قطارهای باتری دار نخستین آزمایش بین شهری را در شمال شرقی انگلستان با موفقیت پشت سر گذاشتند؛ این نوع قطار ها که اصطلاحا «تریپید» هستند با سه منبع انرژی کار می کنند و به راحتی قادرند بین باتری، دیزل و برق سوئیچ کنند.
قطارهای باتری دار نخستین آزمایش بین شهری را در شمال شرقی انگلستان با موفقیت پشت سر گذاشتند؛ این نوع قطار ها که اصطلاحا «تریپید» هستند با سه منبع انرژی کار می کنند و به راحتی قادرند بین باتری، دیزل و برق سوئیچ کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری ریل نیوز ، خطوط راه آهن بریتانیا در حال حاضر از قطارهایی با سوخت دیزل استفاده می کنند که انرژی محرک خود را از کابل های برق هوایی یا ژنراتورهای دیزلی درون قطار می گیرند.
با این حال، آخرین نسل قطارهای دیزلی به زودی جایگزین خواهد شد و به همین دلیل، مرحله ی حذف تدریجی آن ها به نفع گزینه های پاک تر در حال انجام است.
آزمایش قطار باتری دار در منطقه ای انجام شد که پیش تر برای نخستین بار موتورهای زغال سنگی در آن به جهان معرفی شده بودند؛ این در حالیست که بریتانیا قرار است سال آینده جشن دویستمین سالگرد راه آهن مدرن خود را برگزار کند.
این تحول می تواند بستری مناسب برای کمک به آینده ای سبزتر و پایدارتر در صنعت حمل و نقل ریلی اروپا باشد.
سریع و ارزان تر؟ قطارهای باتری دار بر قی نویدبخش هستند
این فناوری نوآورانه با استفاده از تنها یک باتری قدرتمند ۷۰۰ کیلوواتی می تواند قطارها را با سرعتی بیش از ۷۵ مایل در ساعت (۱۲۰ کیلومتر در ساعت) به حرکت درآورد و آن ها را به قطارهای سریع السیر تبدیل کند.
مهندسان پیشرفت قطار باتری دار برقی را زیر نظر دارند Hitachi Rail
در طول آزمایش انجام شده در شمال شرق انگلستان، یکی از همین قطارها مسافتی ۷۰ کیلومتری را به طور کامل با انرژی باتری پیمود و سپس به انرژی موتور دیزل خود سوئیچ کرد.
مهندسان می گویند که این مسافت برای پوشش یک مسیر بین شهری معمولی که پل ها، تونل ها و ایستگاه های متعدد را شامل می شود، کافی است.
این قابلیت نشان می دهد که قطارهای باتری دار برقی نقش مهمی در بهبود حمل و نقل ریلی خواهد داشت و می توانند به افزایش سرعت و کاهش هزینه ها کمک کنند.
انتظار می رود که دامنه عملیاتی این نوع قطار ها پس از راه اندازی به۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر افزایش یابد.
قطارهای تک باتری نه تنها عملکرد بهتری دارند، بلکه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر از قطارهای دیزلی هستند.
این ویژگی می تواند به کاهش هزینه های عملیاتی و بهبود بهره وری در سفرهای ریلی کمک کند و در عین حال تأثیر منفی کمتری بر محیط زیست داشته باشند.
با پیشرفت در فناوری باتری، قطارها می توانند آینده ای روشن برای حمل و نقل پاک و سریع در اروپا رقم بزنند.
طبق آزمایش صورت گرفته در انگلستان، این قطارها می توانند هزینه های سوخت را حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش دهند.
قطار باتری دار برقی آماده حرکت روی ریل Hitachi Rail
مسافران بدون شک امیدوارند که هرگونه صرفه جویی در هزینه ها به آن ها منتقل شود، به ویژه با توجه به بالا رفتن هزینه های تهیه بلیت که نرخ آن هر ساله در بسیاری از نقاط اروپا افزایش می یابد.
قطارهای باتری دار، سازگارتر با محیط زیست هستند
قطارهای برقی در حال حاضر بهترین راه حل برای ارائه خدمات ریلی پاک به شمار می روند که به نوعی بخشی از گذار صنعت ریلی جهانی به سوی «صفر خالص» در زمینه انتشار کربن و گازهای گلخانه ای در نظر گرفته می شود.
سایر گزینه ها، مانند قطارهایی که از هیدروژن خاکستری استفاده می کنند، همانطور که یورونیوز در گزارش های قبلی محیط زیستی خود به آن اشاره کرده کربن بر هستند.
استفاده از قطارهای باتری دار، نیاز اپراتورهای ریلی به نصب یا ارتقاء کابل های برق هوایی در سایر خطوط غیربرقی را کاهش می دهد. در نتیجه، این رویکرد می تواند با میلیاردها یورو صرفه جویی در پروژه های برقی سازی خطوط راه آهن اروپا همراه باشد.
این همچنین خبر خوبی برای افرادی است که در نزدیکی ایستگاه های قطار زندگی می کنند. قطارهای باتری دار می توانند بدون انتشار آلایندگی به ایستگاه ها وارد و از آن خارج شوند؛ این فناوری همچنین به طور چشمگیری با کاهش آلودگی صوتی و آلایندگی هوا همراه است.
لرد هندی، وزیر صنعت حمل و نقل ریلی بریتانیا، می گوید: «موفقیت این آزمایش، راه را برای سفرهای سبزتر و قابل اعتمادتر برای میلیون ها مسافر هموار خواهد کرد.»
چه زمانی همه می توانند با قطارهای باتری دار سفر کنند؟
تکامل استفاده از فناوری باتری و برق در قطارهای بین شهری به سرعت در حال پیشرفت است.
هیتاچی ریل در حال حاضر توسعه این فناوری نسل جدید را برای شبکه های ریلی و سایر وسایل حمل و نقل بزرگ در سطح جهانی در نظر گرفته است.
این موفقیت پس از معرفی نخستین قطار مسافربری باتری دار در ژاپن و تجربه موفق نخستین قطار «تریبرید» باتری دار در اروپا، که چند سال پیش در ایتالیا به دست آمد، حاصل شده است. این پیشرفت ها نویدبخش آینده ای روشن برای حمل و نقل ریلی با فناوری های پایدار و کارآمد هستند.
در همین حال، شرکت زیمنس موبیلیتی نیز قطارهای دو حالته باتری دار را توسعه داده است که در حال حاضر مورد استفاده مسافران در منطقه اورنتائو آلمان است و سالانه موجب ۱.۸ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف دیزل می شود.
گفته می شود که برنامه هایی برای گسترش استفاده از این نوع قطارها در کشورهای دیگر اروپا، از جمله در بریتانیا و مناطق بیشتری در آلمان، طی دهه آینده در حال انجام است.
قطارهای جدید زیمنس تنها به بخش های کوچکی از خط آهن نیاز دارند که در آنها برق رسانی صورت گرفته است، زیرا این شرکت نقاط شارژ سریع خود را در امتداد مسیر عرضه کرده است.