جوان آنلاین: شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در واکنش به افزایش قیمت خودروها، اظهار کرد: افزایش عمر ناوگان و فرسودگی خودروها به ویژه وسایل حمل و نقل عمومی نقش بسزایی در تشدید آلودگی هوا و افزایش مصرف سوخت خواهد داشت.
وی ادامه داد: بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در مواد ۸ و ۹ بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید شده است که نشان از اهمیت موضوعات مطرحشده دارد؛ با این وجود در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد ناوگان تاکسی شهر تهران فرسوده و مستلزم نوسازی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: یکی از دغدغههای اصلی و مهم مدیریت شهری در این دوره مدیریت، نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت است و در همین زمینه به تمام رانندگان تاکسی دارای خودرو فرسوده وام کم بهره در جهت نوسازی اعطا شد.
وی ادامه داد: باوجود اینکه اقدامات مناسبی برای نوسازی تاکسیهای شهر تهران در دستور کار قرار گرفت اما شرکت ایران خودرو با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح اقدام به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود کرده است، به طوری که قیمت خودروی سورن دوگانه سوز در کمتر از دو سال از قیمت حدود ۳۰۰ میلیون تومان به حدود ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ این تصمیم تأثیر بسیاری بر میزان استقبال تاکسیرانها برای نوسازی ناوگان خواهد داشت و انگیزههای آنها را کاهش خواهد داد.
مالکی با بیان اینکه رانندگان تاکسی از اقشار آسیب پذیر جامعه بوده و افزایش قیمت خودرو، توان خرید تاکسیرانان جهت نوسازی خودرو تاکسی را به شدت کاهش می دهد، افزود: با این تصمیمی که گرفته شد، علیرغم در نظر گرفتن تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی توسط شهرداری تهران، بازهم شاهد کاهش چشمگیر استقبال از نوسازی ناوگان تاکسی هستیم.
وی تاکید کرد: اگر میخواهیم نوسازی در حملونقل عمومی به سرانجامی برسد و تاکسیرانان برای استفاده از این ظرفیت ترغیب شوند باید تصمیم بگیریم. باتوجه به شرایط اقتصادی نیاز است تسهیلات ویژه ای برای حمل و نقل عمومی درنظر گرفته شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران پیشنهاد داد؛ دستوری صادر شود تا افزایش قیمت در نظر گرفته شده برای خودرو سورن دوگانه سوز در ناوگان تاکسی اعمال نشود و این خودرو همچنان با قیمت سابق در اختیار تاکسیرانان قرار گیرد.