محمد اکبری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:
یادداشت همکار خوبم مهرداد ناظم زاده در نقد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش را خواندم؛ به درستی به برخی از ضعفهای مشهود روابط عمومی وزارتخانه اشاره کرده است. اعتقاد دارم آقای وزیر با به کارگیری رئیس فعلی در مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، هم به خود ظلم کرده است، هم به وزارتخانه و هم به شخص آقای صادقی.
بعضی از اخباری که در تنها حرکت ابتکاری! مرکز روابط عمومی، در چند هفتهی اخیر، تحت عنوان اخبار خوب وزارتخانه، روی آن مانور داده اند را مرور کنیم: ((اهدای النگوی دانش آموز بیرجندی به جبههی مقاومت، اهدای گوشواره دانش آموز ایلامی به کودکان غزه))، ((ارتقای رتبهی قم در توسعه پژوهشسراهای دانش آموزی)) ،((رتبهی نخست هرمزگان در ثبت نام در هنرستان ها))، ((تشکیل جلسه نهضت محرومیت زدایی، تخصیص وام برای تجهیز هنرستان های فنی غیر دولتی!)) آیا این اخبار می تواند موجب نگاه مثبت جامعه ذینفعان به وزارتخانه و عملکرد آقای وزیر باشد!؟ قطعا خیر!
اگر اهالی مرکز روابط عمومی و در راس آن رئیس مرکز، نسبت با شاخصهای ارزش خبری، از جمله استثنایی بودن، مجاورت، فراوانی یا دربرگیری را آگاه می بودند، بدون شک اجازه نمی دادند چنین خبرهایی به عنوان اخبار خوب آموزش و پرورش، منتشر شود.
جنس رئیس محترم فعلی، روابط عمومی نیست و از الزامات روابط عمومی مدرن بی بهره است. آیا مرکز در زمان مدیریت او توانسته حتی ذره ای به ذینفعان این حس را انتقال بدهد که فاصله شان با وزیر کم شده و یا وزارتخانه صدایشان را می شنود؟
در فضای مجازی و حقیقی فرهنگیان، به طرز فزاینده و قابل حسی، شاهد افت سرمایهی اجتماعی و اعتقاد به وزیر آموزش و پرورش هستیم و مرکز روابط عمومی، هیچ سناریو و یا برنامهی خاصی برای حفظ و یا ارتقای این سرمایه ندارد.
اصول خبرنویسی و نگارشی در بسیاری از اخبار منتشره رعایت نمی شود و برای اهل فن این ضعف به مرحلهی سخیفی رسیده است.
در کانال شاد روابط عمومی، آمار بازدید خبرها بعضا به یک پنجم آمار دولت قبل رسیده است؛ اخبار شاد در دولت قبل عموما بالای یک میلیون بازدید کننده داشته و در سیستم فعلی، آمار بازدید به زیر دویست هزار نفر رسیده است.
آقای رئیس مرکز روابط عمومی، به صورت قابل رصدی به دنبال مطرح کردن خود است، به عنوان مثال چندین خبر تکراری از سفر او به اصفهان و ملاقات با خبرنگاران پانا و یا تجلیل دانشگاه فرهنگیان از ایشان روی سایت و کانال روابط عمومی قرار گرفته است و در بسیاری از عکسها کنار آقای وزیر دیده شود.
سنگینی فضای حاکم بر ساختار اداری مرکز روابط عمومی برای افرادی که در این عرصه مجرب هستند، قابل حس است و دلیل آن چیزی جز ضعف آقای رئیس در مدیریت و ایجاد فضای مثبت بین ارکان ساختار نیست.
پوشش رسانه ای اخبار آموزش و پرورش به حداقل ممکن رسیده و به عبارت دیگر اخبار آموزش و پرورش در رسانه های پربازدیدکننده، بسیار کم تعداد شده و بعضا با بازنشر محتواهای قدیمی به آموزش و پرورش و معلمان هجوم می برند و این هجمه حرمت آموزش و پرورش و معلم، ناشی از نشناختن اهمیت و ظرفیت فضای رسانه ای خصوصا رسانه های مجازی از سوی رئیس مرکز و نداشتن راهکار برای مهار بحران هاست.
در روابط عمومی فعلی، شاهد هیچ کار خلاقانه و مثبتی از جمله کمپین های ارجاع و پوشش رسانه ای یا ارتقای پایگاه خبررسانی وزارتخانه یا ارتقای شاخص تمایل مخاطبان نیستیم، چون آقای رئیس یا این شاخص ها را نمی شناسد و یا توان ارتقای آنها را ندارد.
سخن پایانی آن که بسیار به نفع آقای وزیر است که از ظرفیت مدیر فعلی در جایی که به آن تعلق دارد یعنی یکی از دوایر معاونت متوسطه استفاده کند و مرکز روابط عمومی را به دست کسی بسپارد که با اصول روابط عمومی مدرن آشنا و نزد جامعهی فرهنگیان و البته اهالی رسانه، خصوصا فعالان فضای مجازی، محبوب باشد، وگرنه با بروز اولین بحران ها، ظرفیت پایین روابط عمومی پدیدار می شود و آن زمان قطعا برای اخذ تصمیم مناسب، دیر خواهد بود.
انتهای پیام