در چنین شرایطی که باید نهایت توجه برای جلب توجه از مخاطبین برای بهبود کسب و کار خود در اینستاگرام بکنیم، وجود سایت ها و سرویس های آنالیز اینستاگرام به شما کمک می کند تا به طور دقیق و اصولی و واقعی، پیج خود، رقبا و وضعیت اینستاگرام برای صنعت خود را بررسی کنید و استراتژی های برنده ای ایجاد کنید تا بتوانید ضمن توسعه کسب و کار به افزایش درآمد نیز برسید.
تحلیل اینستاگرام برای موارد زیادی ضروری است و شما برای اینکه بتوانید رشد فالوور، بررسی آمار دقیق تغییرات و بهبود صفحه اینستاگرام، تحلیل پیج رقبا در اینستاگرام، بررسی عملکرد رقبا، مقایسه پیجهای اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و صفحات عمومی، تحلیل رقابت هشتگها و... را رصد و پایش کنید نیاز به آنالیز اینستاگرام آنلاین دارید تا بتوانید با استفاده از آن ابزار تحلیل رقابت اینستاگرام به بررسی موارد یاد شده بپردازید.
هر چند تعداد زیادی نمونه از وبسایت ها و ابزارهای آنالیزگر وجود دارد که می تواند به شما در این مسیر کمک کند، اما توصیه ما این است که با استفاده از بهترین وبسایت آنالیزگر اینستاگرامی ایرانی از سادگی و آمار دقیق و جامع و ایده ساز COCO کمک بگیرید.
ابزار آنالیز اینستاگرام COCO وب سایتی است که تمرکز آن بر:
1. آنالیز محتوای پیج اینستاگرام شما و رقبای شما
2. آنالیز هشتگ های اینستاگرام
3. بررسی موفقیت و تعیین استراتژی محتوای پیج شما
4. ارائه گزارش از نحوه کار رقبا و وضعیت بازخورد آنها
5. آنالیز چند رقیب پیج شما به طور همزمان
6. بررسی و ارائه گزارش برای انتخاب بهترین کمپین تبلیغات اینستاگرامی
7. بررسی آماری دقیق و انتخاب بهترین اینفلوئنسرها در اینستاگرام
است. این ابزار می تواند به شما گزارشهای جامع از معیارهای کلیدی مانند نرخ تعامل، رشد دنبالکنندگان، و تحلیل رفتار مخاطبان، تحلیل محتوا، تحلیل اینفلوئنسرها، تحلیل رقبا و... در فضای اینستاگرام بدهد. همچنین این امکان را میدهند تا بهتر بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند و برنامهریزی هدفمندتری برای جذب و حفظ مخاطبان داشته باشید.
درادامه جزییات و نحوه عملکرد COCO را با هم بررسی می کنیم.
نحوه استفاده از ابزار و وبسایت آنالیزگر COCO
زمانی که قصد استفاده از COCO دارید می توانید به راحتی با وارد کردن آدرس COCO.GL در مرورگر خود وارد این سایت شوید.
به محض این که این وب سایت را باز کنید با صفحه ای مشابه صفحه زیر مواجه می شوید که بیان چند نکته در این باره برای شما مهم است:
در ابتدای صفحه و در نوار ابزار در حال حاضر امکان این را دارید که از این وب سایت به دو زبان فارسی و انگلیسی استفاده کنید. انتخاب باشما است.
گزینه دوم بلاگ COCO است که در راستای تغذیه محتوا، به شما کمک می کند آموزه هایی داشته باشید که بتوانید از این وب سایت و دنیای اینستاگرام بهتر و حرفه ای تر استفاده کنید.
گزینه سوم تعرفه است که معمولا اولین جایی است که کاربران به آن سر می زنند. شما می توانید به صورت رایگان در این سرویس ثبت نام کنید و در ادامه با پرداخت ماهانه ۹۹۹ هزار تومان از خدمات ویژه تحلیل هزاران اینفلوئنسر و صفحات عمومی اینستاگرام و صفحات خودتان و رقبایتان استفاده کنید.
همان طور که در لیست مشاهده می کنید، با ارتقای پلن خود به پلن حرفه ای، خدمات مختلف زیر را در اختیار خواهید داشت:
1. نمای کلی داده های صفحه
2. ساخت لیست اینفلوئنسرها
3. تحلیل کامل صفحه
4. مقایسه صفحات
5. جستجو و فیلتر اینفلوئنسرها (برای ایجاد کمپین تبلیغاتی موثر و مناسب برای کسب و کار شما)
6. آنالیز هشتگ ها
7. گزارش روزانه و برحسب تاریخ از پیج های اختصاصی شما
8. خروجی گرفتن از گزارش ها
در ادامه با نمای پنل حرفه ای و نحوه کار کردن با COCO آشنا می شوید.
مرحله اول: ورود به پنل کاربری COCO
همانطور که در صفحه ابتدایی مشاهده می کنید دکمه ورد به پنل کاربری مشخص است. بعد از ثبت نام در سایت، اطلاعات ورود و امنیتی خود را وارد کنید تا وارد پنل شوید.
صفحه ورودی به سادگی طراحی شده تا بتوانید به راحتی بدون نیاز به هیچ آموزشی از آن استفاده کنید.
جزییات این صفحه به صورت زیر است:
1. اطلاعات حساب کاربری (سمت راست و بالا، کنار آیکون عکس)
2. تغییر زبان به فارسی یا انگلیسی
3. جستجو
4. اینفلوئنسر
5. لیست ها
6. صفحه های من
هر تغییراتی که بخواهید روی حساب کاربری خود ایجاد کنید از طریق اولین گزینه از سمت راست و بالا برای شما امکان پذیر است.
چگونه از بخش جستجو استفاده کنیم
مهم ترین بخش برای دریافت آنالیزهای دقیق اینستاگرام از وبسایت COCO استفاده از قسمت جستجو است. این تب به طور اتومات به طور پیشفرض در مقابل شما قرار دارد و کافی است از کادر جستجو برای شروع کار استفاده کنید:
در کادر جستجو می توانید به دو صورت سرچ انجام دهید:
· جستجوی نام پیج یا افراد یا برندها
· جستجوی اینفلوئنسرها
· جستجوی صفحات پر بازدید
· جستجوی صفحات رقبا
· جستجوی هشتگ ها
هنگام جستجو COCO به شما کمک می کند تا بتوانید پیج ها و محتویات بیشتری مشاهده کنید:
دقت کنید که جستجو ها می تواند هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی باشد.
دقت کنید که برای جستجوی هشتگ نیازی به استفاده از علامت # نیست و کافی است عبارت هشتگ را به طور کامل در باکس جستجو بنویسید.
وقتی که موضوع مورد نظر خود را به صورت هشتگ جستجو می کنید، می توانید به سادگی هم پیج های مرتبط با هشتگ و هم آنالیز جداگانه هشتگ را مشاهده کنید.
بدین ترتیب می توانید روی گزینه هشتگ ها کلیک کنید تا لیست آنالیز هشتگ مورد نظر توسط CoCo به شما نمایش داده شود.
برای شروع نحوه آنالیز و گزارش دهی CoCo یک صفحه را با هم بررسی می کنیم:
گام اول: باز کردن پیج های مورد نظر
برای نمونه صفحه spiritual و یا صفحاتی که مرتبط با spiritual هستند را جستجو می کنیم تا COCO کمک کند و با ارائه پیشنهاداتی صفحات مربوطه را به ما نشان دهد:
به عنوان نمونه اولین صفحه تاپ و مورد پیشنهاد COCO در رابطه با موضوع Spiritual پیج Spiritual Word است که کافی است روی آن کلیک کنیم و کمی صبر کنیم تا صفحه گزارش آماده شود.
اولین اطلاعاتی که برای آنالیز صفحه ها در اختیار شما قرار می گیرد اطلاعاتی مربوط به تعداد فالورها است:
تعداد فالوئرها، تعداد فالوئینگ ها و پست ها اطلاعات کلیدی اولیه ای است که می توانید براساس آن کیفیت و قدرت پیج مورد نظر را تخمین بزنید.
در ادامه نگاه دقیق تری به نحوه عملکرد پیج خواهید انداخت.
همان طور که مشاهده می کنید نرخ تعامل، میانگین لایک ها، میانگین کامنت ها، تعداد پست در روز را برای شما مشخص کرده است. دقت کنید که در این قسمت می توانید بازه زمانی گزارش گیری را هم تنظیم کنید. کافی است در سمت چپ و بالا روی تاریخ کلیک کنید تا وارد بخش تنظیم تاریخ شوید:
در اینجا می توانید تاریخ را به طور دستی در بازه دلخواه خود مشخص کنید. همچنین می توانید از سمت راست پنجره، تاریخ های اماده نظیر ۷ روز گذشته، ۱۴ روز گذشته، ۳۰ روز گذشته و ۹۰ روز گذشته را مشخص کنید.
بدین ترتیب مشخص می کنید که وضعیت پیج مورد نظر در بازه زمانی مورد نظر شما گزارش داده شود.
گزارش آنالیز روند پست ها
بعد از مشخص کردن بازه زمانی، آنالیز روند پست ها در بازه مورد نظر ارائه می شود و در نمودار این تاریخ ها کاملا مشخص است:
در قسمت گزارش آنالیز روند پست ها و رشد صفحه اینستاگرامی (که می تواند گزارشی از وضعیت پیج شما باشد یا پیج رقبایتان و به این ربط دارد که چه پیجی را معرفی کرده اید) شامل موارد زیر می شود:
1. نرخ تعامل
2. لایک ها
3. کامنت ها
4. بازخورد
5. تعداد پخش
نرخ تعامل چیست و چرا مهم است؟
نرخ تعامل شاخص بسیار مهمی برای مشخص کردن کیفیت و تعامل و نحوه اثرگذاری صفحه مورد نظر و محبوبیت صفحه است. نرخ تعامل به صورت درصدی گزارش می شود و تمام کارهایی که کاربران روی پیج مورد نظر انجام می دهند، نظیر لایک و کامنت و اشتراک گذاری با هم جمع می شوند و بر تعداد فالورها تقسیم می شود. عدد حاصل در ۱۰۰ ضرب می شود و نرخ تعامل حاصل می شود.
به طور کلی، نرخ تعامل به صورت درصد محاسبه میشود و فرمول آن شامل تقسیم مجموع تعاملات (لایک، کامنت و اشتراکگذاری) بر تعداد کل فالوورها، ضرب در ۱۰۰ است.
به عنوان مثال در این انالیز برای این که متوجه شویم نرخ تعامل برای هر پست چقدر بوده است می توانیم روی نمودار کلیک کنیم و برای هر پست نرخ تعامل را مشاهده کنیم:
به عنوان مثال پستی که در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۴ در این پیج منتشر شده است دارای نرخ تعامل ۵.۱ است و این عدد عالی است. این پست و نرخ تعامل نشان می دهد که کاربران این صفحه به این قبیل محتوا علاقه دارند و تعامل خوبی روی آن دارند. مدیران بازاریابی این صفحه با اطلاع از این گزینه می دانند که باید با طراحی و انتشار پست های اینچنینی نرخ تعامل را بالا برده و از اینستاگرام امتیاز بیشتری بگیرند.
گزارش لایک و کامنت ها
در بخش انالیز پست ها گزارشی نموداری و دقیق از تعداد لایک و کامنت ها برای هر پست ارائه می شود. در اینجا نیز مشخص است که چه نوع محتوایی دارای لایک و کامنت بیشتری است. این اطلاعات برای بهینه سازی استراتژی محتوا بسیار ضروری است.
در ادامه ۲ گزینه دیگر وجود دارد که برای بررسی کیفیت پیج مهم است:
· بازخورد: که شامل جمع لایک و کامنت هاست
· پخش: که مربوط به میزان پخش ویدیوها (ریلزها) در صفحه است.
به طور کلی در بخش انالیز پست ها می توانید متوجه شوید که کاربران پیج مورد نظر استقبال بهتر و موثرتری از چه نوع محتوایی دارند. وقتی از این موضوع مطلع باشید تولید محتوای خود را به سمت مواردی می برید که مورد پسند مخاطبین است و این به رشد و توسعه پیج کمک شایانی می کند.
مشاهده پست های برتر اینستاگرام
در قسمت بعدی می توانید پست های برتر پیج مورد نظر را مشاهده کنید. در واقع با یک نگاه می توانید سبک تولید محتوای عالی در این پیج را مشاهده کنید و در طراحی های محتوای بعدی ایده بگیرید.
در لیست پست های برتر، روی هر کدام از پست ها که کلیک کنید در سمت راست گزارشی از وضعیت پست مورد نظر را مشاهده می کنید.
گزارش وضعیت استراتژی محتوای پیج
در قسمت بعد گزارشی از وضعیت استراتژی محتوای پیج مورد نظر را مشاهده می کنید:
به عنوان مثال در این گزارش، پیج مورد نظرما، در بازه زمانی که مشخص کرده ایم، ۳۰۰ پست منتشر کرده که شامل ۱۵۱ عکس، ۵۷ ریلز و ۹۲ پست اسلایدی بوده است.
تعداد کل لایک ها بالای ۱میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است. این لایک ها به تفکیک برای عکس ها و ریلز و اسلاید ها در پنجره سمت چپ مشاهده می کنید. این گزارش می تواند به ما نشان دهد که عکس و اسلاید در این پیج از استقبال بیشتری برخوردار است.
امکان تحلیل و انتخاب اینفلوئنسرهای اینستاگرام با تنظیم تعداد فالورها و کمک گرفتن از دسته بندی برای جستجو
آخرین بخشی که در قسمت جستجو می توانیم به آن اشاره کنیم تا بتوانید یک جستجوی هدفمند تر داشته باشید امکان تنظیم تعداد فالورها و کمک گرفتن از دسته بندی برای جستجو است.
این بخش در ابتدای صفحه کاملا مشخص است و توسط شما قابل تنظیم است. اگر پیج خاصی مدنظرتان نیست می توانید از دسته بندی ها استفاده کنید و به تناسب صنعت و دسته بندی موضوعی مورد نظر پیج هایی را به صورت پیشنهاد از COCO دریافت کنید:
در این قسمت می توانید دسته بندی مورد نظر خود را مشخص کنید و کمتر از چند ثانیه پیج های موفق را به صورت لیست شده مشاهده کنید.
اگر در بین دسته بندی ها به دنبال پیج های مشابه و هم رده با پیج خود هستید می توانید به طور ترکیبی از تنظیم تعداد فالور و دسته بندی استفاده کنید تا coco صرفا پیج هایی را به شما نمایش دهد که هم رده پیج شما هستند:
همان طور که مشاهده می کنید با کلیک کردن بر گزینه فالوئر، می توانید تعداد فالور ها را مشخص کنید و با اعمال فیلتر، پیج های محدود به این تعداد فالور را از coco درخواست کنید.
امکان تحلیل مقایسه چند پیج اینفلوئنسر یا رقبای شما با هم در ابزار تحلیلی COCO
یکی از بهترین امکانات ابزار انالیزگر COCO این است که به شما این امکان را می دهد که پیج های مختلف را از نقطه نظرهای مختلف با هم مقایسه کنید و از روند استراتژی آنها، برای الهام گرفتن استفاده کنید.
برای این منظور لازم است که بعد از انتخاب اولین پیج، از دکمه مقایسه در بالا و سمت چپ صفحه استفاده کنید:
بعد از کلیک کردن روی دکمه مقایسه می توانید با جستجوی پیج های مورد نظر لیستی را دریافت و با کلیک کردن بر عنوان پیج، آن را وارد برنامه مقایسه کنید:
بعد از انتخاب اولین پیج شما در صفحه انالیز، ۲ صفحه جهت انالیز دارید که تمام اطلاعات این دو پیج با هم مقایسه شده و گزارش ان را می بینید. اما می توانید به کمک دکمه افزودن در سمت چپ و بالای صفحه تا ۲ پیج دیگر را به این برنامه اضافه کنید:
و بدین ترتیب تا ۴ صفحه را با هم بررسی کنید:
در این قسمت برای آنالیز پیج ها و مقایسه آن ها تمام اجزای صفحات، تمام تعامل های انجام شده روی صفحه ها نظیر لایک و کامنت ها و نوع پست و غیره همه به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد. بدین صورت می توانید پیج موفق در این لیست را بر اساس عملکرد واقعی آن انتخاب کرده و از روند عملکرد آن الهام بگیرید و پیج خود را رشد دهید.
بررسی اینفلوئنسرها در COCO برای طراحی کمپین تبلیغاتی
یکی از مهم ترین کارهایی که در هدفمندی و موفقیت کمپین اینستاگرامی شما موثر است انتخاب درست و دقیق اینفلوئنسر یا پیجهای عمومی اینستاگرام است که این انتخاب فقط با تحلیل درست و دقیق صفحات به دست می آید.
بخش دوم و مهم و پرکاربرد COCO بررسی و آنالیز اینفلوئنسرها، و طراحی کمپین های تبلیغاتی هدفمند و پربازده برای کاربران است.
برای این مورد باید از ابتدای صفحه گزینه اینفلوئنسر را انتخاب کنید:
در این مرحله می توانید به کمک کادر جستجو، نام اینفلوئنسر یا نام کاربری صفحه مورد نظر را بنویسید تا از بین هزاران اینفلوئنسر اطلاعات این پیج به شما نمایش داده شود.
همچنین اگر برای انتخاب اینفلوئنسر مورد نظرتان معیار خاصی مد نظرتان قرار دارد، از جمله نرخ تعامل، فالوئر، قیمت استوری و پست و حتی مکان و غیره، می توانید از لیست دسته بندی در زیر باکس جستجو استفاده کنید و انتخاب اینفلوئنسرها را محدود به شرایط خود کنید.
به عنوان مثال در این لیست اگر پیج آقای حسن ریوندی را انتخاب کنید می توانید ضمن مشاهده آنالیز صفحه ایشان با نام hasan reyvandi حسن ریوندی، پست و استوری های برتر پیج را در بازه زمانی مورد نظر مشاهده کنید.
در انتهای صفحه نیز می توانید قیمت پست و استوری های تبلیغاتی در این پیج را مشاهده کنید.
ساخت کمپین تبلیغاتی اینفلوئنسری در COCO
زمانی که بررسی اینفلوئنسرها را به طور کامل انجام دادید، نوبت به مرحله تکمیل کمپین تبلیغاتی شما می رسد. کافی است صفحات موردنظری که قصد خرید تبلیغ در آن دارید را انتخاب کنید و در پایین صفحه روی دکمه مشکی رنگ «علاقه به همکاری» کلیک کنید.
در صورتی که کمپینی از قبل ساخته اید می توانید روی کمپین مورد نظر کلیک کنید تا پیج مورد نظر را به آن بیفزایید. در غیر اینصورت روی ساخت یک لیست جدید کلیک کنید (دکمه مشکی در تصویر بالا) و یک لیست جدید بسازید:
نام لیست خود را انتخاب کنید و روی دکمه ایجاد کلیک کنید و بعد از انتخاب صفحه مورد نظر مجددا روی دکمه علاقهمند به همکاری کلیک کنید تا آن را به لیست مورد نظر خود بیفزایید.
بعد از اتمام تنظیم لیست، برای مشاهده کمپین های خود از بالای صفحه روی تب لیست کلیک کنید:
لیست کمپین هایی که به طور کلی ساخته اید را در این بخش مشاهده می کنید.
روی عنوان کمپین خود کلیک کنید تا وارد جزئیات شوید:
در کمپین فرضی ما در این آموزش، ۲ اینفلوئنسر در نظر گرفته شده که مجموع هزینه ها برای این دو پیج برای استوری و پست در سمت چپ نمایش داده شده است. شما می توانید برای اجرای تبلیغات اینستاگرامی یکی از لیست های خود را انتخاب کنید و سفارش تبلیغات اینستاگرامی اینفلوئنسری را به کوکو بدهید تا بهترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام کسب و کار شما را تبلیغ کنند.
امکان آنالیز لحظه ای و دائمی ۳ صفحه در COCO
آخرین گزینه از ابزارهای سنجش و آنالیز در COCO استفاده از قسمت صفحه های من به عنوان تب چهارم در بالای صفحه است.
در این قسمت می توانید ۳ صفحه را اضافه کنید تا از لحظه اضافه کردن این صفحات عملکرد روزانه و لحظه ای این پیج ها به شما گزارش شود.
برای افزودن صفحه به این قسمت روی علامت + در بالا (محل فلش) کلیک کنید و صفحه خود را اضافه کنید. همچنین می توانید با کلیک بر علامت سطل زباله، پیج مورد نظر را از لیست خارج کنید. دقت کنید که تمام دیتاهای واکشی شده برای پیج مورد نظر فقط تا زمانی که در پنل شما ثبت شده باشد وجود دارد و با حذف کردن هر صفحه ای از پنل شما، کل دیتا از بین خواهد رفت.