به گزارش قدس آنلاین، امروزه بهکارگیری هوشمصنوعی همه صنایع را تحتتأثیر قرار داده است و صنعت نشر نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ صنعتی که محصول آن در قالب کتاب کاغذی و الکترونیک عرضه میشود، ماحصل آن آشکار است، اما آینده آن با ابهام روبهرو است و با ورود به دنیای هوشمصنوعی نمیتوان دورنمایی واضحی از آن پیش چشم آورد.
صنعت نشر نقش ویژهای در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشورها دارد و علاوه بر این، صنعتی فرایندمحور است و جنبههای اقتصادی ویژهای نیز دارد. در کشور ما بحث تأمین مواد اولیه و وارداتی، تغییر جمعیتی و سبک زندگی، افزایش توجه به مسائل زیستمحیطی، نپیوستن به کنوانسیونهای جهانی مالکیت ادبی و... چالشهای این صنعت را بیشتر کرده است.
از سوی دیگر، محیط کسبوکار امروزی رقابتی است و مسائلی مانند کلاندادهها تصمیمگیری را سخت کرده است، بهنحویکه اغلب مدیران انتشاراتیها با تصمیمگیریهای چندمعیاره دستوپنجه نرم میکنند؛ تصمیمگیریهایی که در بیشتر مواقع نیازمند پیشبینی بازار و کنترل فرایندهاست.
با توجه به امکانات هوشمصنوعی و کاربردهای آن در تصمیمگیریهای چندمعیاره، نخستین پیشنهاد به مدیران نشر استفاده از کاربردهای هوشمصنوعی در تصمیمگیریهاست. برای مثال در بحث تجدیدچاپ که شاهرگ اقتصادی ناشر است، میتوان با مدلسازی هوشمصنوعی، آینده فروش انتشارات را ترسیم و برنامه منظم تجدیدچاپ را ارائه داد.
این تخمین که کمک بزرگی به پیشبینی میزان مواد اولیه مورد نیاز ناشر است، بهکمک هوشمصنوعی میسر میشود. انواع الگوریتمهای یافتن جواب بهینه میتواند راهحل مناسبی برای این مسئله باشد. افزون بر کمکهای مدیریتی، میتوان به کاربرد هوشمصنوعی در تولید محصول صنعت نشر اشاره کرد.
هوشمصنوعی نوعی فناوری است که قابلیت تفکر و یادگیری دارد. این فناوری در قالب ابزاری کارا میتواند به هنرمندان و نویسندگان کمک کند. بر کسی پوشیده نیست که خلق آثار هنری در گرو خلاقیت هنرمند و توانایی تکنیکی اوست، اما هوشمصنوعی میتواند مانند یک ابزار در دسترس نویسنده و طراح قرار گیرد.
ابزارهای هوشمصنوعی میتوانند برای جستوجوی سریع و کامل اطلاعات و کارهای دیگر به هنرمندان کمک کنند. برای مثال میتوان از آن در شخصیتپردازی داستانی استفاده کرد. وقتی نویسندهای چند شخصیت را ترسیم کرده است که ویژگیهای خاصی دارند، بهکمک ابزارهای هوشمصنوعی میتواند توصیف شخصیت را به نرمافزار بدهد و چهره و آناتومی او را طلب کند؛ در این حالت، نویسنده شخصی را که خلق کرده است از دیدگاه هوش دیگری میبیند و میتواند درباره جزئیات آن تصمیم بگیرد. در انواع طراحیهای هنری کتاب نیز میتوان از این ابزارها استفاده کرد.
همچنین هوشمصنوعی میتواند در شیوه عرضه کتاب نیز کاربرد داشته باشد. تبدیل کتاب کاغذی به کتاب الکترونیک و استفاده از انواع «ایآر»، «ویآر» و... برای بهتصویرکشیدن کتاب از کاربردهای مهم و در دسترس هوشمصنوعی است. امروزه همراهی صوتوتصویر در قالب نرمافزارهای موبایل و تبلت و زندگی مجازی با شخصیتهای کتاب به امری آسان مبدل شده است. کاربردهای هوشمصنوعی در مدیریت ارتباط با مشتریان (سیآرام) نیز کارآمد هستند.
دستهبندی اطلاعات مشتریان و خوانندگان و برداشت دانش از این اطلاعات سبب بازاریابی درست و دقیق و همچنین دقت در طراحی محصول میشود.
بنابراین ظهور فناوریهای نوظهور دیجیتال مانند هوشمصنوعی کاربردهای مهمی در فرایند انتشار کتابهای کاغذی و الکترونیکی دارد که به برخی از آنها اشاره شد. هرچند باید تأکید کرد برای بهکارگیری دقیق و هدفمند هوشمصنوعی در صنعت نشر، در گام نخست نیازمند فراگیری دقیق آن و سپس ایجاد و تقویت زیرساختهای آن هستیم.