شناسهٔ خبر: 69800299 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون وزیر:

کیفی‌سازی نفت کوره امسال تعیین تکلیف شود

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: انتظار ما این است که بحث کیفی‌سازی نفت کوره امسال تعیین تکلیف شود تا انتشار آلاینده‌های ناشی از کیفیت سوخت به حداقل برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمد صادق عظیمی‌فر دوشنبه در آیین افتتاح پروژه آیزمریزاسیون نفتای سبک (تولید بنزین یورو ۵) شرکت پالایش نفت شیراز اظهار کرد: ممکن است اثرات بهره‌برداری از این طرح به صورت ملموس در زندگی شهروندان ساکن شیراز حس نشود اما تاثیرات این نوع اقدامات بر روی سلامت زندگی مردم در طول زمان غیرقابل انکار است.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: بدون شک با این اقدام بیماری‌هایی ناشی از آلاینده‌های سمی مربوط به بخش سوخت که در شهر شیراز شایع شده‌اند به حداقل می‌رسد و امیدواریم در بخش تولیدات هم کیفیت خودروها به جایی برسد که شاهد کاهش قابل توجه آلاینده‌ها در این کلانشهر باشیم.

او بر ضرورت تولید بنزین یورو ۵ بر اساس ماده ۱۸ قانون هوای پاک تأکید کرد و گفت: طبق ماده ۱۸ قانون هوای پاک وزارت نفت را مکلف کرده که حداکثر تا سه سال فرآورده‌های نفتی و سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه و سازمان مکلف است از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند.

عظیمی‌فر اضافه کرد: این استاندارد در آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک با کیفیت یورو ۴ و یورو ۵ برای بنزین و گازوییل قید شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه بخش عمده‌ای از طرح‌های کیفی‌سازی بنزین و نفت و گاز پالایشگاه‌های کشور اجرا شده؛ در حال حاضر ظرفیت کشور در تولید بنزین یورو ۵ و یورو ۴ بسیار قابل توجه است به گونه‌ای که می‌توانیم ۷۰ درصد بنزین کشور را در قالب بنزین باکیفیت یورو عرضه کنیم و در بخش نفت و گاز هم حدود ۶۵ تا ۶۴ درصد توانایی در تولید وجود دارد؛ البته به خاطر ملاحظات ناترازی بالفعل اینها متفاوت است اما امکان تولیدات در این بخش‌ها با این توانایی وجود دارد.

معاون وزیر گفت: متأسفانه آنچه که در طول این سال‌ها در صنعت پالایش عقب افتاده و به نتیجه نرسیده، طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره است و این مشکل در این ایام حتی تبدیل به چالش در سطح ملی شده چراکه مازوت‌ تولیدی پالایشگاه‌ها دارای سولفور است و از آنجا که طرح‌های کیفی‌سازی مازوت به نتیجه نرسیده استفاده از مازوت با محدودیت‌هایی رو به رو شده که گریبان ناترازی برق را گرفته است.

او یادآور شد: لذا در صنعت پالایش در این دوره جدید باید افزون بر تکمیل طرح‌هایی که پیشرفت بالایی در زمینه کیفی‌سازی نفت و گاز دارند، طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره نیز در اولویت قرار بگیرد و با شتاب بیشتری اجرا شود.

وی با بیان اینکه ناترازی انرژی گریبان کیفیت سوخت را گرفته ، افزود: در سنوات گذشته به دلیل کسری فرآورده‌ها شاهد تغییراتی در کیفیت آنها بودیم؛ دغدغه دولت چهاردهم این است که کیفیت را فدای کمیت نکند.

عظیمی‌فر با یادآوری اینکه بخشی از تولید بنزین کشور بنزین اختلاطی بود، گفت: ظرف سه ماه گذشته علیرغم محدودیت‌هایی که وجود داشت تلاش بسیاری برای کاهش فشار واردات و افزایش کیفیت بنزینی که به مصرف کننده نهایی تحویل داده می‌شود انجام شد و نزدیک به هشت میلیون لیتر در روز یعنی معادل هفت تا هشت درصد به تولید بنزین کشور با استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاه‌های موجود اضافه شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حوزه ناترازی افزون بر دغدغه‌ای که برای افزایش تولید وجود دارد باید تمرکز بسیاری هم بر روی مصرف گذاشته شود؛ امیدواریم با اقداماتی که در حوزه متنوع‌سازی مصرف سوخت اعم از توسعه سهم سی‌ان‌جی و ال بی‌چی در سبد سوخت و همچنین اقداماتی که در عرصه مدیریت مصرف اعم از نوسازی ناوگان و مدیریت قاچاق انجام می‌شود بتوانیم افسار مصرف را بکشیم و رشد مصرف را به حدی برسانیم که ناترازی به حداقل برسد.

وی ادامه داد: افزون بر اهمیت بحث افزایش تولید و مدیریت مصرف موضوع زیرساخت‌های انتقال فرآورده‌های نفتی و ذخیره‌سازی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه این زیرساخت‌ها متناسب با تولید و مصرف توسعه نیافته و در این بخش هم با محدودیت جدی مواجه هستیم؛ البته در این بخش هم برنامه‌ریزی مفصلی انجام و طرح‌های بسیاری تعریف شده است.

عظیمی‌فر عنوان کرد: قرار است مناقصه و انتخاب پیمانکار طرح خط لوله پارس در استان فارس تا آخر امسال انجام و این طرح وارد فاز عملیاتی شود؛ به نتیجه رسیدن این طرح که در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز است موجب می‌شود تردد چند صد تانکر در جاده‌های استان فارس کاهش یابد و پایداری این استان در تأمین سوخت افزایش پیدا کند.

معاون وزیر نفت بر اهمیت اصلاح حکمرانی صنعت پالایش و روابط مالی حاکم بر این صنعت برای حل مشکل ناترازی انرژی تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی پالایشگاه‌ها به دلیل نحوه تنظیم روابط مالی صنعت پالایش طلب قابل توجهی از دولت دارند که این طلب قابل توجه باعث شده پالایشگاه‌ها حتی در تأمین نقدینگی جاری هم بمانند چه برسد که بخواهند طرح سرمایه اجرا کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته قانونی گذاشتیم که بر اساس آن اگر پالایشگاه‌ها ۴۰ درصد از سود پالایشی خود را به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی اختصاص دهند می‌توانند از تخفیف پنج درصدی قیمت خوراک خود استفاده کنند اما در پس این قانون، یک روابط مالی بین پالایشگاه و دولت حاکم است که باعث شد دولت عدد قابل توجهی به پالایشگاه‌ها بدهکار شود و نقدینگی در حساب دولت بنشیند؛ به همین دلیل پنج درصد خوراک به پالایشگاه‌ها تعلق نگرفت.

عظیمی‌فر گفت: قطعا در آیین نامه اجرایی که مصوب هیأت وزیران است این ملاحظات لحاظ می‌شود که به سهامداران آسیبی وارد نشود چراکه معتقدیم یکی از دلایل عدم توسعه صنعت پالایش بی‌توجهی به حکمرانی و روابط مالی در این صنعت است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: دو طرح پالایشگاه شیراز مشمول اجرای قانون تنفس خوراک که از سال ۹۸ مطرح شده هستند؛ بدین معنا که اگر این طرح به بهره‌برداری برسد معادل سرمایه‌گذاری از محل صندوق توسعه پول خوراکش حساب می‌شود.

او یادآور شد: جدول تنفس خوراک نهایی شده و امیدوار هستیم که تا آخر سال بتوانیم دستور رهبر معظم انقلاب را برای طرح‌های تنفس خوراک بگیریم؛ بدون شک در سال آینده نخستین طرحی که با اجرای قانون تنفس خوراک، قیمت خوراکش تحت عنوان تسهیلات صندوق توسعه ملی رایگان می‌شود طرح پالایشگاه شیراز است؛ هم بنزین‌سازی هم واحد کیفی سازی گازوییل این پالایشگاه مشمول این قانون می‌شوند.

عظیمی‌فر با بیان اینکه جاده روابط مالی دولت و پالایشگاه‌ها دوطرفه است گفت: بخشی از شرایط پیش آمده در کشور برآمده از شرایط جهانی حاکم بر صنعت پالایش است؛ انتظار ما این است که بحث کیفی‌سازی نفت کوره امسال تعیین تکلیف شود تا انتشار آلاینده‌های ناشی از کیفیت سوخت به حداقل برسد.

معاون وزیر نفت ابراز کرد: امیدوارم بتوانیم در دولت چهاردهم‌ گام بزرگی برای افزایش ظرفیت پالایش و کیفیت فرآورده‌های نفتی و همچنین توسعه زیرساخت‌ها و مدیریت مصرف برداریم و ناترازی حاکم بر کشور را به حداقل برسانیم‌.