ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم اربابرجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پروندهها از سیاستهای قوه قضاییه بوده و عمدهترین وظایف مسئولان قضایی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بهطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمعهای قضایی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود تا مردم مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.
به همین منظور رئیس عدلیه به مقامات قضایی دستور داد ملاقات با مردم و استماع و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آنها در چارچوب قانون را در زمره اولویتهای کاری خود بگنجانند و در برگزاری دیدارهای مردمی استمرار و مداومت داشته باشند.
در همین راستا رئیس قوه قضاییه در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و اول تا سوم فروردین ۱۴۰۳ در میان نمازگزاران مساجد غرب، جنوب و شمال تهران حضور یافت و پس از اقامه نماز تا ساعتها مشکلات آنها را مورد بررسی قرار داد. حجتالاسلاموالمسلمین اژهای سال گذشته به مقامات و مسئولان قضایی نیز برای حضور در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسائل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است.
همچنین رئیس عدلیه دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ در نشست شورای عالی قوه قضاییه، از کلیه همکاران و مسئولان قضایی که در ایام تعطیلات نوروز، بصورت شبانهروزی و کشیک، به امرِ مهمِ خدمترسانی به مردم مشغول بودند تقدیر کرد و گفت که باید هر چه بیشتر ارتباطات مسئولان قضایی با مردم توسعه پیدا کند و ضرورت دارد مسئولان قضایی پیوسته در میان مردم حضور داشته باشند و شنوای مسائل و مشکلات آنها باشند و در جهت رفع این مسائل و مشکلات، اقدامات مقتضی و قانونی را ترتیب دهند.
ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی سراسر کشور
در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در گفتوگو با میزان، درباره ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در مهرماه سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: در مهرماه سال جاری تعداد ۲۳۵ هزار و ۷۰۴ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۵ هزارو ۷۹۱ مورد آن متعلق به روسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۲ هزارو ۳۵۱ مورد مربوط به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضایی است.
وی افزود: استان فارس با ۲۷ هزار و ۹۸۹ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان مازندران با هزار مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان نیز با ۱ هزارو ۱۳۵ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
رفاهی بیان کرد: با بررسی و مقایسه تعداد ملاقاتهای انجام شده در این ماه که توسط مقامات قضایی انجام شده، نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواستهای مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ...، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، پیگیری پرونده، ارشاد و راهنمایی، اعسار، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.
اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در مهرماه، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۳۴۶ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۲۱۵ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۳۴۸ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۷۶ مورد وقت اخذ شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۳۱۱ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۸۰ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضایی، ۳۷ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۹۵ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته است.
رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۶۴۸ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۲۱۷ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستریهای کل استانها ارسال شده همچنین ۲۶۸ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۱۰۰ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است، استانهای ایلام، زنجان، سیستان وبلوچستان، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مرکزی مکاتبه پیگیری دوم نداشته اند؛ و هیچ¬یک از نامه¬های استان قزوین در مهر ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.
حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه
وی درادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: با هماهنگیهای انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور مییابند.
همچنین در روزهای زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان تهران در اداره کل بطور مرتب حضور مییابند و فهرستی از مالباختگان تجمعات و پروندههای کثیرالشاکی از اداره ملاقاتها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در مهرماه معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد ۱۲۰ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردهاند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۲۳۴ مورد تقاضای مردمی بودهاند همچنین دادیاران حوزه معاونت اول دادستانی کل کشور تعداد ۲۰ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردند.
برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضاییه
رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمترسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند. درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۳۸ مورد بوده است.
گزارش آماری ملاقاتهای مدیر کل ارتباطات قوه قضاییه در قالب میز خدمت مساجد
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه درجلسه شورای عالی قضایی در مورخ دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ که بیان کرد «در تمامی ایام سال، بخصوص به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسائل و مشکلات مردم را استماع کنید و درحد توان و مقدورات قانونی، در راستای رفع این مسائل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسئولان قضایی در مساجد و در میان اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسئولان قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید.» میز خدمت قضایی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی؛ با حضور مدیر کل ارتباطات مردمی و تعدادی از همکاران اداری هر هفته سه شنبه شب در یکی از مساجد شهر تهران برگزار میشود و تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۱۴۰ مورد بوده است.
انتهای پیام/