به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، شهرستان بابل پرجمعیتترین شهر استان مازندران است. این شهر بار ترافیکی سنگینی را در طول دهههای اخیر بر شانههای نحیفش تحمل میکند و مسئولان هم در طول این سالها فکرهای گوناگونی برای برونرفت از قصه پرغصه ترافیک بابل کردهاند، فکرهایی که تاکنون نتوانسته این مشکل را برطرف کند.
یکی از راهکارها احداث کمربندی جنوبی بابل بود. کمربندی که کلنگ آن 18 سال قبل به زمین زده شد؛ تمام مسافرانی که مقصدشان از تهران به سمت مشهد، گرگان و استانهای شرق ایران و غرب مازندران است باید از بابل عبور کنند؛ در سال 1385 کارشناسان مربوطه نقشه کمربندی جنوبی بابل را بر روی میز فرمانداری و شورای ترافیک بابل قرار دادند تا مسیر از آمل تا قائمشهر با این کمربندی از ورودی شهر بابل جدا و به صورت یک بزرگراه این مسیر، طی شود.
کمربندی که قلب زمینهای شالیزاری بخشهای لاله آباد وگتاب و بابلکنار را شکافت و به جاده منتهی به قائمشهر اتصال پیدا کرد؛ بار ترافیکی سنگین شهر بابل و عبور ماشینهای سنگین و سبک از قلب این شهر نفسهای بابل را به شماره انداخته بود و این سنگینی باعث شد تا این طرح با تمام نواقص وضعیتهای موجود و فقط از سر ناچاری افتتاح شود.
طرحی نیمهکاره، ورودی تنگ و تاریک، عدم تعریض ورودی و خروجی، خروجی ناقص، زیرگذرهای ناتمام، مسیری تاریک و بدون روشنایی و افتتاح زود هنگام، باعث تصادفات پی در پی و وحشتناک در کنار گذر جنوبی شد که هنوز هم ادامهدار شده است.
پلی در ورودی اول جاده خوشرودپی که به گفته کارشناسان وقت، مسیرش را گم کرده و به اشتباه ساخته شده و به پل عبرت معروف است هنوز هم نیمهکاره رها شده و تاکنون هنوز عبرت مانده است؛ این کمربندی که 16.5 کیلومتر طول دارد ضعفهای فراوانی دارد که داد رانندگان به ویژه رانندگان ماشینهای سنگین و کشاورزان بومی منطقه را در آورده است.
این کمربندی علایم راهنمایی رانندگی درستی ندارد و حتی از دور برگردان استاندارد هم محروم است روشنایی جاده هم که بماند؛ دور برگردان زیر پل مرحوم مجدآرا که محل تردد خودروهای جاده شهید صالحی است یکی از عوامل اصلی تصادف در این جاده است؛ این کمربندی نیازمند تقاطع غیر همسطح دارد و احداث این تقاطع اعتبار ملی و همت نمایندگان بابل را میطلبد.
این کمربندی روستاهای زیادی را در دل خود دارد و زمینهای کشاورزی زیادی را دور میزند و روستاییان وکشاورزان زحمتکش از سردرگمی وتصادفات زیاد فرزندان خود گله مند هستند.
به گفته رئیس راهنمایی و رانندگی مازندران 30 درصد تصادفات در این مسیر اتفاق میافتد زیرا این کمربندی حلقه اتصال غرب به شرق است و تمام رانندگانی که قصد دارند از آمل به قائمشهر تردد کنند این مسیر را انتخاب میکنند.
حسن نتاج نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط گفت: این کمربندی نواقص زیادی دارد که در قدم اول این نواقص باید برطرف شود؛ این طرح با عدم استانداردسازی آغاز شد و این مسئله مشکلات زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است؛ بنده طرحهای جدید را نمیپذیرم و طرحهای نیمه کاره و بر زمین مانده مانند همین طرح کمربندی بابل باید تکمیل و به طور استاندارد در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه مازندران یک استان نیست بلکه یک کشور هست و طرح های نیمه کاره ما نیازمند بودجه ملی است، خاطرنشان کرد: اگر زیرساختهای استان را بررسی کنید میبینید که توان جمعیت 22 میلیونی را ندارد؛ جمعیتی که در پایان هفته وروزهای تعطیل به 22 تا 23 میلیون هم میرسد که این حجم از مسافر زیرساخت لازم را میطلبد که مازندران ندارد و بالطبع بار ترافیکی سنگینی بر شهرهای مازندران و بخصوص بابل وارد میشود.
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی افزود: همینجا اعلام میکنم که مازندران اولین استان گردشگرپذیری است که بیشترین مسافران را در ایام تعطیل دارد. با توجه به این حجم از مسافرها در استان در بخشهای آب و برق و گاز مشکلاتی داریم که داد همه مسئولین و نمایندگان و استاندار را در آورده است؛ تکمیل این پروژه مطالبه به حق مردم مازندران است که باید در اسرع وقت تکمیل و استانداردسازیهای لازم صورت گیرد.
انتهای پیام/
∎