی در پاسخ به فشار‌هایی باشد که از ناحیه به وزارت صمت وارد شد و در نهایت وزیر صمت به جهت تحمیل فشار‌ها با افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای موافقت کرد. از سویی قیمت خودرو در ۱۸ ماه گذشته افزایش نیافته بود و این عدم افزایش در شرایطی که نرخ ارز رکورد‌های جدیدی از خود ثبت کرد منجر به زیان خودروسازان شد. البته این مساله یکی از دلایل زیان خودروسازان است و سایر دلایل مهم زیان دهی خودروسازی موضوع این گزارش نیست. اما در نهایت این فریز قیمتی و همچنین جاماندگی خودروسازان از برنامه‌های تولید به عاملی برای گرانی خودرو تبدیل شد تا به این ترتیب پرونده بازگشت خودرو به بورس کالا فعلا بسته شود. 


اما آنگونه که به نظر می‌رسد وزارت اقتصاد و برخی نمایندگان مجلس و همچنین مسئولان بورسی تمایل دارند تا خودرو از مسیر بورس کالا به فروش برسد.


در این رابطه حجت اله صید، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا ممانعت قانونی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد یا خیز، گفت: در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا هیچ گونه منع قانونی وجود ندارد و تمامی زمینه‌های عرضه و سیستم «مچینگ» یا تطابق خریدار و فروشنده نیز در بورس کالا فراهم شده است و فقط منتظر اراده عرضه کننده هستیم.


وی اظهار کرد: ماهیت بورس کالا برای افزایش رقابت است، خودرو نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر، یک کالا است؛ بنابراین ما حتی باید در رابطه با عرضه محصولات و کالا‌ها در بورس کالا نیز، حمایت و همراهی لازم داشته باشیم و در آخرین جلسه‌ای که با حضور ریاست جمهوری برگزار شد، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مجددا مطرح شد و رییس جمهور نیز از این موضوع حمایت کردند.


همچنین در هفته‌های اخیر نیز، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در رابطه با موضوع عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بحث عرضه خودرو در بورس کالا، نیازمند هماهنگی بین وزارت صمت، سازمان بورس و شورای رقابت است و اگر نهایی شود ما نیز در وزارت اقتصاد موافق این اقدام هستیم.


ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در رابطه با نوع سیستم عرضه خودرو در کشور گفت: در آخرین ثبت نام برای پیش فروش خودرو نزدیک به سه میلیون نفر ثبت نام کردند، حال این‌که به طور واقعی سه میلیون تقاضا در بازار خودرو نداریم؛ این اتفاق نشان می‌دهد بخش زیادی از این تقاضا، کاذب و ناشی از فاصله قیمتی بین قیمت عرضه و نرخ بازار آزاد است که نتیجه این تقاضای کاذب، ایجاد اثرات منفی در بازار می‌شود. در مجموع طرفداران عرضه خودرو در بورس کالا اعتقاد دارند که این سیستم عرضه به دلیل ویژگی خاص خود می‌توانند به شفاف‌تر شدن فضای بازار خودرو کمک کند.


کارشناسان معتقدند که فروش خودرو در بورس کالا نمی‌تواند نسخه‌ای نهایی برای ساماندهی صنعت خودرو باشد. چرا که خودروسازی کشور درگیر چالش‌های زیرساختی از قبیل انحصار و مدیریت غلط است و تا زمانیکه این رویه اصلاح نشود نمی‌توان از راهکاری قطعی برای ساماندهی صنعت خودرو صحبت به میان آورد؛ بنابراین در این شرایط فروش خودرو در بورس کالا تنها تغییر سازوکار فروش خودرو می‌تواند باشد.