شناسهٔ خبر: 69782381 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

فودکورت چیست و چه تفاوتی با رستوران دارد؟

فودکورت‌ از جاذبه‌‌های اصلی مراکز خرید و مراکز تفریحی به شمار می‌آید. در فودکورت به‌ جای یک رستوران با منوی محدود، چندین رستوران و غرفه غذایی مختلف در کنار یکدیگر قرار دارند که طیف وسیعی از غذاها و نوشیدنی‌‌ها را در یک فضای مشترک ارائه می‌دهند.

صاحب‌خبر -

فودکورت

فودکورت‌ از جاذبه‌‌های اصلی مراکز خرید و مراکز تفریحی به شمار می‌آید. در فودکورت به‌ جای یک رستوران با منوی محدود، چندین رستوران و غرفه غذایی مختلف در کنار یکدیگر قرار دارند که طیف وسیعی از غذاها و نوشیدنی‌‌ها را در یک فضای مشترک ارائه می‌دهند.

مشتریان در فودکورت انتخاب‌های بیشتری دارند از غذاهای سنتی تا فست‌ فود، بنابراین فودکورت فضایی متفاوت از رستوران است.

یکی از تفاوت‌‌های مهم بین فودکورت و رستوران این است که در foodcourt معمولاً خود مشتریان غذای انتخابی را از غرفه دریافت کرده و به محل‌های نشستن عمومی می‌برند، در حالی که در رستوران‌‌ها خدمات به صورت کامل توسط گارسون ارائه می‌شود. همچنین، فودکورت‌‌ها برای افرادی که به دنبال تجربه غذاهای متنوع هستند گزینه‌‌ای ایده‌ آل به حساب می‌آیند.

فودکورت (foodcourt) چیست؟

فودکورت

فودکورت (foodcourt) که در فارسی به آن سرای غذای یا خوراک سرا نیز گفته می‌شود به محلی اطلاق می‌شود که تعدادی از انواع رستوران‌ها در کنار هم برای مهمانان غذا سرو می‌کرده و به فروش می‌رسانند.

فودکورت یا تالار خوراک معمولا در فضایی از مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید مثل پاساژها، مال‌ها یا فرودگاه‌ها و مواردی شبیه به این تاسیس می‌شود.

فودکورت برای خانواده‌‌ها، گروه‌‌های دوستانه و حتی افرادی که به تنهایی به غذاخوری می‌روند، گزینه‌‌ای جذاب و کاربردی است.

تنوع غذایی در فودکورت زیاد است و تقریبا همه سلایق می‌توانند غذای دوست داشتنی خود را در آن سفارش دهند، چون انواع رستوران‌هایی که غذاهای سرد، گرم، فست فودی و سنتی را ارائه می‌کنند در آن وجود دارد.

ویژگی‌های فودکورت

از جمله ویژگی‌های فودکورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

         معمولا در مراکز خرید بزرگ هستند

         معمولا در بالاترین طبقه مال یا مرکز خرید هستند

         انواع کافه، رستوران سنتی، فست فود و ویتامینه در آن وجود دارد

         تنوع غذایی زیادی در آن وجود دارد

         طیف مختلفی از سلایق و مشتریان در آن حضور دارند

         فضایی باز و بزرگ دارند

         مشتریان خودشان غذا را تحویل می‌گیرند

         محل خوردن غذا به صورت اختصاصی برای یک رستوران نیست بلکه عمومی است

         مجهز به سیستم تهویه قوی، محلی برای بازی کودکان و سرویس‌های بهداشتی بزرگ و تمیز است

         سرعت ارائه خدمات و سرو غذا در آن‌ها بیشتر است

اگر قصد راه اندازی فود کورت دارید می‌توانید از متخصصان کلینیک رستورانی جهت مشاوره و راهنمایی در اجرای ایده‌های خودتان کمک بگیرید به خصوص مهمترین چالش شما در راه‌اندازی بحث منابع انسانی خواهد بود که متخصصان کلینیک به شما در حل این چالش کمک خواهند کرد.

رستوران چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

رستوران

رستوران فضایی خصوصی‌تر نسبت به فودکورت دارد و منحصر به مراکز خرید یا پاساژها نیست، ویژگی تفریحی بودن آن یک مقدار فضای آن را از صرف غذاخوری جدا کرده و مردم گاهی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح به رستوران می‌روند.

در هر رستوران تنوع منو و کیفیت غذا نقش بسیار مهمی در جذب مشتریان دارد.

یک رستوران عالی به دقت مواد اولیه خود را انتخاب کرده و از سرآشپزانی حرفه‌‌ای استفاده می‌کند که غذاها را با تجربه، تخصص و خلاقیت طبخ می‌کنند. به‌ علاوه، رعایت نکات بهداشتی و محیطی تمیز و دلنشین تجربه مشتریان را لذت‌ بخش‌ تر می‌کند و آن‌ها را به تکرار این تجربه ترغیب می‌کند.

ضمن اینکه فضای داخلی و طراحی رستوران برای سلایق مختلف متفاوت بوده و صاحبان این کسب و کارها سعی می‌کنند برای جذب مشتری بیشتر، فضای داخلی جذابی طراحی کنند.

از جمله مواردی که در طراحی رستوران‌ها موثر است عبارتند از:

         شیک و مدرن بودن یا سنتی و قدیمی بودن

         نورپردازی خاص و جذاب

         استفاده از مناسب موسیقی آرام

         نوع میز و صندلی و چیدمان آن

رستوران‌‌هایی که فضای باز و منظره‌‌ای زیبا نیز دارند به‌ ویژه در فصول گرم‌‌تر از محبوبیت بیشتری برخوردارند. این ویژگی‌‌ها نه تنها باعث جذب مشتریان محلی می‌شود، بلکه بازدیدکنندگان گردشگر نیز به چنین مکان‌‌هایی جذب می‌شوند.

رستوران داری یک کار تخصصی است و امروزه به صورت آکادمیک تدریس می‌شود، به همین دلیل نوع برخورد و تجربه و تخصص کارکنان رستوران نیز اثر مستقیم روی مشتریان می‌گذارد. به همین دلیل راه اندازی رستوران یک فرآیند چالش برانگیز است و نیازمند تجربه و تخصص برای به شهرت رسیدن می‌باشد.

فرق یا تفاوت فودکورت با رستوران

تفاوت فودکورت با رستوران در درجه اول به نوع خدمات و فضای آن‌ها بر می‌گردد. در فودکورت‌ها، مشتریان امکان انتخاب از چندین غذاخوری یا برند مختلف را دارند که هر کدام منوی خاص خود را دارند. این تنوع باعث می‌شود افراد با سلیقه‌‌های مختلف به راحتی بتوانند غذای دلخواه خود را انتخاب کنند.

از طرفی، فودکورت‌‌ها معمولا در مراکز خرید و مجتمع‌‌های تجاری قرار دارند و فضای مشترک و عمومی برای نشستن دارند که تجربه‌‌ای غیررسمی و آزادانه‌تر را به همراه دارد، در مقایسه، رستوران‌‌ها به طور معمول روی یک منوی خاص (فست فود یا سنتی) تمرکز دارند.

در رستوران‌‌ها فضایی آرام و خصوصی‌تر برای نشستن و لذت بردن از غذا وجود دارد و خدمات نیز به شکل شخصی‌‌تری ارائه می‌شود.

برخلاف فودکورت که مشتریان خودشان غذا را تهیه و به میز می‌برند، در رستوران‌‌ها گارسون‌‌ها خدمات سرو غذا را به عهده دارند و این باعث می‌شود تجربه‌ رستوران، رسمی‌‌تر باشد.

تفاوت دیگر در زمان انتظار و سرعت سرویس‌ دهی است. در فودکورت‌‌ها معمولا غذا سریع‌‌تر آماده می‌شود، زیرا ماهیت فودکورت بر اساس سرعت بالا و راحتی است؛ اما در رستوران زمان بیشتری برای آماده‌ سازی غذا و حتی انتظار سرویس‌ دهی وجود دارد که البته به کیفیت بالاتر غذا و سرویس توجه بیشتری می‌شو.

راه اندازی فودکورت و رستوران با کلینیک رستورانی

هدف ما از نگارش این مقاله و بررسی تفاوت فودکورت و رستوران، آگاهی بخشی به کسانی است که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، اما شاید ندانند از کجا باید شروع کنند، یکی از بهترین راهکارها، استفاده از خدمات مشاوره کلینیک رستورانی است.

تمرکز اصلی مجموعه تخصصی کلینیک رستورانی، کمک به کسب و کارهای غذایی از ایده تا اجرا است و اگر شما هم ایده‌هایی در این زمینه دارید، می‌توانید روی تجربه آن‌ها حساب کرده و از مشاوره‌های تخصصی مجموعه بهره‌مند شوید.