به گزارش آستاننیوز، آیتالله احمد مروی در دیدار مدیران، اساتید و طلاب مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد حرم مطهر امام رضا(ع) که در محل این مسجد جامع برگزار شد، به نقش محوری مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی در مراودات مردمی و حلقههای بحث و وعظ طلاب در طول تاریخ تمدنی خراسان اشاره و اظهار کرد: مسجد گوهرشاد از جايگاه فرهنگی و تمدنی خاصی برخوردار و در طول تاریخ منشأ بسیاری از تحولات علمی و اجتماعی در خراسان بوده؛ این مسجد در طول تاریخ ازجمله پایگاههای مهم کنشهای اجتماعی عالمان و روحانیون و ارتباط آنان با اقشار مردم بوده است.
وی ضمن بیان تأثیر مسجد گوهرشاد در تحولات اجتماعی و سیاسی معاصر، به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص احیای فعالیتهای علمی و اجتماعی مسجد گوهرشاد اشاره و خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب، بسیاری از عالمان بزرگ کلاسهای درس خود را در مسجد گوهرشاد برپا میکردند و مراسم اصلی مشهد در این مسجد برگزار میشد. در گذشته، مسجد گوهرشاد کانون و محور بحثهای روز سیاسی، اعتقادی و علمی روحانیون و طلاب بود؛ این مسجد علاوه بر کارکردهای آموزشی و مذهبی در بسیاری از اوقات عملکردهای سیاسی و اجتماعی داشت؛ این کارکردهای مسجد گوهرشاد دوباره باید احیا شود، مسجد گوهرشاد باید یک مدرسه علمیه باشد و مردم در این مسجد، طلاب را ببینند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه مشهد ادامه داد: در جوار حجت و ولی خدا و عالم آلمحمد(ع) باید کرسیهای درس و بحث علمی وجود داشته باشد؛ مدرسه علمیه و حوزه درس و بحث از اصولی است که باید در حرم مطهر رضوی وجود داشته باشد و ما نسبت به این موضوع تأکید و اهتمام داریم.
وی مجاورت مسجد گوهرشاد با مرقد مطهر حضرت رضا(ع) را ویژگی منحصر بهفرد این مکان دانست و ابراز کرد: حرم مطهر رضوی مکان پربرکتی بوده که در آن روح امام رضا(ع) حاکم است و ارواح انبیا و اولیاءالله و صدیقین در رفت و آمدند؛ زائران از رهگذر حضور در این مکان مقدس به برکات فراوان میرسند و بندگی و ایمان خود را تقویت میکنند؛ تقدس و آرامش این فضای نورانی، خود بسترساز شکلدهی به والاترين کمالات انسانی است؛ لذا طلاب با انجام مباحثات علمی خود در این مسجد میتوانند از برکات آن بهرهمند شود؛ نورانیت این فضای قدسی در فهم و درک بهتر مطالب تأثیرگذار است.
آیتالله مروی به استفاده از فضای مقدس حرم مطهر رضوی برای تحصیل و ارتباط طلاب با مردم توصیه مؤکد کرد و با اشاره به تاریخچه و فلسفه ساخت مدارس علمیه در کانون شهرها و محل تردد مردم، گفت: در طول تاریخ، مکان مدارس علمیه عمدتاً در بازارها، میادین و معابر اصلی شهرها بنا میشدند؛ یکی از علل آن این بوده که طلاب از همان ابتدای طلبگی با اقشار مختلف مردم در ارتباط باشند و مهارتهای ارتباطی را بیاموزند. حرم مطهر رضوی نیز از بهترین بسترها برای ایجاد ارتباط میان طلاب و اقشار مختلف مردم و کسب مهارتهای ارتباطی برای طلبههاست. تولیت آستان قدس رضوی گفت: کرسیهای حلقه معرفت و پاسخ به سؤالات شرعی ازجمله فرصتهای مناسب است که میتواند ارتباط چهره به چهره میان طلاب و مردم برقرار و طلبهها را با مشکلات، دغدغهها و سؤالات مردم آشنا و قدرت پاسخگویی آنها به شبهات را تقویت کند.
در ابتدای این دیدار، تعدادی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه گوهرشاد، دیدگاهها و پیشنهادهای خود را درزمینه تقویت بنیه علمی و فعالیتهای این مدرسه علمیه بیان کردند.