به گزارش «تابناک» به نقل از پدال؛ درحالیکه هوندا برخلاف دیگر هموطنانش یعنی تویوتا، مزدا و نیسان هیچگاه حضور پررنگی در بازار کشورمان نداشته، در دور جدید واردات خودرو، چند شرکت مختلف سراغ محصولات این برند خوشنام ژاپنی رفته و محصولات هوندا را به ایران آوردهاند. یکی از این خودروها، وزل (Vezel) است. این خودرو درواقع همان هوندا HR-V است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۹۹ بازمیگردد و هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد.
HR-V که در کشورهای مختلف سراسر جهان عرضه میشود، یکی از محبوبترین محصولات هوندا بهحساب میآید. این خودرو در بازارهای ژاپن و چین با نام وزل عرضه میشود و ازآنجاییکه نمونههای وارداتی مونتاژ چین هستند، در کشورمان هم نام وزل را میبینیم. این خودرو توسط جوینت ونچر GAC هوندا در چین تولید میشود. جالب اینکه همین خودرو با نام اصلی HR-V و پیشرانهٔ هیبریدی توسط شرکت آذریوردسال هم وارد شده است. علاوه بر این، نسخهٔ الکتریکی وزل که با نام eNS1 شناخته میشود ، نسخههای مختلف این کراساوور کوچک هوندا را از طریق شرکتهای مختلفی در بازار کشورمان ببینیم.
مشخصات فنی هوندا وزل
وزل وارداتی از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی استفاده میکند که ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. هرچند این اعداد برای یک موتور تنفس طبیعی با تنها ۱۵۰۰ سیسی حجم قابلتوجه هستند ولی وقتی در کنار وزن ۱۲۹۶ کیلوگرمی وزل قرار میگیرد، نباید انتظار شتاب چندان بالایی را داشته باشید بهگونهای که ۱۲.۱ ثانیه طول میکشد تا این کراساوور کوچک از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو هم ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. با وجود شتاب گیری نسبتاً ضعیف، مزیت اصلی وزل مصرف سوخت پایین آن است که در هر کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها ۶.۳ لیتر است و باک ۴۰ لیتری هم میتواند جوابگوی این مصرف باشد. علاوه بر این، پیشرانهٔ تنفس طبیعی هوندا استهلاک پایینی دارد و کمتر از موتورهای توربو مالک را به دردسر میاندازد.
طراحی، داخل و امکانات هوندا وزل
طراحی بیرونی وزل با خطوط سادهتر نسبت به نسل قبلی و بخش عقبی شیبدار و کوپه مانند، در نگاه اول مطمئناً چشمنواز به نظر میرسد. همچنین داخل خودرو هم با سطح بالایی از کیفیت، بهاندازهٔ بیرون چشمگیر است. هرچند طراحی داخلی خودرو خیلی ساده و مینیمال نیست ولی همهچیز هوشمندانه به نظر میرسد. بااینحال، اگر به دنبال کراساوور کوچکی با صندوق بار بزرگ هستید، وزل مناسب شما نخواهد بود. البته هرچند صندوق بار این خودرو با ظرفیت ۳۳۵ لیتر ناکافی به نظر میرسد ولی به لطف ویژگی خلاقانهٔ موسوم به صندلیهای جادویی در عقب، پشتی صندلیها هنگام خواباندن کاملاً صاف میشود و فضای بار زیادی را با ۱۳۰۵ لیتر حجم فراهم میکند.
این کراساوور ژاپنی ۴,۳۸۰ میلیمتر طول، ۱,۷۹۰ میلیمتر عرض و ۱,۵۹۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۶۱۰ میلیمتر است. در داخل برای سرنشینان جلو فضای زیادی وجود دارد و سرنشینان عقب نیز در صندلیهای کناری راحت خواهند بود ولی در صندلی وسط فضای کمی تنگ است. فضای زانو هم برای سرنشینان عقب کناری بسیار عالی است هرچند که خط سقف کمی شیبدار روی فضای سر تأثیر منفی گذاشته است. وزل وارداتی بهعنوان یک کراساوور اقتصادی از امکانات قابلتوجهی هم بهره میبرد و توان رقابت با مدلهای پرزرقوبرق چینی را خواهد داشت. تجهیزات و آپشنهای این ماشین عبارتاند از:
- ۷ ایربگ
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
- ترمز اضطراری خودکار
- رادار خط خوان
- نوربالای خودکار
- تودوزی چرم و پارچه
- سیستم تشخیص تابلوهای ترافیکی
- سنسور نور و باران
- کروز کنترل تطبیقی
- سیستم حفظ حرکت میان خطوط
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- سقف شیشهای
- دوربین و سنسور دنده عقب
- صفحه آمپر دیجیتالی
- نمایشگر لمسی
مزایا و معایب هوندا وزل
برای وزل مزیتهای زیادی را میتوان برشمرد که اصلیترین آنها برند معتبر و خوشنام هوندا است. این ویژگی در بازاری که پر از کراساوورهای چینی شده، نقطهٔ قوت مهمی است و میتواند خیال خریداران را از بابت قابلیت اطمینان و کیفیت خودرو روشن کند حتی اگر وزل وارداتی به ایران تولید چین باشد. علاوه بر این، کیفیت بالای متریال داخلی هم نشان میدهد که با یک خودروی ژاپنی طرف هستیم. یکی دیگر از نقاط قوا وزل، پیشرانهٔ تنفس طبیعی کماستهلاک و کممصرف است. تکمیلکنندهٔ نقاط قوت این خودرو هم برخورداری از امکانات مناسب است که در بازار کشورمان مهم خواهد بود.
از سوی دیگر، هرچند پیشرانهٔ تنفس طبیعی وزل دردسرهای توربو را به خریدار تحمیل نمیکند ولی با تنها ۱۲۴ اسب بخار قدرت، برای چنین کراساووری نسبتاً ضعیف است و شتاب گیری کندی را به دنبال دارد. این موضوع با توجه به قیمت چند میلیاردی وزل در بازار کشورمان و در قیاس با کراساوورها همردهٔ چینی با موتورهای توربو GDI میتواند آزاردهنده باشد. قیمت گران و غیرمنطقی، صندوق بار کوچک و سروصدای زیاد موتور هنگام شتاب گیریهای سخت هم از دیگر معایب این ماشین هستند.
مزایا
- برند معتبر
- کیفیت ساخت بالا
- امکانات مناسب
- استهلاک پایین قوای محرکه
معایب
- پیشرانه ضعیف
- قیمت غیرمنطقی
- صندوق بار کوچک
- سروصدای زیاد موتور
قیمت و رقبای هوندا وزل
هوندا وزل با قیمت قطعی دو میلیارد و ۴۷۵ تومان عرضه شد درحالیکه قیمت این کراساوور ژاپنی در بازار حدود سه میلیارد تومان است. چنین رقمی برای یک کراساوور کوچک اقتصادی با پیشرانهٔ ضعیف بسیار گزاف به نظر میرسد ولی این مشکلی است که در همهٔ خودروهای وارداتی دیده میشود. اگر بخواهیم از بین کراساوورهای وارداتی همکلاس از برندهای معتبر برای وزل رقبایی را برشمریم، اصلیترین گزینهها کیا سلتوس با پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۲۱ اسب بخاری و هیوندای کرتا با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۳ اسب بخاری خواهند بود که هردو در بازار حدود سه میلیارد تومان قیمت دارند. با کمی افزایش بودجه نیز میتوانید سراغ سانگیانگ کوراندو بروید که به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۶۳ اسب بخار قدرت مجهز است.
جدول مشخصات فنی هوندا وزل
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۲۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۳ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۴۰ لیتر |
طول | ۴,۳۸۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۹۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۹۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۳۱۰ میلیمتر |
وزن | ۱۲۹۶ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۳۳۵ لیتر |