شناسهٔ خبر: 69822577 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

«طرود - شاهرود» ۲ دهه بی‌توجهی به جاده مرگ

صاحب‌خبر -

«طرود- شاهرود» بخشی از محوری است که بیشتر مسافران و خودروهای باری برای رسیدن از شرق به مرکز کشور آن را انتخاب می کنند. محوری که ۱۰۰ کیلومتر کل مسیر را کوتاه تر می کند، اما نبود بسیاری از زیرساخت های لازم از آسفالت مناسب تا حضور پلیس و اورژانس، ۲ دهه است به خاطر تصادف های خونین، به «جاده مرگ» شهرت دارد.

«طرود - شاهرود» ۲ دهه بی‌توجهی به جاده مرگ
تین نیوز |

«طرود- شاهرود» بخشی از محوری است که بیشتر مسافران و خودروهای باری برای رسیدن از شرق به مرکز کشور آن را انتخاب می کنند. محوری که ۱۰۰ کیلومتر کل مسیر را کوتاه تر می کند، اما نبود بسیاری از زیرساخت های لازم از آسفالت مناسب تا حضور پلیس و اورژانس، ۲ دهه است به خاطر تصادف های خونین، به «جاده مرگ» شهرت دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، راه اصلی رسیدن به اصفهان، یزد و بندرعباس در محور ارتباطی شمال به جنوب و همچنین شرق به جنوب کشور، محور شاهرود - دامغان - جندق با حدود ۳۲۰ کیلومتر است، اما رانندگان به دلیل کوتاهی حدود ۱۰۰ کیلومتریِ محور شاهرود - طرود - جندق، تمایل به تردد از این جاده دارند.

کوتاه شدن راه موجب شده تا بسیاری از رانندگان کاستی ها و خطرات این مسیر مانند عرضِ کمِ جاده، احتمال برخورد با شترها در شب ، کمبود علایم رانندگی، مناسب نبودن آسفالت در برخی نقاط، نبود خط کشی و نیز دست اندازهای متعدد را به جان بخرند.

رانندگانی که به امر حمل و نقل مشغول هستند، همیشه کوتاهترین راه ها را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب می کنند که از نظر اقتصادی و صرف وقت برایشان مهم است.

همسفر با مرگ در ۱۲۰ کیلومتر

جاده طرود - شاهرود که ۱۲۰ کیلومتر به صورت دوطرفه مورد توجه بسیاری از هموطنان بری تردد است. از سوی دیگر به علت اشکالات فنی متعدد، نبود دوربین های کنترل سرعت، کمبود علائم رانندگی، فقدان پایگاه پیس راه و اورژانس، تصادفات متعددی در این محور ارتباطی حادث می شود که از نوه تصادف های شدید قلمداد می شود و تعدادی از هموطنان در هر تصادف جان خود را از دست می دهند، از سوی دیگر، رسیدگی به مصدومان تصادف ها نیز مساله است.

علاوه بر رانندگان استان های دیگر، بسیاری از مردم روستاهای منطقه طرود هم از این مسیر برای تردد استفاده می کنند، به همین دلیل و با توجه به کلیدی شدن نقش این محور در ارتباطات منطقه و همچنین تعداد جان باختگان و تعدد تصادف های مدت اخیر، رسیدگی به این راه و تامین امکانات مورد نیاز باید از سوی مسوولان مورد توجه قرار گیرد.

کم عرض بودن جاده، نبود شانه خاکی مناسب، و اختلاف سطح با ۲ طرف جاده، از جمله عواملی است که هر چندروز یکبار موجب تصادف در این منطقه می شود و جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان را در تصادف ها رقم می زند.

جاده ای که مسیر ارتباطی سه استان است

جاده مرگ شاهرود - طرود به خاطر کوتاه شدن مسیر ارتباطی شرق استان سمنان با یزد و اصفهان مورد استفاده خودروهای سنگین از جمله معدن داران منطقه طرود و همچنین تریلی و کامیون های باری سایر شهرهای همجوار قرار می گیرد، این موضوع در کنار کافی نبودن امکانات زیرساختی و ایمن نبودن مسیر در برخی نقاط برای این حجم تردد، موجب شده تا به طور میانگین ماهانه ۲ کشته و هشت مصدوم تصادفات را شاهد باشیم.

محور روستایی شاهرود به طرود در شرق استان سمنان از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۶ کشته و ۶۵ مصدوم در تصادفات جاده ای داشته است.

بیش از ۲ دهه پیگیری های ایرنا شاهرود برای ارتقای امنیت جاده مرگ

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دفتر شاهرود طی سالیان متمادی به ویژه از دهه ۸۰ شمسی گزارش های متعددی با موضوع ارتقای جاده شاهرود به طرود منتشر کرده است.

گزارشی در دهم اردیبهشت ۱۳۸۱ با تیتر «جاده شاهرود - اصفهان با گذشت ۲۰ سال ناتمام مانده است» در ایرنا منتشر شد که حکایت از ارتقای این محور از سال ۱۳۶۱ دارد و پس از گذشت بیش از ۴۲ سال هنوز به سرانجام نرسیده است.

چندین نشست از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون با حضور اعضای شورای ترافیک، راه و شهرسازی، معدن داران منطقه طرود، مدیران کل و مسوولان دستگاه های اجرایی مربوطه از جمله ارتباطات و فناوری اطلاعات، مخابرات، توزیع برق و پلیس راهور در خصوص ارتقای این مسیر برگزار شده است.

«طرود - شاهرود» ۲ دهه بی‌توجهی به جاده مرگ

مصوبه های اولیه برای ارتقای نظارت و امنیت جاده

نشستی در ۲۳ مهر ۱۴۰۳ در این باره در سرسرای ولایت فرمانداری برگزار شد. مهلت یک هفته ای برای پیگیری مصوبات و رفع نقص های این جاده از جمله نصب دوربین کنترل سرعت خودروها تعیین شد.

مقرر شده بود که مخابرات استان سمنان نسبت به ارایه خدمات لازم برای نصب دوربین ها طی یک هفته پیگیری و تفاهم نامه ای با حمل و نقل جاده ای استان در این خصوص داشته باشد. شرکت توزیع برق استان نیز نسبت به ارایه انشعابات طی این بازه زمانی اقدام کند.

راه و شهرسازی شرق استان سمنان نیز آماده سازی محل استقرار پایه دوربین ها را بر عهده گرفت. حمل و نقل جاده ای استان هم بعد از تکمیل زیرساخت های لازم نسبت به نصب دوربین های کنترل سرعت برنامه ریزی داشته باشد.

شرکت توزیع برق استان سمنان مطابق با گزارش ارایه شده، زیرساخت لازم در چهار نقطه اولویت دار از ۹ نقطه موجود را فراهم کرده است و حمل و نقل جاده ای استان باید خریداری تجهیزات از جمله پست توزیع هوایی، کابل کشی و خرید انشعاب را در دستور کار قرار دهد.

استقرار واحدهای امدادی در طول مسیر ۱۲۰ کیلومتری شاهرود به طرود در سه راهی «چاه جام» پیش بینی شده است و هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نسبت به ساخت پایگاهی برای استقرار واحد اورژانس جاده ای اقدام کرده و تجهیزاتی از جمله آمبولانس برای این پایگاه تهیه و خریداری شده است.

استقرار کانکس پلیس راه در این مسیر نیز پس از سوی نیروی انتظامی و با ایجاد زیرساخت های لازم در دستور کار قرار دارد.

طی یکسال و نیم گذشته در تصادف و واژگونی خودروها ۳۵ نفر در این مسیر جان باختند که آخرین آن طی هفته گذشته منجر به جان باختن یکی از اهالی روستای طرود شد.

پیگیری مصوبات به کجا رسید؟

پس از گذشت حدود یک ماه از نشست مهرماه در خصوص رفع نواقص جاده طرود، روز گذشته جلسه ای در فرمانداری شاهرود برگزار و مصوب شد تا یک ماه آینده اداره کل حمل و نقل جاده ای ۲ دوربین کنترل سرعت در محل هایی که از قبل جانمایی شده است، مستقر کند.

نصب چهار دوربین کنترل سرعت در این جاده تا ۲ ماه آینده و همچنین پوشش آنتن دهی تلفن همراه با ایجاد مرکز مرتبط نیز تا سه ماه آینده از سوی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان در این محور از دیگر برنامه ها بود.

ارتقای مسیر ۱۲۰ کیلومتری این جاده با شانه سازی و نصب دوربین های کنترل سرعت از بروز بسیاری از تصادفات جلوگیری می کند اما آیا اجرای این مصوبات هم به آینده موکول می شود؟

طرود با بیش از سه هزار نفر جمعیت ۱۲۰ کیلومتر از شاهرود فاصله دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

برچسب‌ها: