روزنامه اعتماد با امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در مورد کاهش تعرفه واردات خودرو به ۸۰ درصد گفتوگو کرده است.
به گزارش اعتماد، بخشهای مهم این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
- نه تنها تعرفه خودرو افزایش پیدا کرده است مالیاتها هم رشد کردهاند و علت آن هم این است که باید چرخ اقتصاد کشور بچرخد و ظاهرا فعلا به دنبال افزایش نرخ سوخت نیستند و قصد ندارند تا قیمت انرژی را هم بالا ببرند.
- اینکه دولتها به درآمدهای مالیاتی و تعرفهای وابسته شوند، اشتباه نیست و در همه کشورهای دنیا هم رواج دارد و باعث شفافیت بیشتر منابع مالی دولت میشود.
- امریکاییها هم در خصوص واردات خودروهای چینی تعرفهها را افزایش دادند و دلیل آن هم به حفظ اشتغال و حفظ تمامیت مرزهای اقتصادی کشور برمیگردد، لذا تعرفهها باید متناسب با کلیه شرایط اقتصادی تعیین شوند.
- زمانی که در یک فضای رانتی به دنبال شفافیت هستید بهطور طبیعی قیمتها را در بخشهایی مانند تعرفه بالا میبرید که با بالا رفتن نرخ تورم فرق دارد. به دلیل اینکه ذات این بالا رفتن بد هم نیست پس باعث بهبود اوضاع اقتصادی مردم میشود.
- اگر بخواهیم تنها به بازار خودرو توجه کنیم، طبیعتا این حرکت باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد، اما برعکس این مساله این است که اقتصاد روانتر شده و رونق پیدا کند و زمانی که رونق پیدا میکند مقدار واقعی و موثر واردات افزایش پیدا میکند.
- زمانی که شفافیت و رونق ایجاد میشود، خودرویی که دولت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نرخگذاری میکند نهایتا ۳ میلیارد تومان فروش میرود و قیمت آن بیشتر نمیشود و نرخها هر چند بالا میرود، اما قیمتها متعادلتر میشود و موضوع تنها مصرف نیست، بلکه اقتصاد هم باید رونق یابد تا ضربهای به آن وارد نشود.
- واردات کنونی خودرو رانتی و ضربه زننده است، اما در صورتی که واردات در یک اقتصاد شفاف رخ دهد، در کنار آنکه قیمت مبنای تعرفه به سمت واقعیتر شدن میرود دیگر نرخ ۴۲۰۰ و ۲۸۵۰۰ تومان نخواهد بود، بلکه به نرخ ۴۵۰۰۰ تومان نزدیک میشود که بسیار حرکت مهمی است.
- هماکنون نیز با ورود دوباره ترامپ به کاخ سفید، ترسها از تصمیمات او بالا رفته که نه تنها بازار ایران، بلکه کلیه بازارهای دنیا را لرزانده است پس در چنین حالتی چگونه میخواهند ۲ میلیارد دلار واردات خودرو را به ۳ میلیارد دلار برسانند؟