به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، افزایش کاربری رباتها در زندگی روزمره و صنعت، کشورهای مختلف را به استفاده از آنها بهمنظور تحول در جامعه سوق داده است. رباتهای جدید نقشهای قابلتوجهی در جنبههای متنوعی از زندگی شهری از مدیریت تأمین امنیت عمومی بهعنوان ربات پلیس گرفته تا بهینهسازی مدیریت پسماند و سامانههای لجستیک ایفا میکنند. این فناوری در حال تحول بخشیدن به نحوه عملکرد جوامع است، اما نگرانیهایی درباره حفظ حریم خصوصی و ضرورت تعامل انسانی را به همراه دارد.
فدراسیون بینالمللی رباتیک در یک گزارش، فهرستی از کشورهای با بالاترین سطح اتوماسیون را منتشر کرده است که در آن تراکم ربات بهصورت تعداد رباتهای صنعتی فعال به ازای هر ۱۰ هزار کارمند تعریف میشود. بر اساس این گزارش سنگاپور با تراکم ۹۱۸ واحد، کره جنوبی با ۸۶۸ واحد، ژاپن با ۳۶۴ واحد و آلمان با ۳۴۶ واحد در صدر این فهرست قرار گرفتهاند.
دانمارک، هنگکنگ، تایوان، ایالات متحده، بلژیک و لوکزامبورگ نیز در ردههای بعدی قرار دارند. این آمار نشاندهنده سطوح متفاوت اتوماسیون در کشورهای مختلف است و همانطور که مشاهده میشود سنگاپور بهدلیل قدرت قوی در تولید قطعات الکترونیک بهویژه در زمینه نیمههادیها، بالاترین چگالی ربات را در بین کشورهای پیشرفته به خود اختصاص داده است.
کارکرد رباتها تنها به کارخانهها محدود نمیشوند و بهطور فزایندهای در محیطهای روزمره نیز حضور دارند، رباتهایی برای کاربردهای بهداشتی در حال توسعه هستند که به سالمندان کمک میکنند و با شناسایی احساساتشان بهطور مؤثری با آنها ارتباط برقرار میکنند. رباتهای دیگری هستند که در انجام وظایف پزشکی به پرستاران کمک میکنند یا بهتنهایی خدمات پرستاری از بیمار را انجام میدهند. جاروبرقیهای رباتیک و دیگر دستیارهای هوشمند بهطور فزایندهای در خانهها رایج شدهاند که نشاندهنده تغییر به سمت یکپارچه شدن رباتها در زندگی روزمره است.
چالشها و نگرانیها
تحقیقات نشان میدهد در حالی که بسیاری از شهروندان به رباتها و هوش مصنوعی روی خوش نشان میدهند، نگرانیهای قابلتوجهی در این زمینه در جوامع مشاهده میشود. مطالعهای در ۱۱ کشور نشان داده است که بسیاری از افراد بر این باور هستند که افزایش وابستگی به رباتها میتواند نابرابریهای اجتماعی را تشدید کند، مگر اینکه دسترسی به فناوری بهطور عادلانه توزیع شود. از سوی دیگر، بیش از نیمی از شرکتکنندگان در این مطالعه از رباتهایی که شبیه انسانها هستند، احساس ناراحتی کردند و نگران از دست دادن کنترل بر زندگی خود هستند.
در کشورهایی همچون چین و ایالات متحده آمریکا نگرانیهای قابلتوجهی میان کارگران درباره از دست دادن شغل بهدلیل اتوماسیون وجود دارد. نظرسنجیها نشان میدهد که اکثریت کارگران پیشبینی میکنند که رباتها وظایف تکراری را بر عهده خواهند گرفت که میتواند منجر به تغییرات قابلتوجهی در بازار کار شود.
اجلاس جهانی «هوش مصنوعی برای نیکی» سازمان ملل بر نیاز به همکاری بین دولتها و صنایع برای بهرهبرداری از این فناوریها بهمنظور خیر اجتماعی تأکید میکند و به چالشهایی همچون نابرابری و جابجایی شغلی میپردازد. در حالی که رباتها در حال تبدیل شدن به بخشی جداییناپذیر از بخشهای مختلف در کشورهای متعدد هستند، احساس عمومی ترکیبی از خوشبینی نسبت به مزایای بالقوه آنها و نگرانی در مورد پیامدهای اجتماعی را نشان میدهد.
کشورهای مختلف در حال بررسی استراتژیهای کارآمد برای ادغام مسئولانه هوش مصنوعی و رباتیک در جامعه هستند و تاکنون اقدامات موفقی در زمینه مدیریت پسماند، حملونقل و نظارت عمومی به کمک رباتها انجام دادهاند که در ادامه بیان میشود.
مدیریت پسماند رباتیک
چندین شهر در سراسر جهان در حال اجرای سیستمهای مدیریت پسماند رباتیک برای بهبود کارایی و پایداری در فرایندهای جمعآوری و بازیافت پسماند هستند. استفاده از رباتها در مدیریت پسماند مزایای بسیاری به همراه دارد که از برترین آنها میتوان به صرفهجویی در زمان، مصرف سوخت و هزینههای عملیاتی اشاره کرد. دقت سیستمهای تفکیک رباتیک بسیار بالاتر از جداسازی بهصورت دستی است و در نتیجه به تولید مواد بازیافتی باکیفیت بالاتر منجر میشود.
سیستمهای رباتیک با حداقل کردن دخالت دستی و بهینهسازی عملیات، به کاهش انتشار گازهای گلخانهای مرتبط با روشهای سنتی مدیریت پسماند کمک میکنند و قرار گرفتن انسانها در معرض مواد خطرناک هنگام جمعآوری پسماند را کاهش میدهند. ادغام رباتیک در مدیریت پسماند شهری یک گام بلند به سمت شهرهای هوشمندتر و پایدارتر است که قادر به مقابله با چالشهای ناشی از افزایش شهرنشینی و تولید پسماند هستند.
سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا
سانفرانسیسکو در نوآوریهای مدیریت پسماند پیشگام است و تفکیک پسماند را برای ساکنان و کسبوکارها اجباری کرده است. این شهر با همکاری شرکت ریکولوژی که سرمایهگذاری قابلتوجهی در نوسازی تأسیسات خود و استفاده از رباتهای تفکیککننده انجام داده است، به بهبود نرخ بازیافت کمک کرده و حدود ۸۰ درصد از پسماندها را از محل دفن زباله دور کرده است.
هلسینگبورگ، سوئد
هلسینگبورگ در حال آزمایش یک پروژه جمعآوری پسماند رباتیک است که هدف آن استفاده از رباتها برای جمعآوری سطلهای پسماند از مناطق مسکونی است. این ابتکار بهدنبال کاهش ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از کامیونهای پسماند سنتی است، همچنین به افزایش ایمنی و پاکیزگی شهری کمک میکند.
شارجه، امارات متحده عربی
شارجه ربات جمعآوری پسماند هوشمند و خودکار به نام «بلوفین» را توسعه داده است که با هوش مصنوعی کار میکند. این ربات میتواند بهطور مستقل یا در گروههای کوچک فعالیت کند و با جمعآوری پسماندهای شناور در آب، کارآیی سیستم مدیریت پسماند در محیط شهری را افزایش دهد.
بارسلونا، اسپانیا
بارسلونا در حال ادغام سطلهای پسماند هوشمند است که با حسگرهای سطح پسماندها مجهز شدهاند و مسیرهای جمعآوری را بر اساس دادههای واقعی بهینه میکنند. این رویکرد موجب کاهش جمعآوریهای غیرضروری و کاهش هزینههای عملیاتی میشود و در عین حال تلاشهای بازیافتی را در شهر ترویج میکند.
توکیو، ژاپن
توکیو از سیستمهای تفکیک رباتیک مبتنیبر هوش مصنوعی برای افزایش دقت و سرعت فرایندهای تفکیک پسماند استفاده میکند. این سیستمها به شناسایی انواع مختلف مواد برای بازیافت مؤثر کمک میکنند و به اهداف پایداری شهر کمک میکنند.
سنگاپور
سنگاپور از فناوریهای رباتیک پیشرفته در استراتژیهای مدیریت پسماند خود استفاده میکند و بر بهینهسازی فرایندهای جمعآوری و بازیافت از طریق اتوماسیون و تحلیل دادههای لحظهای تمرکز دارد.
خدمات حملونقل رباتیک کالا
بسیاری از شهرها در سراسر جهان به استفاده از خدمات حملونقل رباتیک برای کالاها روی آوردهاند و این اقدام به بهبود کارایی و پایداری در لجستیک کمک میکند. سیستمهای رباتیک مسیرها را بهینهسازی میکند و زمان تحویل را کاهش میدهند. بسیاری از راهحلهای رباتیک بر عملیات بدون انتشار گازهای گلخانهای تمرکز دارند که با اهداف پایداری شهری همخوانی دارد. افزون بر این، اتوماسیون در لجستیک میتواند هزینههای عملیاتی را با کاهش نیاز به نیروی کار انسانی در وظایف تکراری کاهش دهد.
هلسینکی، فنلاند
هلسینکی یک برنامه آزمایشی را با استفاده از رباتهای تحویل خودکار راهاندازی کرده است که بستهها را بهصورت مستقیم به درب منازل در محلههای مشخص تحویل میدهند. این ابتکار بهمنظور آزمایش پذیرش مصرفکننده و بهینهسازی مسیرهای تحویل برای لجستیک بدون انتشار گازهای گلخانهای انجام میشود و بخشی از یک پروژه وسیعتر برای کاهش ترافیک و آلودگی در مناطق شهری است.
لسآنجلس، ایالات متحده آمریکا
شرکت اوبر ایتس در لسآنجلس رباتهای تحویل در پیادهرو را مستقر کرده است که غذا را از بیش از ۲۰۰ رستوران دریافت و به مشتریان تحویل میدهند. این ابتکار بهدنبال کاهش ترافیک و بهبود کارایی تحویل در آخرین مرحله است که نتایج قابلقبولی در کاهش ردپای کربن در این بخش دارد.
استکهلم، سوئد
استکهلم در پروژهای سرمایهگذاری کرده است که از رباتها برای تخلیه کالاها در نقاط تحویل استفاده میکند. ربات نمونه به نام «کریه» بهطور خودکار در محیطهای پیچیده حرکت میکند و کالاها را از کامیونها دریافت میکند و به فروشگاههای مرکز خرید وستفیلد اسکاندیناوی تحویل میدهد.
پیتسبورگ، ایالات متحده آمریکا
پیتسبورگ پروژه آزمایشی رباتهای تحویل را پشت سر گذاشته است که در پیادهروها و خیابانها برای تحویل کالاها حرکت میکنند. این رباتها هزاران سفر را بدون بروز حوادث ایمنی برای عابران پیاده بهطور موفقیتآمیز انجام دادهاند که نشاندهنده پتانسیل آنها برای لجستیک شهری است.
لندن، بریتانیا
لندن چندین سرویس تحویل خودکار معرفی کرده است که از رباتهای کوچک برای حمل کالاها در مناطق شهری استفاده میکنند. شرکتهایی همچون استارشیپ تکنولوژیز رباتهای خود را در محلههای مختلف مستقر کردهاند و گزینههای تحویل کارآمد و بدون تماس را برای خدمات خود ارائه میدهند.
سنگاپور
سنگاپور بهطور فعال در حال آزمایش و گسترش وسایل نقلیه تحویل خودکار بهعنوان بخشی از ابتکارات هوشمند شهر است. این وسایل بهگونهای طراحی شدهاند که در کنار عابران و دوچرخهسواران حرکت میکنند و هدف آنها افزایش کارایی تحویل در آخرین مرحله و کاهش تأثیرات زیستمحیطی است.
رباتهای پلیس
استفاده از رباتها بهعنوان نیروی پلیس امکان نظارت مداوم بر فضاهای عمومی را فراهم میکند و آگاهی نیروهای انتظامی از وضعیت محل را افزایش میدهد. رباتهای پلیس میتوانند بدون وقفه کار کنند و هزینههای نیروی کار مرتبط با پلیس سنتی را کاهش دهند. این رباتها میتوانند در موقعیتهای پرخطر در محل مستقر شوند و خطرات بالقوه را برای افسران انسانی کاهش دهند.
استقرار رباتهای پلیس با وجود مزایای بالقوه، نگرانیهای متعددی را به همراه دارد که مسائل مربوط به حریم خصوصی و آزادیهای شخصی از نخستین آنها است. منتقدان استدلال میکنند که رباتها نمیتوانند جایگزین ارتباط انسانی ضروری برای پلیس محلی شوند و فقط میتوانند بهعنوان یک راهحل موقت برای مسائل عمیقتر سیستماتیک در اجرای قانون عمل کنند. چندین شهر در سراسر جهان در حال ادغام رباتهای پلیس در استراتژیهای اجرای قانون خود هستند که به بهبود نظارت و امنیت عمومی کمک میکند که در ادامه بعضی از نمونههای قابلتوجه معرفی میشوند.
نیویورک، ایالات متحده آمریکا
اداره پلیس نیویورک ربات «کی ۵» را در ایستگاه متروی میدان تایمز مستقر کرده است. این ربات در منطقه گشتزنی میکند، تصاویر ویدئویی ضبط میکند و این امکان را در اختیار شهروندان قرار میدهد تا در صورت مشاهده حوادث یا موارد مشکوک، آن را گزارش دهند. این ربات بهعنوان یک دستیار بازدارنده از جرم عمل میکند و اطلاعات لحظهای را به افسران ارائه میدهد.
دبی، امارات متحده عربی
نیروی پلیس دبی رباتی به نام «روبوکاپ» را معرفی کرده است که یک ربات خودکار است و قادر به شناسایی احساسات انسانی و کمک به شهروندان در مکانهای عمومی همچون مراکز خرید و خیابانها است. این ابتکار بهدنبال افزایش تعامل جامعه و ایمنی در شهر اجرا شده است و تاکنون نتایج قابلقبولی به دست آورده است.
سنگاپور
سنگاپور سیستمهای رباتیکی مختلفی را برای امنیت پیادهسازی کرده است، از جمله رباتهایی که در فرودگاه چانگی و مناطق شهری گشتزنی میکنند. این رباتها به دوربینها و بلندگوهایی مجهز هستند تا با افراد ارتباط برقرار کنند و هنگام بروز حادثه مراتب را به مقامات امنیتی اطلاع دهند.
لسآنجلس، ایالات متحده آمریکا
لسآنجلس از رباتهایی شبیه سگ استفاده میکند که به نیروهای انتظامی برای نظارت و شناسایی در موقعیتهای خطرناک همچون درگیریها و دستگیری مظنونان کمک میکنند.
هیوستون، ایالات متحده آمریکا
هیوستون رباتهای پلیس را برای اهداف نظارتی مورد آزمایش قرار داده است و از فناوریهای مشابهی استفاده میکند که در نیویورک و لسآنجلس وجود دارد. این رباتها به نظارت بر فضاهای عمومی و جمعآوری اطلاعات برای اجرای قانون کمک میکنند.
چنگدو، چین
چنگدو رباتهای خودکاری را معرفی کرده است که برای نظارت بر ترافیک و کمک به وظایف امنیتی شهری طراحی شدهاند. این رباتها میتوانند تخلفات ترافیکی را شناسایی کنند و حین گشتزنی در مناطق شلوغ به شهروندان اطلاعات ارائه دهند.