عبدالمطهر محمدخانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در خط هفت مترو تهران هفت ایستگاه تقاطعی وجود دارد، اظهار کرد: مسیر این خط از کنار ورزشگاه تختی در شهرک امیرالمومنین به سمت غرب شروع شده و پس از گذر از شهدای هفده شهریور، میدان محمدیه و مهدیه، مسیر افقی خود را تا بریانک ادامه میدهد.
توسعه شمال غربی خط هفت مترو تهران
رییس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تکمیل و تصویب مطالعات فاز یک توسعه شمال غربی خط هفت مترو در این دوره از مدیریت شهری انجام شده است، افزود: توسعه شمال غربی خط هفت مترو تهران برای خدماترسانی به مناطق ۲ و پنج به ویژه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و بیمارستان فرهیختگان از انتهای خط هفت در میدان کتاب در امتداد شمال غربی ادامه پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه طول مسیر توسعه شمال غربی خط هفت مترو ۴.۲ کیلومتر است، اضافه کرد: این مسیر شامل ۲ ایستگاه است که یکی از ایستگاهها در تقاطع بلوار اشرفی اصفهانی با خیابان سیمون بولیوار و ایستگاه دوم در میدان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات طراحی و در حال تجهیز کارگاه است همچنین پارکینگ شبانه خط هفت مترو نیز بعد از ایستگاه دانشگاه و به صورت زیرزمینی طراحی شده است.
محمدخانی درباره ایستگاههایی که در این دوره به بهرهبرداری خواهد رسید، یادآور شد: علاوهبر حفاری بیش از ۳۰۰ متر از تونلهای بخش توسعه شمالی خط هفت، ایستگاه ورزشگاه تختی و ایستگاه بخش تقاطعی خط ۶ و ۷ در خیابان هفده شهریور نیز با تامین منابع مالی لازم، در این دوره مدیریت شهری به بهرهبرداری خواهد رسید.
چه اقداماتی برای پیشرفت خط هفت انجام شده است
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه از شروع عملیات اجرایی پروژه احداث خط هفت تاکنون، تاکید مدیریت شهری بر پیادهسازی دقیق و موشکافانه ملاحظات ایمنی، سلامت و محیط زیستی باساس استانداردهای بینالمللی است، ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده در زمینه این خط راهاندازی سامانه مدیریت HSE، تدوین و بومیسازی دستورالعملهای مربوطه برای اجرای پروژه، پایش مستمر صحت عملکرد تجهیزات و ماشینآلات کارگاهی است.
وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در خط هفت مترو تهران تاکید کرد: راهاندازی سامانه ارزیابی ریسک، برگزاری منظم کارگاههای ایمنی به صورت هفتگی، پیادهسازی طرح واکنش در شرایط اضطراری و مدیریت بحران، انجام مانورهای آمادگی با مشارکت سازمان مدیریت بحران استان تهران و کنترل سیستماتیک مجوز فعالیتهای حریم ریلی نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.
محمدخانی درباره دسترسیهای پروژه توسعه شمال غربی خط هفت مترو تهران توضیح داد و گفت: با بهرهبرداری از این پروژه نه تنها دسترسی شهروندان پایتخت به مکانهایی همچون شهرک نفت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان تسهیل خواهد شد، بلکه ارتباط بین مناطق ۲ و ۵ از طریق خط راهآهن ریلی زیرزمینی هم شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه پیشبینی میشود با افتتاح و بهرهبرداری از بخش توسعه شمال غربی خط هفت مترو، حداقل افزایش ۱۴ درصدی جذب مسافر در این خط اتفاق افتد، افزود: کاهش ترافیک معابر شریانی بزرگراههای آبشناسان، ستاری و یادگار امام (ره) از دیگر تاثیرات ترافیکی این پروژه توسعهای شبکه مترو تهران است همچنین در زمان اوج ترافیک، حدود ۹ هزار نفر به جمع مسافران مترو افزوده خواهد شد.
محمدخانی اظهار کرد: پروژه خط هفت مترو تهران با پیشرفت ۷۹ درصدی به زودی تکمیل شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت امید است که با تکمیل این خط و ایجاد دسترسیهای مختلف آن بار ترافیک تهران در ساعات اوج کاهش یابد.
به گزارش ایرنا، خط هفت مترو تهران عمیقترین خط مترو تهران است از شهرک شهیدشجاعی (قصر فیروزه) در کنار ورزشگاه تختی تهران، در شرق تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی- غربی و تقاطع در ایستگاه مترو شهدای هفده شهریور با خط ۶، در ایستگاه مترو میدان محمدیه با خط یک، در ایستگاه مترو مهدیه با خط سه، از ایستگاه مترو بریانک به سمت شمال متمایل میشود و در ایستگاه مترو شهید نواب صفوی با خط ۲، در ایستگاه مترو توحید با خط چهار و در ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس با خط ۶ تقاطع خواهد داشت و سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه پیدا میکند و پس از عبور از برج میلاد، وارد میدان صنعت در شهرک غرب شده و در نهایت به میدان کتاب در سعادتآباد میرسد.
خط متروی تهران اکنون دارای هفت خط و ۱۵۰ ایستگاه است که روزانه بیش از یک میلیون نفر با استفاده از این خطوط مترو جابجا میشوند.