شناسهٔ خبر: 69785497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

خلأهای مهارتی زنجیره کسب و کار پر می‌شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طراحی سکوی جامع مهارت آموزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف پر کردن خلأهای مهارتی زنجیره کسب و کار و مهارت‌آموزی مبتنی بر نیاز بازار کار خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، غلامحسین محمدی، سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از طراحی سکوی جامع مهارت آموزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف پر کردن خلأهای مهارتی زنجیره کسب و کار و مهارت‌آموزی مبتنی بر نیاز بازار کار با همراهی شرکت‌های پیرو در فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.

وی با تأکید بر ایجاد زنجیره ارزش مهارت‌آموزی در کشور، گفت: این نشست هم اندیشی با محوریت آگاهی از نقش مهارت‌آموزی در زیست بوم اشتغال و مشاغل آینده و همچنین زیرساخت‌های داده‌ای این سازمان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه آموزش به ویژه کسب آموزش‌های مهارتی، اکسیری برای رهایی از فقر و وصل شدن به تار و پود اقتصادی کشور است، ادامه داد: این سازمان، متولی ارائه آموزش‌های غیررسمی مهارتی با ۱۲ میلیون مترمربع فضا، ۶۵۷ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی، ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی، بیش از ۲۲ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد فعال و ۴۰ هزار مربی است.

معاون وزیر کار تصریح کرد: وظایف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی آموزش‌های غیررسمی جهت پر کردن خلأهای مهارتی زنجیره کسب و کار به شاغلان بنگاه‌های اقتصادی و افراد جویای کار و مهارت، تعریف شده است.

به گفته وی نظام صلاحیت حرفه‌ای با هدف ایجاد بستری مناسب برای گسترش و ارتقا شایستگی‌های حرفه‌ای و ارزیابی توانمندی‌های سرمایه‌ای انسانی جهت پیشرفت مستمر در سطوح مختلف آئین نامه نظام صلاحیت حرفه‌ای تصویب و از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تأکید بر به رسمیت شناختن صلاحیت حرفه‌ای، ادامه داد: استانداردها و معیارهای سطوح صلاحیت حرفه‌ای بر اساس نظام طبقه بندی مشاغل کشور، متناسب با «دانش، مهارت و نگرش» مورد نیاز هر یک از حرفه‌های بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ، حداکثر مشتمل بر ۶ سطح طبقه بندی می‌شود.

بر اساس این گزارش، سرویس‌های اولیه کارجویان، مهارت‌ها، نیازمندی‌ها، دوره‌های آموزشی، استانداردها، پروژه‌های کارفرمایی، کاریابی‌ها، تأیید اصالت گواهینامه‌های مهارت، سطح بندی توانمندی کارجویان و یا ارائه کنندگان خدمات و … از طریق رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار و سرویس‌های واسط به سکوهای داخل کشور از جمله پیشنهاداتی بود که جهت همکاری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه شد.