به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، طی سالهای اخیر و با افزایش قیمتها، مردم بعضی کالاها یا خدمات را از سبد مصرفی حذف کردهاند تا بتوانند درآمد خود را صرف هزینههای اساسی زندگی کنند.
این موضوع به یک چالش اساسی برای جامعه و خانوادهها تبدیل شده است و بسیاری از آنها خدمات بیمهای از جمله بیمه خودرو را از سبد هزینههای خود حذف کردهاند در حالی که در ایران درصد تصادفات بسیار بالا است.
حدود ۲۵ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و گزارشها حکایت از این دارد که بیش از یک سوم آنها بیمه شخص ثالث ندارد و این مسئله با در نظر گرفتن آمار بالای تصادفات نیازمند بررسی است.
در حال حاضر هر خانوادهای توان پرداخت هزینههای ناشی از جراحات تصادف را ندارد، از طرف دیگر بسیاری از خانوادههایی که مالک خودرو هستند و بیمه شخص ثالث ندارند توجیه میکنند که چندان از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمیکنند و در صورتی که بخشی از درآمد خود را به بیمه خودرو تخصیص بدهند در هزینههای جاری با مشکل روبهرو میشوند.
با این حال نگرانی درباره تأثیر این رویکرد بر سایر گروههای جامعه نیز وجود دارد؛ بنابراین صنعت بیمه ایران باید راهکاری برای حل مشکل پیدا کند، در غیر این صورت خود این شرکتها نیز با مشکل مواجه میشوند.
کشور نیازمند ارتقای فرهنگ بیمه
علی تقیان، کارشناس بیمه به خبرنگار ایمنا میگوید: در حال حاضر مهمترین موضوعی که وجود دارد، فرهنگسازی برای دریافت خدمات بیمهای است، بخشی از این موضوع با ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینههای بیمه و کارا شدن خدمات بیمهای ممکن است، از طرف دیگر وقتی تورم در جامعه افزایش پیدا میکند هرگونه آسیبی که به لوازم خانگی وارد میشود نیز میتواند برای خانوادهها دردسر ساز باشد و به همین دلیل موضوع بیمه لوازم خانگی گران نیز در کشور کلید خورده است تا در صورتی که وسایل تحت تأثیر نوسانات برق آسیب میبینند زندگی مردم متلاطم نشود.
وی با تاکید بر اینکه خدمات آنلاین بیمه میتواند به توسعه فرهنگ بیمه در جامعه کمک کند، تصریح میکند: در حال حاضر بسیاری از مردم نسبت به خدمات بیمه آشنا نیستند؛ بنابراین هرچقدر اطلاعرسانی درباره این خدمات بیشتر شود آنها راحتتر میتوانند درباره چگونگی پوشش بیمهای تصمیم بگیرند.
این کارشناس بیمه درباره دلایل تمایل نداشتن مردم به دریافت بیمههای اجباری از جمله شخص ثالث عنوان میکند: توسعه خدمات آنلاین بیمه یکی از راهکارهایی است که میتواند رضایت مصرف کنندگان را جلب کند، زیرا آنها میتوانند سریعتر به خسارت بیمه خود دست پیدا کنند، در این زمینه همه شرکتهای بیمه نتوانستهاند خدمات دیجیتال خود را توسعه دهند، اما بعضی دیگر از شرکتها در این زمینه پیشگام هستند.
تقیان ادامه میدهد: توسعه این مسئله میتواند بسیاری از چالشهای کنونی رواج نداشتن خدمات بیمه در کشور را رفع کند.
وی خاطرنشان میکند: در شرایط کنونی یکی دیگر از دغدغههایی که میتواند مشکلات خدمات بیمه را رفع کند، سرمایهگذاری روی ایدههای نو از سوی دانش آموختگان این صنعت است.
این کارشناس صنعت بیمه اظهار میکند: در حال حاضر بسیاری از تحصیلکردههای صنعت بیمه دارای ایدههایی هستند که میتواند به صنعت بیمه کمک کند، این مسئله به دلیل اینکه با کاهش هزینه بیمه و ارائه خدمات بهتر همراه میشود، به طور قطع به نفع مردم است و به همین دلیل حمایت از این ایدهها باید در دستور کار قرار گیرد.
عقبماندگی صنعت بیمه در ایران
قدمت صنعت بیمه در ایران بالا است، اما هنوز بسیاری از شرکتهای فعال در این صنعت نتوانستهاند متناسب با نیاز جامعه حرکت کنند در حالی که این صنعت در دنیا توسعه زیادی پیدا کرده است و خدمات پیشرفتهای به مردم ارائه میدهند.
شرکتهای بیمه به موتوری برای توسعه اقتصادی تبدیل شدهاند و در بخشهای مختلف سرمایهگذاری کردهاند، اما در ایران هنوز بعضی شرکتها درگیر خدمات سنتی سابق هستند.
بهروز اسدینژاد، معاون ریسک شورای فنی بیمه به خبرنگار ایمنا میگوید: بیمههای بازرگانی در ایران توسعه زیادی پیدا نکردهاند و ضریب نفوذ حق بیمه تولید شده تقسیم بر «جیدیپی» سالانه است.
وی اضافه میکند: این شاخص در ایران ۲.۵ درصد و میانگین جهانی برای ضریب نفوذ بیمه ۷ درصد است، حتی در کشورهای توسعهیافته این شاخص به ۱۳ درصد میرسد در حالی که ۸۹ سال از قدمت صنعت بیمه ایران میگذرد و باید اقداماتی را انجام دهیم که صنعت بیمه در بین همه گروهها توسعه پیدا کند.
معاون ریسک شورای فنی بیمه تاکید میکند: تشکیل شتابدهندهها در حوزه بیمه کمک میکند تا روی ایدههای موفق سرمایهگذاری شود، در حال حاضر رویکرد این است که تاکید بر دریافت ایده از دانشآموزان و دانشجویان در صنعت بیمه توسعه پیدا کند و تنها محدود به نخبگان نشود، برای نمونه باید ایدههای خلاق وارد چرخه سرمایهگذاری در صنعت بیمه شود.
اسدینژاد درباره مهمترین مشکل صنعت بیمه عنوان میکند: در حال حاضر صنعت بیمه ایران قبل از توسعه دیجیتال مانده است، صنعت بیمه باید به سمت هوشمندسازی مدیریت ریسک و هوشمندسازی دادهها برود، از این طریق شرکتها میتوانند بازاریابی هوشمند و موفق داشته باشند.
وی اظهار میکند: بازاریابی شرکتهای بیمه بیشتر به صورت مبهم و بدون هدفگذاری است، تحول دیجیتال در صنعت بیمه به معنای بستن در دفاتر فروش سنتی نیست، چراکه در مقطع کنونی ۴۰۰ هزار نفر در ایران از این محل ارتزاق میکنند.
معاون ریسک شورای فنی بیمه عنوان میکند: در حال حاضر سهم آنلاینها در خدمات بیمهای حدود دو درصد است، این شرکتها به دلیل اینکه هزینهها را کاهش میدهند و درآمدها را بالا میبرند با توسعه خدمات آنلاین حاشیه سود شرکتهای بیمهها را افزایش خواهند داد.
اسدینژاد ادامه میدهد: در حال حاضر حدود هفت تا ۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور بیمه شخص ثالث ندارند در حالی که این بیمه اجباری و طبق قانون داشتن بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه اجباری است که این موضوع نشان میدهد در بخش بیمه به درستی فرهنگسازی صورت نگرفته است.
به گزارش ایمنا، طی سالهای گذشته بعضی شرکتهای بیمه همچنان با روشهای سنتی عمل میکنند و خدمات بیمه آنها برای مردم چندان جذاب نیست که به همین دلیل مردم چندان تمایلی به استفاده از خدمات بیمهای پیدا نکردهاند.
بعضی شرکتهای بیمهای در پرداخت خسارتها بروکراسیهای فراوانی دارند و به همین دلیل بسیاری از مردم تصور میکنند که شرکتهای بیمه تمایلی برای پرداخت خسارتها ندارند که این خود بهبود وضعیت بیمه در کشور را با چالش روبهرو و لزوم تغییر در ساختارها را انکارناپذیر میکند.