شناسهٔ خبر: 69776193 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بانک مرکزی: هک بانک ملت صحت ندارد

معاون فناوری الکترونیک بانک مرکزی با بیان اینکه اختلال هفته گذشته بانک ملت هک نبود، گفت: در یکی دوماه گذشته هیچ هکی در سامانه‌های بانکی‌نداشتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نوش آفرین مؤمن واقفی معاون فناوری الکترونیک بانک مرکزی امروز در نشست خبری یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت در خصوص شایعه هک شدن بانک ملت، گفت: هک این بانک صحت ندارد، بلکه اختلال سیستمی پیش آمده بود، ضمن اینکه پایداری سیستم بانک‌ها برای ما خیلی مهم است. همچنین جلسات متعددی با بانک‌ها داریم و هیچ موردی از هک نداشته ایم.

وی تصریح‌کرد: نشت دیتاها هم برای گذشته بوده است و دست‌کم در دو ماه گذشته موردی از هک حساب‌های بانکی نداشته ایم. البته در یک سال گذشته مواردی در شبکه بانکی بوده که آن را می‌پذیریم، اما با تدابیر انجام شده در بانک‌ها و دستگاه‌های نظارتی این موضوع مدیریت شده است و تلاش شده تا تکرار نشود.

معاون فناوری الکترونیک بانک مرکزی در ادامه گفت: پس از رونمایی از میرشتاب از نظر فنی سیستم کارتی ایران و روسیه به یکدیگر متصل شده است. در این رابطه باید استانداردهایی رعایت می‌شد تا امکان تراکنش مستقیم بین ایران و روسیه برقرار شود که آنها را فراهم کرده‌ایم. هم‌اکنون امکان تراکنش بین میر روسیه و شبکه شتاب ایجاد شده است.

وی درباره طرح ریال دیجیتال افزود: در فاز اول پروژه ریال دیجیتال بیشتر روی بحث فنی تمرکز داشته‌ایم و نتیجه گیری این بود که کاربری ریال دیجیتال به اندازه کافی کاربردی نشده است. چندین پیشنهاد در کاربردهای مختلف این حوزه داشته‌ایم و در نظر داریم کاربرد ریال دیجیتال را بیشتر کنیم.

مومن‌واقفی با اشاره به اینکه در پروژه کهربا تمام بانک‌های بزرگ کشور حضور دارند ک نزدیک ۹۰ درصد مشتریان بانکی در خصوص کهربا پوشش داده شده‌اند، ادامه داد: به دلیل هزینه و ارزبری بالای تبدیل کارت‌های الکترونیک به کارت‌های مغناطیسی سعی داریم با فراهم کردن زیرساخت فناوری از فناوری NFC تلفن‌های همراه استفاده شود. در این راستا، از فناوری توکنازیشن در طرح کهربا استفاده کرده‌ایم به صورتی که کارت بانکی به صورت توکنایز در تلفن همراه ثبت شود و سپس عملیات پرداخت با استفاده از تکنولوژی NFC تلفن همراه انجام شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین اظهار کرد: سیستم اعتبارسنجی بانک‌ها در حال حاضر در شبکه بانکی در حال استفاده است و در حال بهینه‌سازی الگوریتم‌های آن هستیم. جمع تراکنش افراد، سوابق چک برگشتی و هرگونه اطلاعاتی در شبکه بانکی که بتواند برای اعتبارسنجی از آن استفاده کرد در اعتبارسنجی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بر بهینه‌سازی الگوریتم‌های این حوزه کار می‌کنیم. اقلامی مانند بدهی مالیاتی و رفتار مالی افراد از جمله شاخص‌هایی است که به اعتبارسنجی اضافه خواهد شد. در بحث نظارت هوشمند و بانکداری هوشمند که مبتنی بر داده است، تلاش شده که از هوش مصنوعی به عنوان یک مؤلفه زیرساختی استفاده شود.

مومن‌واقفی تصریح کرد: نزدیک به ۱۶ بانک در حوزه چک الکترونیک در حال حاضر فعال هستند. در حوزه چک الکترونیک برای افراد حقوقی با مسائلی مواجه و در حال پیگیری رفع آن هستیم تا به زودی چک الکترونیک برای افراد حقوقی نیز رونمایی شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه رفع مسدودی چک همواره مورد تاکید بانک مرکزی بوده است، تاکید کرد: البته برخی بانک‌ها در این حوزه محدودیت فناوری دارند که در حال ارتقای آن هستند. اینکه بانکی در این حوزه با مشتری همکاری نکند به هیچ وجه مورد تأیید نیست و هر موردی که مشاهده شود را مردم و خبرنگاران می‌توانند به بانک مرکزی به عنوان یک تخلف گزارش کنند.

وی ادامه دارد: در بخش املاک و اسکان، سامانه‌ای را در اختیار بانک مرکزی قرار داده‌اند که به بانک‌ها ابلاغ کرده‌ایم تا از آن استفاده کنند. بانک‌ها می‌توانند برای ارائه دسته چک به مردم از این سامانه استفاده کنند که آئین‌نامه این اقدام به بانک‌ها ابلاغ شده و در دست پیگیری است.