به گزارش ایرنا، محور ارتباطی یاسوج به بابامیدان با ۹ تونل یکی از جاده های ترانزیتی و پرترافیک جنوب کشور بشمار می رود و در طول شبانه روز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج - خوزستان و استان بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بندرهای جنوبی از جاده بابامیدان - یاسوج انجام می گیرد.
این پروژه که بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته است بعد از ۱۷ سال انتظار مردم استان و حتی برخی استانهای جنوبی ابتدای سال ۱۳۸۹ زیر بار ترافیک رفت.
این جاده به دلیل داشتن مناظر بکر و زیبا از درختان بلوط و بنه و گیاهان مرتعی یکی از جاده های گردشگری استان هم محسوب می شود اما این مزیت در جاده یاسوج به بابامیدان نادیده گرفته شده و آنچنان به جاده رسیدگی نشده است.
وجود نقاط حادثه خیز، تونل های سمی و بدون تهویه هوا و عبور هراس آور خودروهای شوتی در این مسیر توجه بیشتر مسئولان امر را می طلبد تا رانندگان با خیال آسوده تری به مقصد خود برسند.
محور یاسوج به بابامیدان ایمنتر می شود
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون و نایب رئیس کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: محور ۷۴ کیلومتری یاسوج - بابامیدان یکی از قطعات تکمیلی کریدور جنوب به مرکز و شمال کشور است که بعد از افتتاح و بهره برداری رسمی در سالهای گذشته نقاط حادثه خیز از جمله همین محدوده گل زردی که در کیلومتر ۲۸ محور یاسوج بابامیدان به طول ۶ کیلومتر باعث تلفات جانی، جرحی و صدمات مالی برای هم وطنان در این چند سال اخیر بود.
محمد بهرامی افزود: این محدوده با سرعت قابل توجهی توسط اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت ۲۷ آبان یادمان گذشتگان و سوانح جاده ای مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.
وی تصریح کرد: داده ها و آنالیز نقاط حادثه خیز در استان با هم افزایی و پایش کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در دو بخش راهداری و ایمنی و ترافیک و پلیس راه استان به سازمان راهداری ارسال شده است و خروجی این پایش تشخیص ۱۳ نقطه حادثه خیز مصوب بوده که هشت نقطه با اعتبارات ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور عملیاتی و به بهر برداری رسیده است.
وی افزود: پنج نقطه حاثه خیز وجود دارد که با همت و پیگیری هایی که در مجموعه استان وجود دارد و با این مدیریت و برنامه ریزی در صورت مساعدت هوا در منطقه شاهد اتمام و بهره برداری سایر نقاط نیز خواهیم بود.
بهرامی تصریح کرد: معبر ایمن و با آرامش سفر، مطالبات مردم است که من این مطالبه گری را به حق می دانم و با وجود کوهستانی بودن استان به خصوص حوزه انتخابیه امیدوارم و از مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد برای تسریع و تکمیل پروژه ها تشکر و قدردانی می شود.
این ۶ کیلومتر در چهار ماه تکمیل شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایمنی و ترافیک در استان کهگیلویه و بویراحمد به علت توپوگرافی و اقلیم آب و هوایی استان، کار ساخت پروژه ها را با سختی مواجه نموده است؛ با این حال، از مجموع ۱۳ نقطه مصوب حادثه خیز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، هشت نقطه اصلاح و پنج نقطه در دست بهسازی و اصلاح است.
حمیدرضا پیمانجو تصریح کرد: ساخت و اصلاح مسیری توسط این اداره کل، استلزام کامل رعایت ایمنی است و امروز در فصل تجهیزات و تاسیسات ایمنی تمام آیتم های فنی جهت بالابردن سطح ایمنی مسافران و رهگذران در این ۶ کیلومتر نقطه حادثه خیز جاده یاسوج به بابامیدان رعایت شده است.
وی در ادامه افزود: سه پیمانکار شامل نصب مفصل های بتنی و به اصطلاح نیوجرسی، روشنایی جهت افزایش دید در شب و شکست مه غلیظ در فصل راهداری زمستانه و تردد سهل الوصول وسائط نقلیه، خط کشی سه خط در بزرگراه به صورت رفت و برگشت و ارتقا و جابجایی پایه های برق مه شکن، ارتقاء روشنایی به سیستم LED و نصب بیش از ۵۰۰ عدد انواع تابلو اطلاعاتی، اخباری و اخطاری در این مقطع حادثه خیز که سالانه خیلی از هم وطنان را به کام مرگ می کشاند، انجام شده است.
پیمانجو بیان کرد: اعتبار هزینه شده این پروژه یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است که با تعدیل و سایر اقدامات صورت گرفته یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در طول چهار ماه این پروژه برای استفاده شهروندان و هماستانیها آماده شد.
به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، نبود توان فنی پیمانکاران و ضعف ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.