استودیوی TriStar Pictures با انتشار فیلم Here ۵۰ میلیون دلاری به کارگردانی رابرت زمهکیس برای به تصویر کشیدن تام هنکس و رابین رایت در طول ۶۰ سال از تکنیکهای هوش مصنوعی تولید چهره در زمان واقعی استفاده کرد و یکی از نخستین فیلمها با ویژگیهای طولانی هالیوود شد که بر اساس جلوههای ویژه مبتنی برهوش مصنوعی ساخته شده است.این فیلم اقتباسی از یک رمان گرافیکی ۲۰۱۴ است که عمدتا در یک اتاق نشیمن در نیوجرسی دردورههای زمانی مختلف میگذرد. بهجای انتخاب بازیگران مختلف برای سنین مختلف، تولید این فیلم از هوش مصنوعی برای تغییر ظاهر هنکس و رایت در طول فیلمبرداری استفاده کرده است.تکنولوژی جوانسازی چهره از Metaphysic یک شرکت جلوههای ویژه آمده که اثرات تعویض چهره و پیر شدن را در زمان واقعی ایجاد میکند. در طول فیلمبرداری، تیم تولید دو نمایشگر را بهطور همزمان تماشا میکرد: یکی چهره واقعی بازیگران و دیگری چهره آنها در هر سنی که صحنه نیاز داشت.Metaphysic سیستم تغییر چهره را با آموزش مدلهای یادگیری ماشینی سفارشی بر اساس فریمهایی از فیلمهای قبلی هنکس و رایت توسعه داده است. این شامل یک پایگاه داده بزرگ از حرکات صورت، بافتهای پوستی و ظاهر آنها در شرایط نورپردازی و زوایای دوربینهای مختلف بود. مدلهای بهدستآمده قادرند بهسرعت چهرهها را تغییر دهند بدون اینکه نیاز به کارهای دستی طولانی در پستپروداکشن که جلوههای CGI سنتی میطلبند، داشته باشند.برخلاف اثرات پیری قبلی که به دستکاری فریمبهفریم وابسته بودند، رویکرد Metaphysic تحولات را بلافاصله با تجزیه و تحلیل نشانههای صورت و تطبیق آنها با تغییرات سنی آموزشدیده تولید میکند.زمهکیس به روزنامه نیویورکتایمز گفت: شما نمیتوانستید این فیلم را سه سال پیش بسازید. جلوههای ویژه سنتی برای این سطح از تغییر چهره معمولا به صدها هنرمند و بودجهای به مراتب بیشتر مشابه هزینههای فیلمهای مارول نیاز داشتند.این اولین فیلمی نیست که از تکنیکهای هوش مصنوعی برای جوانسازی بازیگران استفاده کرده است. رویکرد ILM برای جوانسازی هریسون فورد در فیلم ایندیانا جونز و دایره سرنوشت ۲۰۲۳ از یک سیستم اختصاصی به نام Flux استفاده کرده است که با دوربینهای مادونقرمز دادههای چهره را در طول فیلمبرداری ضبط میکند و سپس از تصاویر قدیمی فورد برای جوانسازی او در پستپروداکشن استفاده میکند. در مقابل، مدلهای هوش مصنوعی Metaphysic بدون نیاز به سختافزار اضافی و در حین فیلمبرداری تحولات را پردازش میکنند.
چالش در اتحادیهها
فیلم Here در حالی منتشر میشود که استودیوهای بزرگ در حال بررسی کاربردهای هوش مصنوعی فراتر از جلوههای ویژه هستند. شرکتهایی مانند Runway ابزارهای تولید ویدیو از متن را توسعه دادهاند، در حالی که دیگران سیستمهای هوش مصنوعی مانند Callaia برای تحلیل فیلمنامه و برنامهریزی پیشتولید ایجاد کردهاند. با این حال، قراردادهای جدید اتحادیهها محدودیتهای سختی برای استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای خلاقانه مانند نویسندگی فیلمنامه اعمال کردهاند.در همین حال، همانطور که در اعتصاب اتحادیه SAG-AFTRA در سال گذشته مشاهده شد، استودیوهای هالیوود و اتحادیهها همچنان درباره نقش هوش مصنوعی در تولید فیلمها بحث میکنند. در حالی که اتحادیه بازیگران و نویسندگان برخی محدودیتها را برای هوش مصنوعی در قراردادهای اخیر به دست آوردهاند، بسیاری از پیشکسوتان این هنر، صنعت این تکنولوژی را اجتنابناپذیر میدانند. سوزان اسپرانگ، مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان آمریکا به نیویورک تایمز گفت: همه نگران هستند و با این حال هیچکس دقیقا نمیداند که باید از چه چیزی نگران باشد.با این حال، نیویورک تایمز گزارش میدهد که تکنولوژی Metaphysic قبلا در دو فیلم دیگر در سال ۲۰۲۴ نیز استفاده شده است. فیلم Furiosa: A Mad Max Saga از آن برای بازآفرینی شخصیت بازیگر درگذشته ریچارد کارتر استفاده کرد، در حالی که فیلم Alien: Romulus شخصیت ایان هولم را از نسخه اصلی ۱۹۷۹ بازگرداند. هر دو پیادهسازی نیاز به تأیید قانونی درباره بازآفرینیهای هوش مصنوعی از بازیگران داشتند که معمولا به آن دیپفیک گفته میشود.همه از چگونگی پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی در فیلمها راضی نیستند. رابرت داونی جونیور اخیرا در یک مصاحبه گفته تا از هر کسی که قصد داشته باشد او را به صورت دیجیتالی به فیلمی دیگر بازگرداند شکایت میکند. اما حتی با وجود جنجالها، هالیوود همچنان به نظر میرسد راهی برای انجام دستاوردهای بصری ضد مرگ (و ضد پیری) در صفحه نمایش پیدا کرده است؛ به ویژه اگر پول زیادی در میان باشد.
چالش در اتحادیهها
فیلم Here در حالی منتشر میشود که استودیوهای بزرگ در حال بررسی کاربردهای هوش مصنوعی فراتر از جلوههای ویژه هستند. شرکتهایی مانند Runway ابزارهای تولید ویدیو از متن را توسعه دادهاند، در حالی که دیگران سیستمهای هوش مصنوعی مانند Callaia برای تحلیل فیلمنامه و برنامهریزی پیشتولید ایجاد کردهاند. با این حال، قراردادهای جدید اتحادیهها محدودیتهای سختی برای استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای خلاقانه مانند نویسندگی فیلمنامه اعمال کردهاند.در همین حال، همانطور که در اعتصاب اتحادیه SAG-AFTRA در سال گذشته مشاهده شد، استودیوهای هالیوود و اتحادیهها همچنان درباره نقش هوش مصنوعی در تولید فیلمها بحث میکنند. در حالی که اتحادیه بازیگران و نویسندگان برخی محدودیتها را برای هوش مصنوعی در قراردادهای اخیر به دست آوردهاند، بسیاری از پیشکسوتان این هنر، صنعت این تکنولوژی را اجتنابناپذیر میدانند. سوزان اسپرانگ، مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان آمریکا به نیویورک تایمز گفت: همه نگران هستند و با این حال هیچکس دقیقا نمیداند که باید از چه چیزی نگران باشد.با این حال، نیویورک تایمز گزارش میدهد که تکنولوژی Metaphysic قبلا در دو فیلم دیگر در سال ۲۰۲۴ نیز استفاده شده است. فیلم Furiosa: A Mad Max Saga از آن برای بازآفرینی شخصیت بازیگر درگذشته ریچارد کارتر استفاده کرد، در حالی که فیلم Alien: Romulus شخصیت ایان هولم را از نسخه اصلی ۱۹۷۹ بازگرداند. هر دو پیادهسازی نیاز به تأیید قانونی درباره بازآفرینیهای هوش مصنوعی از بازیگران داشتند که معمولا به آن دیپفیک گفته میشود.همه از چگونگی پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی در فیلمها راضی نیستند. رابرت داونی جونیور اخیرا در یک مصاحبه گفته تا از هر کسی که قصد داشته باشد او را به صورت دیجیتالی به فیلمی دیگر بازگرداند شکایت میکند. اما حتی با وجود جنجالها، هالیوود همچنان به نظر میرسد راهی برای انجام دستاوردهای بصری ضد مرگ (و ضد پیری) در صفحه نمایش پیدا کرده است؛ به ویژه اگر پول زیادی در میان باشد.