به گزارش میراثآریا، در این نشست که دبیری آن را محمدرضا مهراندیش بر عهده داشت و با حضور کارگردان اثر همراه بود، مهرداد ملکزاده و علیرضا حسنزاده اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به نقد اثر یاد شده پرداختند.
در ابتدا، مهرداد ملکزاده به شرح تحقیقات ارزشمند سیفلله کامبخشفر به عنوان یکی از باستانشناسان برجسته ایران پرداخت و اثر یاد شده را به دلیل استفاده وسیع از فیلمهای دیگر چون فیلم ابراهیم گلستان و کیمیاوی مورد نقد قرار داد و این پرسش را مطرح کرد که با حذف این آثار چه چیزی از فیلم محمد مقدم بر جا میماند. او فیلم تا انتهای تیره بهار را فاقد رویکرد حرفهای باستانشناسی دانست.
در ادامه علیرضا حسنزاده استفاده از روش کولاژ فیلم و عکس را یکی از سبکهای سینمای مستند دانست که برای مثال در آثار کریسمارکر فیلمساز فرانسوی قابل مشاهده است و اظهارکرد: این فیلم یک اثر باستانشناسی نیست بلکه با توجه به ابعاد اجتماعی که در فیلم برجسته میشود با وجود محتوای باستانشناسی، آن را باید یک اثر مردمشناسی و زندگینامهای البته زندگینامه تخصصی یک باستانشناس دانست. در ادامه محمدرضا مهراندیش به جایگاه مهم محمد مقدم و آثار او در شب باستانشناسی و مستند ایران پرداخت.
انتهای پیام/