مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به انتشار پرسش و پاسخی پیرامون «ملاک های ازدواج درست» پرداخته که تقدیم علاقهمندان میشود:
پرسش:
برادر بزرگم برای برادر کوچکتر، همسری از یک خانواده مذهبی و انقلابی در نظر گرفته است، ولی مادرم بهشدت مخالف است چون به وضع موجود معترض است و حرفهای ناخوشایندی میزند که سبب رنجش اطرافیان میشود؛ برادر کوچکتر هم درباره این ازدواج، مردد است به نظرتان چه کنیم؟
پاسخ:
در اسلام معیارهای زیادی برای ازدواج بیان شده که باید در نظر گرفته شود تا ازدواج موفقی صورت بگیرد و تناسب علمی، اعتقادی، اقتصادی، فرهنگی و ایمانی از این موارد است.
مذهبی بودن و داشتن ایمان از ملاکهای خوب است و مشکلات وضع موجود ربطی به این تصمیم ندارد.
در مورد خواستگاری شما و مسئله عدم رضایت مادر به خاطر وضع موجود باید به مطالبی که در ادامه ذکر میکنیم دقت بفرمایید و بعد تصمیمگیری کنید.
۱. با بررسی فرمایشات معصومان علیهمالسلام متوجه میشویم که ملاکهایی برای ازدواج توصیه شده است که در یک تقسیمبندی دو نوع است:
الف. آنهایی که رکن و اساساند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتماً لازماند.
ب. آنهایی که شرط کمال انتخاب همسر هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگیاند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد.
۲. دسته اول یعنی ملاکهایی که اصل و رکن در انتخاب همسر هستند عبارتاند از:
الف: تدین و دینداری
کسی که پای بند دین نیست، تضمینی وجود ندارد که پای بند رعایت حقوق همسر و ادامه زندگی مشترک باشد. پیامبر صلیالله علیه و آله به شخصی که میخواست ازدواج کند، فرمود: «بر تو باد که همسر دیندار بگیری». (۱)
دیندار بودن، به این است که دارای صفات ذیل باشد: عفت، حجاب، حیا، نجابت، اخلاق خوب، خوش حرف و خوشزبان بودن، اهل نماز و مناجات، علاقهمند به قرآن و اهلبیت، ترس از خدا داشتن، آبرو نگهدار بودن، اسرافکار نبودن و... .
ب: اخلاق خوب
پیامبر صلیالله علیه و آله فرمود: «باکسی که اخلاق و دینش مورد پسند باشد، ازدواج کنید. اگر چنین نکنید، فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد». (۲)
فردی از امام رضا علیهالسلام سؤال کرد: برای دخترم خواستگاری آمده که امانتدار و متدین است، امّا بداخلاق است. آیا دخترم را به او بدهم؟ حضرت فرمود: «اگر بداخلاق است، دخترت را به او نده». (۳)
ج: اصالت و شرافت خانوادگی
منظور از شرافت خانوادگی، نجابت و پاکی و تدین خانوادگی طرفین است.
پیامبر صلیالله علیه و آله فرمود: «نیک بنگر که فرزندت را در کجا قرار میدهی، زیرا نطفه و ژنها و خصوصیات ارثی، خواهناخواه منتقل میشود و تأثیر میگذارد». (۴)
د: عقل و فکر
باید زن و شوهر برای اداره زندگی و تربیت فرزندان از نیروی عقل و فهم مجهز برخوردار باشند.
رشد عقلی کافی پیداکرده باشند. همانطور که ائمه اطهار علیهمالسلام ما را از ازدواج با افراد احمق و کمعقل نهی فرمودهاند.
۳. دسته دوم ملاکها و معیارهای دیگری است که بیشتر مربوط به سلیقه و موقعیت افراد دارد.
به عنوان مثال، همتایی و تناسب بین دو نفر، یکی از مواردی است که باید از جنبههای مختلف مورد توجه قرار گیرد.
برخی از آن جنبه ها مربوط به دسته اول است مثل تدین و میزان پای بندی به دستورات و احکام دینی. برخی نیز به دسته دوم مربوط میشود. از قبیل:
الف. همتایی و هماهنگی فرهنگی و فکری، سیاسی و اجتماعی
ب. همتایی اخلاقی و پای بندی به آداب اجتماعی
ج. همتایی ازنظر تحصیلات و امور علمی
د. تناسب سنی
هـ. تناسب مالی و هماهنگی در مسائل اقتصادی و توقعات مبتنی بر آن.
و. همتایی و تناسب در قیافه و زیبایی ظاهری
۴. با این توضیحات بهصورت واضح و صریح مذهبی بودن طرفین توصیهشده است و وضع جامعه دلیل بر بد بودن دین و مذهب نیست. اتفاقاً هر جا مذهب و دین کامل رعایت نشده اختلال و ضعف ایجادشده است.
اساساً وضع موجود در مملکت ربطی به انتخاب همسر و مذهبی و انقلابی بودن خانوادهها ندارد و باید در جای خودش نزد یک کارشناس مذهبی و انقلابی بررسی شود که اختلالات وضع موجود نیز عمدتاً برآمده از دوری از ایمان و مذهب و بیتقوایی است نه رعایت مذهب و دین.
باید بین مذهب و عمل انسانهای مذهبی جدایی قائل شوید تا بتوانید درست تصمیم بگیرید. نباید اشتباهات افراد مذهبی را بهپای مذهب گذاشت. اسلام به ذات خود ندارد عیبی.
هر عیب که هست از مسلمانی ماست؛ بنابراین باید با مادرتان صحبت شود که بحث زندگی یکعمر است و مذهبی نبودن باعث ایجاد مشکلات زیادی میشود.
با این حال کسب رضایت والدین در این موارد اگرچه واجب نیست، ولی به هر حال چون نمیتوان با خانواده قطع ارتباط کرد پس بهتر است یا مادرتان را راضی کنید یا طرف مقابل را مطلع کنید تا با شناخت بیشتری تصمیم بگیرد.
نتیجه:
از نظر اسلام مسیر انتخاب همسر دارای ملاکهایی است. اساساً وضع موجود در مملکت ربطی به انتخاب همسر و مذهبی و انقلابی بودن خانوادهها ندارد و باید در جای خودش نزد یک کارشناس مذهبی و انقلابی بررسی شود که اختلالات وضع موجود نیز عمدتاً برآمده از دوری از ایمان و مذهب و بیتقوایی است نه رعایت مذهب و دین.
در نهایت افراد مذهبی هم حتی اگر خطا کرده باشند ربطی به مذهب ندارد. باید بین مذهب و عمل انسانهای مذهبی جدایی قائل شوید تا بتوانید درست تصمیم بگیرید.
منابع بیشتر برای مطالعه:
-راهنمای ازدواج جوانان، محمدرضا شرفی.
-جوانان و ازدواج، اسماعیل بیابانگرد.
-جوانان و انتخاب همسر، علیاکبر مظاهری.
پینوشتها:
۱. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق، ج ۵، ص ۳۳۲.
۲. همان، ص ۳۴۷.
۳. همان، ص ۵۶۳.
۴. فیض کاشانی، ملا محسن، الوافی، اصفهان، کتابخانه امام امیرالمؤمنین علی علیه¬السلام، چاپ اول، ۱۴۰۶ ق، ج ۳، ص ۷۰۶.
پاسخ:
در اسلام معیارهای زیادی برای ازدواج بیان شده که باید در نظر گرفته شود تا ازدواج موفقی صورت بگیرد و تناسب علمی، اعتقادی، اقتصادی، فرهنگی و ایمانی از این موارد است.
مذهبی بودن و داشتن ایمان از ملاکهای خوب است و مشکلات وضع موجود ربطی به این تصمیم ندارد.
در مورد خواستگاری شما و مسئله عدم رضایت مادر به خاطر وضع موجود باید به مطالبی که در ادامه ذکر میکنیم دقت بفرمایید و بعد تصمیمگیری کنید.
۱. با بررسی فرمایشات معصومان علیهمالسلام متوجه میشویم که ملاکهایی برای ازدواج توصیه شده است که در یک تقسیمبندی دو نوع است:
الف. آنهایی که رکن و اساساند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتماً لازماند.
ب. آنهایی که شرط کمال انتخاب همسر هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگیاند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد.
۲. دسته اول یعنی ملاکهایی که اصل و رکن در انتخاب همسر هستند عبارتاند از:
الف: تدین و دینداری
کسی که پای بند دین نیست، تضمینی وجود ندارد که پای بند رعایت حقوق همسر و ادامه زندگی مشترک باشد. پیامبر صلیالله علیه و آله به شخصی که میخواست ازدواج کند، فرمود: «بر تو باد که همسر دیندار بگیری». (۱)
دیندار بودن، به این است که دارای صفات ذیل باشد: عفت، حجاب، حیا، نجابت، اخلاق خوب، خوش حرف و خوشزبان بودن، اهل نماز و مناجات، علاقهمند به قرآن و اهلبیت، ترس از خدا داشتن، آبرو نگهدار بودن، اسرافکار نبودن و... .
ب: اخلاق خوب
پیامبر صلیالله علیه و آله فرمود: «باکسی که اخلاق و دینش مورد پسند باشد، ازدواج کنید. اگر چنین نکنید، فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد». (۲)
فردی از امام رضا علیهالسلام سؤال کرد: برای دخترم خواستگاری آمده که امانتدار و متدین است، امّا بداخلاق است. آیا دخترم را به او بدهم؟ حضرت فرمود: «اگر بداخلاق است، دخترت را به او نده». (۳)
ج: اصالت و شرافت خانوادگی
منظور از شرافت خانوادگی، نجابت و پاکی و تدین خانوادگی طرفین است.
پیامبر صلیالله علیه و آله فرمود: «نیک بنگر که فرزندت را در کجا قرار میدهی، زیرا نطفه و ژنها و خصوصیات ارثی، خواهناخواه منتقل میشود و تأثیر میگذارد». (۴)
د: عقل و فکر
باید زن و شوهر برای اداره زندگی و تربیت فرزندان از نیروی عقل و فهم مجهز برخوردار باشند.
رشد عقلی کافی پیداکرده باشند. همانطور که ائمه اطهار علیهمالسلام ما را از ازدواج با افراد احمق و کمعقل نهی فرمودهاند.
۳. دسته دوم ملاکها و معیارهای دیگری است که بیشتر مربوط به سلیقه و موقعیت افراد دارد.
به عنوان مثال، همتایی و تناسب بین دو نفر، یکی از مواردی است که باید از جنبههای مختلف مورد توجه قرار گیرد.
برخی از آن جنبه ها مربوط به دسته اول است مثل تدین و میزان پای بندی به دستورات و احکام دینی. برخی نیز به دسته دوم مربوط میشود. از قبیل:
الف. همتایی و هماهنگی فرهنگی و فکری، سیاسی و اجتماعی
ب. همتایی اخلاقی و پای بندی به آداب اجتماعی
ج. همتایی ازنظر تحصیلات و امور علمی
د. تناسب سنی
هـ. تناسب مالی و هماهنگی در مسائل اقتصادی و توقعات مبتنی بر آن.
و. همتایی و تناسب در قیافه و زیبایی ظاهری
۴. با این توضیحات بهصورت واضح و صریح مذهبی بودن طرفین توصیهشده است و وضع جامعه دلیل بر بد بودن دین و مذهب نیست. اتفاقاً هر جا مذهب و دین کامل رعایت نشده اختلال و ضعف ایجادشده است.
اساساً وضع موجود در مملکت ربطی به انتخاب همسر و مذهبی و انقلابی بودن خانوادهها ندارد و باید در جای خودش نزد یک کارشناس مذهبی و انقلابی بررسی شود که اختلالات وضع موجود نیز عمدتاً برآمده از دوری از ایمان و مذهب و بیتقوایی است نه رعایت مذهب و دین.
باید بین مذهب و عمل انسانهای مذهبی جدایی قائل شوید تا بتوانید درست تصمیم بگیرید. نباید اشتباهات افراد مذهبی را بهپای مذهب گذاشت. اسلام به ذات خود ندارد عیبی.
هر عیب که هست از مسلمانی ماست؛ بنابراین باید با مادرتان صحبت شود که بحث زندگی یکعمر است و مذهبی نبودن باعث ایجاد مشکلات زیادی میشود.
با این حال کسب رضایت والدین در این موارد اگرچه واجب نیست، ولی به هر حال چون نمیتوان با خانواده قطع ارتباط کرد پس بهتر است یا مادرتان را راضی کنید یا طرف مقابل را مطلع کنید تا با شناخت بیشتری تصمیم بگیرد.
نتیجه:
از نظر اسلام مسیر انتخاب همسر دارای ملاکهایی است. اساساً وضع موجود در مملکت ربطی به انتخاب همسر و مذهبی و انقلابی بودن خانوادهها ندارد و باید در جای خودش نزد یک کارشناس مذهبی و انقلابی بررسی شود که اختلالات وضع موجود نیز عمدتاً برآمده از دوری از ایمان و مذهب و بیتقوایی است نه رعایت مذهب و دین.
در نهایت افراد مذهبی هم حتی اگر خطا کرده باشند ربطی به مذهب ندارد. باید بین مذهب و عمل انسانهای مذهبی جدایی قائل شوید تا بتوانید درست تصمیم بگیرید.
منابع بیشتر برای مطالعه:
-راهنمای ازدواج جوانان، محمدرضا شرفی.
-جوانان و ازدواج، اسماعیل بیابانگرد.
-جوانان و انتخاب همسر، علیاکبر مظاهری.
پینوشتها:
۱. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق، ج ۵، ص ۳۳۲.
۲. همان، ص ۳۴۷.
۳. همان، ص ۵۶۳.
۴. فیض کاشانی، ملا محسن، الوافی، اصفهان، کتابخانه امام امیرالمؤمنین علی علیه¬السلام، چاپ اول، ۱۴۰۶ ق، ج ۳، ص ۷۰۶.