مدیرعامل شرکت دکاپست گفت: اهمیت خدمات پستی در تجارت آنلاین وارد فصل جدیدی شده است. بخش زیادی از مخاطبان و خریداران محصول، خرید خود را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام میدهند. از این رو موضوع پست دیگر فقط محدود به فرستنده و گیرنده نیست و بخش زیادی از حوزه پست به تجارت آنلاین گره خورده است.
به گزارش روابط عمومی هلدینگ دکا، محمدحسن کرباسیان در پنل تخصصی «چالشهای امروز و فرصتهای فردا در تجارت الکترونیک» در رویداد نئوپست که با محوریت “تحولآفرینی در لجستیک خردهفروشی با هوش مصنوعی” برگزار شد، گفت: برای مخاطب امروز ارتقای کیفیت خدمات پستی و بهرهگیری از فناوریها اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به لزوم استفاده از هوش مصنوعی و فناوری در صنعت پست افزود: استفاده از فناوری و هوش مصنوعی دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی است که اگر مورد غفلت قرار گیرد، آن کسب و کار حذف خواهد شد. تغییر نیاز مخاطبان و افزایش نیازهای تجارت الکترونیک باعث شده فضای کسب و کارها تغییر یابد و شرکتهای پست نیز باید با این تغییر همراه شوند.
مدیرعامل شرکت دکاپست در این رویداد با اشاره به اینکه در صنعت لجستیک، باربریها، پست و … نیازمند تغییرات فناوریمحور است، گفت: در حوزه پست زمانی فقط بحث فرستنده و گیرنده مطرح بود اما اکنون رصد لحظهای مرسوله، نوع بستهبندی، نرمافزارها و اپلیکیشنها برای مخاطب مهم است.
کرباسیان ادامه داد: غفلت در زمینه هوش مصنوعی و فناوری به معنای شکست کسب و کارهاست. خوشبختانه در صنعت لجستیک نخبگان و جوانانی وارد شدهاند که این هدف را به پیش میبرند. در شرکت دکاپست هوش طبیعی و هوش مصنوعی، تجربه و تخصص و جوانگرایی در کنار استفاده از افراد باتجربه را تلفیق کردیم و توانستیم در ۱۱ ماه فعالیت دکاپست از ابتدای شکلگیری این برند، رتبه دوم اپراتورهای پستی سطح کشور را به عنوان دارنده مجوز اپراتور پستی از سازمان تنظیم مقررات، کسب کنیم. در این مدت متوسط توزیع دکاپست به ۳/۱ روز رسید، ۴۰۰ دفتر نمایندگی در کشور فعال شد و همچنین زیرساخت فناوری و نرمافزار جامع و مناسبی ایجاد گردید.
وی اظهار داشت: شناخت و تحلیل نیاز مشتری و بررسی رفتار مشتری برای ما اهمیت زیادی دارد. این موضوع را در توسعه فنی، گسترش شعب و ایجاد زیرساختها مدنظر قرار دادیم. هماکنون پوشش نمایندگیهای ما در سراسر ایران است. برخی برندها فقط بر پلتفرم و برخی فقط بر عملیات تمرکز دارند. ما در دکاپست سعی کردیم هیچ بخشی را مغفول نگذاریم. باتوجه به پشتوانه ناوگانی که در اختیار داریم با پیشبینی لجستیک قوی، هم در فعالیت داخلی و هم در حوزه بینالمللی اقدامات خوبی انجام شد و رشد برند دکاپست را در کمتر از یک سال به دنبال داشت.
گفتنی است در این رویداد که با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و مرکز نوآوری پست و لجستیک پیشرفته ایران برگزار شد، بیش از ۳۲۰ نفر از متخصصان، مدیران و علاقهمندان به حوزه لجستیک و هوش مصنوعی حضور داشتند.
در این همایش، محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، به بررسی وضعیت فعلی لجستیک و چالشهای آن پرداخت و بر لزوم تشکیل انجمنی برای شرکتهای پستی تأکید کرد تا این صنعت به شکل منسجمتری در جهت توسعه حرکت کند.
وی با اشاره به بازار ۱۰۰ همتی حوزه لجستیک و پست در ایران، بر لزوم توجه به بهبود زیرساختها و استفاده از فناوریهای نوین برای توسعه این صنعت تأکید کرد. احمدی، همچنین از ضرورت ایجاد تأمینکنندگان تخصصی در حوزههای نرمافزاری و سختافزاری پست نوین در کشور سخن گفت و به اهمیت توجه به نگاه زیستبومی و پیوستهای فرهنگی در توسعه صنعت پست اشاره کرد.
این رویداد با هدف آشنایی با آخرین پیشرفتها در لجستیک و تجارت الکترونیک ایران و بررسی نقش هوش مصنوعی در این حوزه برگزار شد.